Öz
Amaç: Bu araştırmanın amacı ilköğretim
okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile iş doyumları arasındaki
ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Bu araştırma, ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile
iş doyumları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik genel tarama modellerinden
ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır. İlişkisel tarama modelleri, iki ya
da daha çok sayıdaki değişken arasında birlikte değişimin varlığını ve/veya
derecesini belirlemeyi amaçlayan araştırma modelleridir. Araştırma verileri, Mersin’in merkez ilçelerinde (Mezitli, Toroslar,
Yenişehir, Akdeniz) görev yapan öğretmenlerden oranlı küme örnekleme yöntemiyle
seçilen 542 öğretmene Niehoff ve Moorman (1996) tarafından geliştirilen Polat
(2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Örgütsel Adalet Ölçeği” ve çalışanların
iş doyumunu belirlemek amacıyla alan yazında yaygın şekilde kullanılan “Minnesota
İş Doyum Ölçeği” uygulanarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmada öğretmenlerin
örgütsel adalet algısı ortalamalarının ve iş doyumu ortalamalarının X =3,59
olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel adalet algısının iş doyumunu yordamasına
ilişkin yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda; öğretmenlerin
örgütsel adalet algılarının iş doyumlarını anlamlı şekilde yordadığı,
öğretmenlerin dağıtımsal adalet algıları (p=,000<.05) ve işlemsel adalet
algıları (p=,034<.05) modele anlamlı katkı sağlarken etkileşimsel adalet
algılarının (p=,112>.05) modele anlamlı katkı sağlamadığı bulgusuna
ulaşılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma
sonucunda ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının iş
doyumlarını pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordadığı, öğretmenlerin örgütsel
adalet algılarının iş doyumlarındaki varyansın %18’ini açıkladığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Abstract
Purpose: The purpose of this study is to
examine the relationship between primary school teachers' perceptions of
organizational justice and job satisfaction.
Design &
Methodology: This research was conducted in a relational screening model to determine
the relationship between primary school teachers' perceptions of organizational
justice and job satisfaction. The sample of the research is composed of 542
teachers selected by proportionate cluster sampling method from the teachers
working in the central districts of Mersin (Mezitli, Toroslar, Yenişehir,
Akdeniz). Information about perceptions of organizational justice of Elementary
School Teachers' were collected with
"Organizational Justice Scale" , Information about Job Satisfaction
of Elementary School Teachers' were collected with "Minnesota Job
Satisfaction Scale".
Findings: It has been found out that teachers in the survey are above the
middle level of organizational justice perceptions and job satisfaction
averages. As a result of the multiple linear regression analysis related to the
job satisfaction of organizational justice perception; teachers’ perceptions of
distribuational justice and procedurel justice contributed significantly to the
teachers' sense of job satisfaction, and perception of interction justice did
not provide meaningful contribution to the model
Conclusion & Suggestions: As a
result of the multiple linear regression analysis carried out to determine the
relationship between organizational justice and job satisfaction . it is
determined that percepiton of distributional justice and procedural
justice are significant predictors of
job satisfaction and perception of
interactional justice has not significant effect on job satisfaction . When
standardized regression coefficients prioritized according to the effect on job
satisfaction, it is perception of distributional justice, perception of
procedural justice respectively. Also it has been determainded that 18% of the
variance of teachers' job satisfaction is explained by organizational justice
perceptions.
Journal Section | Manuscripts |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2017 |
Submission Date | October 30, 2017 |
Acceptance Date | November 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.