Amaç: Alanyazın incelendiğinde öğrencilerin fen ve problem çözme
becerilerinin geliştirilmesinde fen bilimleri dersinin yanı sıra okul dışı
etkinliklerin ve öğrenme ortamlarının önem taşıdığı görülmektedir. Özellikle
son yıllarda sayıca artan bilim fuarı etkinliklerinin öğrencilerin problem
çözme ve bilimsel süreç becerileri gibi fen becerilerinin gelişmesine katkı
sağladığı düşünülmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı bilim fuarı
etkinliklerinin, ortaokul öğrencilerinin fen becerileri ve problem çözme
becerilerine yönelik algıları üzerindeki etkisini belirlemektir.
Yöntem: Çalışmada deneysel desenlerden olan tek gruplu ön-test son-test
deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014 – 2015 eğitim
– öğretim yılında Balıkesir ili İvrindi ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim
gören ve ders dışı zamanlarda bilim fuarı etkinliklerine katılan 43 öğrenci
oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen Becerilerim Ölçeği ve
Ortaokul Öğrencileri için Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği
kullanılmıştır. Veri analizinde ilişkili örneklemler için t-testi ve betimsel
analiz kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada, bilim fuarı etkinlikleri sonucunda öğrencilerin fen
becerileri ön-test ve son-test ortalama puanları arasında anlamlı bir farkın
olduğu tespit edilmiştir. Bu bulguya ek olarak öğrencilerin problem çözme
becerilerine yönelik algıları ön-test ve son-test ortalama puanları arasında
anlamlı bir farkın olduğu tespit edilmiştir.
Sonuçlar ve
Öneriler: Bu çalışmanın sonucunda bilim
fuarı etkinliklerinin, öğrencilerin fen becerilerine yönelik algıları üzerinde
etkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen diğer bir sonuç da bilim
fuarı etkinliklerinin, öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarına
etki ettiğidir. Bu sonuçlara bağlı olarak bilim fuarı etkinliklerinin fen
becerileri ve problem çözme becerilerinin yanı sıra fen bilimleriyle ilgili
diğer becerilerin ve duyuşsal değişkenlerin gelişimindeki etkisinin incelenmesi
ve bilim fuarı etkinliklerinin sayıca arttırılması önerilmektedir.
Purpose: When the literature is examined, it is clear to see
that out-of-school activities and learning environments as well as science
lessons are important to develop students' science skills and problem-solving
skills. Especially, in recent years, it is thought that increasing the number
of science fair activities contribute to develop of science skills as students’
problem solving and scientific process skills. In this context, the purpose of
this study is to determine the impact of science fair activities on the
perceptions about secondary school students’ science skills and problem solving
skills.
Design & Methodology: In this research, it was used pre-test
and post-test experimental design which are experimental designs. The study
group of research is composed by 43 students who were participating to science
fair activities on extracurricular time, and studying in a secondary school
located in the Ivrindi District of Balıkesir Province during the academic year
of 2014-2015. In the determination of study group, the criterion sampling
method was used. “My Science Skills Scale” and “Problem Solving Skills
Perceptions Scale for Secondary School Students” was used as the data
collection tools in the research. The t-tests for dependent groups and
descriptive analysis were used on data analysis.
Findings: In the research, as a result of the science fair
activities, it was found out that there is meaningful difference between
pre-and post-test average scores of the students’ science skills. In addition
to this finding, it was found out that there is meaningful difference between
pre-and post-test average scores of the students’ problem solving skills
perceptions.
Implications & Suggestions: As a result of the research, it was
determined that science fair activities became effective on perceptions about
students’ science skills. On the other hand, the science fair activities have
effect on the students’ problem solving skills perceptions. Based on these
results, investigating science fair activities on the development of other
skills related to science as well as science skills, problem solving skills and
its effect on affective variables, and to increase the number of science fair
activities are suggested.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | February 15, 2018 |
Acceptance Date | June 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.