Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adayları Perspektifinden Öğretmenlik Uygulaması Dersinin İncelenmesi

Year 2024, , 160 - 173, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1529845

Abstract

Öğretmenlik Uygulaması dersi öğretmen adaylarının öğretmenlik becerileriyle tanışmasına fırsat veren bir derstir. Öğretmen adaylarının lisans eğitimi boyunca aldıkları teorik derslerin uygulamalı bir şekilde yapılmasına olanak sağlayan bu ders öğretmenlik mesleğine yönelik önemli katkılar sağlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yaklaşımı ile yapılmış olan bu çalışmada amaçlı örneklem kullanılmıştır. Bu çalışma, 2023- 2024 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinin okul öncesi eğitimi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 10 okul öncesi öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcı öğretmen adaylarından veri toplamak için açık uçlu görüşme formu oluşturulmuştur. Bu form aracılığıyla toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bu çalışmada, Öğretmenlik Uygulaması derslerine ilişkin bulgular ve günlük planlarına ilişkin bulgular olmak üzere iki ana bulgu ortaya çıkarılmıştır. Öğretmenlik Uygulaması dersine ilişkin olarak dersin öğretmen adaylarına katkıları ve ders alınan süreçte karşılaştıkları zorluklar ele alınmıştır. Öğretmenlik Uygulaması dersinde hazırlanan günlük planlara ilişkin olarak da günlük plan hazırlarken karşılaşılan zorluklar ve planlarını uygulama esnasında karşılaştıkları zorluklar ortaya iki alt başlıkta ortaya çıkarılmıştır. Öğretmenlik Uygulama ders saatlerinin arttırılması ve öğretmen adaylarına günlük planlarında destek olunması önerilmiştir.

References

  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran University, Journal of Sosyal Bilimler Enstitüsü, 5 (2), 368-388.
  • Banerjee, R. ve Horn, E. (2013). Supporting classroom transitions between daily routines: Strategy sand tips. Young Exceptional Children, 16(2), 3-14.
  • Baran, M., Yaşar, Ş. ve Maskan, A. (2015). Fizik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 230-248.
  • Bay, D. N., Şeker, P. T. ve Alisinanoğlu, F. (2020). Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 4(1), 1-20.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. ve Kalkan, M. (2006). Fen bilgisi eğitimi anabilim dallarındaki “okul deneyimi” uygulamalarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 83- 99.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Değirmençay, Ş. A. ve Kasap, G. (2013). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersleriine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 47-57.
  • Demir, Ö. ve Çamlı, Ö., (2011). Öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama okullarında karşılaşılan sorunların sınıf ve okul öncesi öğretmenliği öğrenci görüşleri çerçevesinde incelenmesi: Nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 117- 139.
  • Demirtaş, H., Güneş H., (2004).Okul Deneyimi I-II ve Öğretmenlik Uygulaması Dersleri Etkinlik Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekin, A. ve Susam E. (2023). Öğremenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi (Dicle Üniversitesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10 (19), 56-71
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Ergin, E. (2016), Kaynaştırma uygulamaları yürütülen sınıflarda sınıf içi geçişlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 43-71.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 56-73.
  • Karaca, N. H., ve Aral, N. (2011). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar. Proceedings of the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 595-602). Antalya, Turkey
  • Karadüz A., Eser, Y., Şahin, C. ve İlbay, A.B., (2009). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455.
  • Karasu Avcı, E. ve İbret, B. Ü. (2016). Öğretmenlik uygulaması 2 dersine ilişkin okul öncesi öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2519-2536.
  • Kavas, A. B. ve Bugay, A. (2009). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimlerinde gördükleri eksiklikler ve çözüm önerileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 13-21.
  • Küçükahmet, L. (2004), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (5.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kudu, M., Özbek, R., ve Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-109
  • MEB Mevzuat (1998/2493). Öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/263.pdf son erişim: 05.08.2024
  • Özkan, H. H., Albayrak, M. ve Berber K. (2005, Güz). Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü. Milli Eğitim Dergisi, 33(168).
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Rose, P., Beeby, J. ve Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing. 21(6), 1123-1129. https://doi.org/10.1046/j.1365- 2648.1995.21061123.x
  • Selvi, M., Doğru, M., Gencosman, T. ve Saka, D. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin etkinlik kuramına göre incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 175-194.
  • Şimşek, S., Alkan, V., Erdem, A. R. (2013). Öğretmenlik uygulamasına ilişkin nitel bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 63-73.
  • Taşdere, A. (2014). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1477-1497.
  • Yapıcı, Ş., & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının ‘Okul Deneyimi I’ dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 3(2), 54-59.
  • Yeşilyurt, E. (2010). Öğretmenlik uygulaması öğretim programının standart temelli ve ihtiyaca cevap verici modeller ışığında değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım R.G., Özyılmaz Akamca G., Ellez A.M., Karabekmez S., ve Bulut Üner A.N., (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 9(2), 306-316.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Publishing.
  • YÖK (Yükseköğretim Kurulu) (1998). Fakülte-Okul birliği YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara. (1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara

