Amaç: Bu çalışmanın amacı
öğretmenlerin sendikal örgütlenmelere ilişkin tutumlarını tespit edebilmek
amacıyla bir ölçek geliştirmektir.
Yöntem: Bu amaçla oluşturulan
deneysel form, uzman görüşüne sunulmuştur. Gelen dönütler doğrultusunda
maddelerin kapsam geçerlik oranı .80’in altında değer alan maddeler çalışmadan
çıkarılmıştır. Oluşturulan 31 maddelik deneme formu Sivas ilinde görev yapan
sendikalı veya sendikasız 120 öğretmene uygulanmış, elde edilen veriler analiz
edilmiştir. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ise 250 ölçek üzerinden
yapılmıştır.
Bulgular: Deneme uygulaması
sonucunda ölçeğin 22 maddeli, 3 boyutlu olduğu görülmüştür. Yapılan açımlayıcı
faktör analizi sonunda ise faktör yükü düşük ve binişik olan iki madde
çıkarıldığında 20 maddeli üç boyutlu bir ölçek oluşmuştur.
Sonuçlar ve Öneriler: Bu
çalışma ile eğitim çalışanlarının sendikalara yönelik tutumlarını ölçmek
amacıyla bir ölçek geliştirilmiştir. Alanyazında yapılan araştırmalar sonucunda
eğitim çalışanlarının sendikal örgütlenmelere yönelik tutumlarını ölçen yeterli
veri araçları bulunmadığı tespit edilmiştir. Geliştirilen bu ölçek eğitim
çalışanlarının sendikal örgütlenmeleri üzerine araştırma yapacak olan
araştırmacılara da yol gösterici olacaktır.
Purpose: The aim of this study is to develop a scale in order
to determine the attitudes of the teachers to the union organizations.
Design & Methodology: The experimental form created for this purpose is
presented to the expert. In accordance with the feedbacks, the items with a
scope coverage rate of less than .80 were removed out of the work. The 31-item
trial form was composed of 120 teachers who were working in the province of
Sivas, with or without a trade union, and the obtained data were analyzed. The
Explicit Factor Analysis (AFA) was performed on 250 scales.
Findings: As a result of the trial application, it is seen that
there are 22 items and 3 dimensions. At the end of the exploratory factor
analysis, when the factor load was low and the two overlapping items were
removed, a 20-item three-dimensional scale was formed.
Implications & Suggestions: In this study, a scale was developed to
measure the attitudes of the employees in the training service to the trade
union. As a result of the research done on the field, it has been seen that
training staff do not have sufficient data tools to measure their attitudes
towards trade union organizations. This scale will also provide guidance to
researchers who will conduct research on trade union organizations of education
workers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | June 4, 2018 |
Acceptance Date | September 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.