Purpose: The purpose of the study is to develop a scale
of “English Speaking Anxiety” for determining 7th grade students’
anxiety levels towards speaking skills in English as a target language.
Design & Methodology: This study is a descriptive study that aims to
develop a scale for determining the level of students’ speaking anxiety. In
addition, how to develop it and the psychometric properties
(validity-reliability) of this scale were also examined by the researcher. Two
groups were used for this study. They were “Exploratory Factor Analysis and
Reliability Group” and “Confirmatory Factor Analysis Group”. “Exploratory
Factor Analysis and Reliability Group” consists of 372 7th grade students
“Confirmatory Factor Analysis Group” consists of 402 7th grade students.
Findings: Exploratory factor analysis was carried out to
examine construct validity of “English Speaking Anxiety Scale”. In order to
determine the validity and reliability of the scale, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO)
test, Bartlett Sphericity test, Varimax rotation, Cronbach alpha reliability
coefficient, and confirmatory factor analysis were used. When the findings of
the study are analyzed, it has been determined that the scale consists of 16
items and it has a structure composed of two factors. The study showed that
“English Speaking Anxiety Scale” is a valid and reliable tool. The results of
exploratory factor analysis obtained show that item-total correlations are
between 0.387 and 0.794. The variance explained is 67% and this value is
considered acceptable for the scale development studies in social sciences
(Büyüköztürk, 2013). It has been seen in the exploratory factor analysis that
the scale revealed two factors.
Implications & Suggestions: The study results showed
that this scale was an appropriate instrument to evaluate level of 7th
grade students’ speaking anxiety. This scale can be used for measurement of the
students’ speaking anxiety in English.
Amaç: Bu araştırmada, 7. sınıf öğrencilerinin
İngilizce konuşma kaygı düzeylerini ortaya çıkaracak “İngilizce Konuşma Kaygısı
Ölçeği”nin teknik özelliklerinin (geçerlik ve güvenirlik) belirlenmesi
amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma betimsel türde bir araştırmadır.
Araştırma kapsamında, 7. sınıf öğrencilerinin İngilizce konuşma kaygılarını
belirleyecek bir ölçek geliştirilerek deneme uygulaması yapılması ve ölçeğin
teknik özelliklerinin (geçerlik ve güvenirlik) betimlenmesi esas alınmıştır.
Ölçek geliştirme çalışması toplamda iki grup ile yürütülmüştür.
Bunlar: “Açıklayıcı Faktör Analizi ve Güvenirlik Hesaplama Grubu” ve
“Doğrulayıcı Faktör Analizi Grubu”dur. Açıklayıcı Faktör Analizi ve Güvenirlik
Hesaplama Grubu” araştırmada “İngilizce Konuşma Kaygısı Ölçeği”nin teknik
özelliklerinden yapı geçerliği ve güvenirliğini belirlemek amacıyla toplam 372
yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Geliştirilen
“İngilizce Konuşma Kaygısı Ölçeği”nin belirlenen yapısının (açıklayıcı faktör
analizi sonucunda) doğrulanıp doğrulanmadığının belirlenmesi için oluşturulan
“Doğrulayıcı Faktör Analizi Grubu” ise toplam 402 yedinci sınıf öğrencisinden
oluşmaktadır.
Bulgular: İngilizce Konuşma Kaygısı Ölçeği’nin geçerliğini
ve güvenirliğini belirleyebilmek için Kaiser–Meyer–Olkin (KMO) test, Bartlett
Sphericity test, varimax eksen dördürmesi (rotation), Cronbach Alpha güvenirlik
katsayısı, doğrulayıcı faktör analizi gibi teknikler kullanılmıştır. Analizler
sonucunda, ölçeğin 16 maddeden ve iki faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu
görülmüştür. Araştırma, "İngilizce Konuşma Kaygısı Ölçeği"nin geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Ölçekte yer alan maddeleri
madde–toplam korelasyonları 0.387 ile 0.794 arasında değişmektedir. Varimax eksen döndürmesi işlemi sonucunda oluşan iki faktörün
öğrencilerin konuşma becerilerine ilişkin kaygı düzeyini belirleme değişkeninde
açıkladığı varyans % 67’dir. Bu değer sosyal bilimlerde ölçek geliştirme çalışmalarında kabul
edilir düzeyin üzerinde bir değerdi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Submission Date | January 8, 2018 |
Acceptance Date | March 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.