Investigating the Practice Teaching Course from the Perspective of Pre-school Pre-service Teachers

Year 2024, , 160 - 173, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1529845

Abstract

The Teaching Practice course provides an opportunity for pre-service teachers to get acquainted with teaching skills. This course, which allows preservice teachers to apply the theoretical knowledge they have learnt during their undergraduate education in a practical way, provides important contributions to the teaching profession. A qualitative method was applied within phenomenological approach. Purposeful sampling used to gather data. This study was conducted with 10 preschool teacher candidates studying in the preschool education teaching department of a state university in the 2023-2024 academic year. An open-ended interview form was created to collect data from the participating pre-service teachers. The data collected through this form and was analyzed with content analysis. In this study, two main findings were revealed: findings regarding the Teaching Practice courses and findings regarding daily plans. The contributions of the course to pre-service teachers and the difficulties they encountered during the course were discussed. Regarding the daily plans prepared in the Teaching Practice course, the difficulties encountered while preparing a daily plan and the difficulties they encountered during the implementation of their plans were concluded under two subheadings. It was suggested that the Teaching Practice course hours be increased and that prospective teachers be supported in their daily plans.

References

  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran University, Journal of Sosyal Bilimler Enstitüsü, 5 (2), 368-388.
  • Banerjee, R. ve Horn, E. (2013). Supporting classroom transitions between daily routines: Strategy sand tips. Young Exceptional Children, 16(2), 3-14.
  • Baran, M., Yaşar, Ş. ve Maskan, A. (2015). Fizik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 230-248.
  • Bay, D. N., Şeker, P. T. ve Alisinanoğlu, F. (2020). Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 4(1), 1-20.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. ve Kalkan, M. (2006). Fen bilgisi eğitimi anabilim dallarındaki “okul deneyimi” uygulamalarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 83- 99.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Değirmençay, Ş. A. ve Kasap, G. (2013). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersleriine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 47-57.
  • Demir, Ö. ve Çamlı, Ö., (2011). Öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama okullarında karşılaşılan sorunların sınıf ve okul öncesi öğretmenliği öğrenci görüşleri çerçevesinde incelenmesi: Nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 117- 139.
  • Demirtaş, H., Güneş H., (2004).Okul Deneyimi I-II ve Öğretmenlik Uygulaması Dersleri Etkinlik Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekin, A. ve Susam E. (2023). Öğremenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi (Dicle Üniversitesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10 (19), 56-71
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Ergin, E. (2016), Kaynaştırma uygulamaları yürütülen sınıflarda sınıf içi geçişlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 43-71.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 56-73.
  • Karaca, N. H., ve Aral, N. (2011). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar. Proceedings of the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 595-602). Antalya, Turkey
  • Karadüz A., Eser, Y., Şahin, C. ve İlbay, A.B., (2009). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455.
  • Karasu Avcı, E. ve İbret, B. Ü. (2016). Öğretmenlik uygulaması 2 dersine ilişkin okul öncesi öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2519-2536.
  • Kavas, A. B. ve Bugay, A. (2009). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimlerinde gördükleri eksiklikler ve çözüm önerileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 13-21.
  • Küçükahmet, L. (2004), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (5.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kudu, M., Özbek, R., ve Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-109
  • MEB Mevzuat (1998/2493). Öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/263.pdf son erişim: 05.08.2024
  • Özkan, H. H., Albayrak, M. ve Berber K. (2005, Güz). Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü. Milli Eğitim Dergisi, 33(168).
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Rose, P., Beeby, J. ve Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing. 21(6), 1123-1129. https://doi.org/10.1046/j.1365- 2648.1995.21061123.x
  • Selvi, M., Doğru, M., Gencosman, T. ve Saka, D. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin etkinlik kuramına göre incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 175-194.
  • Şimşek, S., Alkan, V., Erdem, A. R. (2013). Öğretmenlik uygulamasına ilişkin nitel bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 63-73.
  • Taşdere, A. (2014). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1477-1497.
  • Yapıcı, Ş., & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının ‘Okul Deneyimi I’ dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 3(2), 54-59.
  • Yeşilyurt, E. (2010). Öğretmenlik uygulaması öğretim programının standart temelli ve ihtiyaca cevap verici modeller ışığında değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım R.G., Özyılmaz Akamca G., Ellez A.M., Karabekmez S., ve Bulut Üner A.N., (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 9(2), 306-316.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Publishing.
  • YÖK (Yükseköğretim Kurulu) (1998). Fakülte-Okul birliği YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara. (1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Manuscripts
Authors

Sevim Karaoğlu 0000-0002-2200-6046

Publication Date November 3, 2024
Submission Date August 7, 2024
Acceptance Date September 30, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Karaoğlu, S. (2024). Okul Öncesi Öğretmen Adayları Perspektifinden Öğretmenlik Uygulaması Dersinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(22), 160-173. https://doi.org/10.29129/inujgse.1529845