BibTex RIS Cite

Sendikal Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, , 78 - 90, 30.04.2019
https://doi.org/10.29129/inujgse.430254

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı
öğretmenlerin sendikal örgütlenmelere ilişkin tutumlarını tespit edebilmek
amacıyla bir ölçek geliştirmektir.

 

Yöntem: Bu amaçla oluşturulan
deneysel form, uzman görüşüne sunulmuştur. Gelen dönütler doğrultusunda
maddelerin kapsam geçerlik oranı .80’in altında değer alan maddeler çalışmadan
çıkarılmıştır. Oluşturulan 31 maddelik deneme formu Sivas ilinde görev yapan
sendikalı veya sendikasız 120 öğretmene uygulanmış, elde edilen veriler analiz
edilmiştir. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ise 250 ölçek üzerinden
yapılmıştır.

 

Bulgular: Deneme uygulaması
sonucunda ölçeğin 22 maddeli, 3 boyutlu olduğu görülmüştür. Yapılan açımlayıcı
faktör analizi sonunda ise faktör yükü düşük ve binişik olan iki madde
çıkarıldığında 20 maddeli üç boyutlu bir ölçek oluşmuştur.

 













Sonuçlar ve Öneriler: Bu
çalışma ile eğitim çalışanlarının sendikalara yönelik tutumlarını ölçmek
amacıyla bir ölçek geliştirilmiştir. Alanyazında yapılan araştırmalar sonucunda
eğitim çalışanlarının sendikal örgütlenmelere yönelik tutumlarını ölçen yeterli
veri araçları bulunmadığı tespit edilmiştir. Geliştirilen bu ölçek eğitim
çalışanlarının sendikal örgütlenmeleri üzerine araştırma yapacak olan
araştırmacılara da yol gösterici olacaktır.

References

  • Aksu, A. (1998). Öğretmenlerin sendikalaşma engelleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(9), 24-30.
  • Asan, E. (2014). Türk ve yabancı eğitim sendikalarının eğitim politikaları ve insan yetiştirme anlayışına etkilerinin karşılaştırmalı analizi (Yüksek Lisans Tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, M. (2007). Türkiye'nin AB üyelik sürecinde sendikaların izledikleri politikalar (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clark, P. F. (2000). Building more effective unions. New York: Cornell University Pres.
  • Çakır, M. (2011). Teknoloji-donanımlı ve kazanım odaklı öğrenme ortamı envanterinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 1949-1963.
  • Çankaya, İ. (2005). Sivil toplum örgütlerinin eğitim amaçlı faaliyetleri (Elazığ ili sendika örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu,G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik, SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem
  • Demir, Ş. (2009). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin sendikal bağlılıklarının demografik özelliklerine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirbilek, T., & Çakır, Ö. (2004). Sendikal bağlılık. Petrol-İş Yayını.
  • Gemici, Y. (2008). Eğitimde Sendika-Yönetim İlişkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi. İzmir
  • Hüner, M. (2004). Sendikalaşmayı etkileyen faktörler ve işgörenlerin sendikalaşmaya ilişkin tutumlarına yönelik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, R. (1962). Sendika hakkının tanınması ve kanuni sınırları. AÜHF. Ankara.
  • Öz, Ü. (2010). Bir siyasal katılma aracı olarak memur sendikaları: Isparta örnek olayı (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Seçer, B. (2009). Kadınların sendikalara yönelik tutumları ile cinsiyet ayrımcılığı algılarının sendika üyesi olma isteğine etkisi. Çalışma ve Toplum, 2009/4, 27-60.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlik, Ankara: Seçkin.
  • Şimşek, Ö.F. (2007) Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları). Ankara: Ekinoks.
  • Talu, N. (2008). Sendikaların doğuşu; türkiye ve batı avrupa ülkeleri karşılaştırması (Yüksek Lisans Tezi), Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, A. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük. (2015). http://tdk.gov.tr/index. php?option=com _bts &arama=kelime&guid=TDK.GTS.555cba4a0f2e44.85078380. Erişim Tarihi: 20.05.2015
  • Turan, K. (1979). Milletlerarası sendikal hareketler. Ankara: Kalite Matbaası.
  • Urhan, B., ve Selamoğlu, A. (2008). İşçilerin sendikalara yönelik tutum ve davranışları; Kocaeli örneği. Çalışma ve Toplum, 2008/3, 171-197.
  • Uzun, N.B., Gelbal, S. ve Öğretmen, T. (2010). TIMMS-R Başarı ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkinin modellenmesi ve modelin cinsiyetler bakımından karşılaştırılması, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 531-544.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Study of Reliability and Validity of Union Attitude Scale

Year 2019, , 78 - 90, 30.04.2019
https://doi.org/10.29129/inujgse.430254

Abstract

Purpose: The aim of this study is to develop a scale in order
to determine the attitudes of the teachers to the union organizations.

 

Design & Methodology: The experimental form created for this purpose is
presented to the expert. In accordance with the feedbacks, the items with a
scope coverage rate of less than .80 were removed out of the work. The 31-item
trial form was composed of 120 teachers who were working in the province of
Sivas, with or without a trade union, and the obtained data were analyzed. The
Explicit Factor Analysis (AFA) was performed on 250 scales.

 

Findings: As a result of the trial application, it is seen that
there are 22 items and 3 dimensions. At the end of the exploratory factor
analysis, when the factor load was low and the two overlapping items were
removed, a 20-item three-dimensional scale was formed.

 













Implications & Suggestions: In this study, a scale was developed to
measure the attitudes of the employees in the training service to the trade
union. As a result of the research done on the field, it has been seen that
training staff do not have sufficient data tools to measure their attitudes
towards trade union organizations. This scale will also provide guidance to
researchers who will conduct research on trade union organizations of education
workers.

References

  • Aksu, A. (1998). Öğretmenlerin sendikalaşma engelleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(9), 24-30.
  • Asan, E. (2014). Türk ve yabancı eğitim sendikalarının eğitim politikaları ve insan yetiştirme anlayışına etkilerinin karşılaştırmalı analizi (Yüksek Lisans Tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, M. (2007). Türkiye'nin AB üyelik sürecinde sendikaların izledikleri politikalar (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clark, P. F. (2000). Building more effective unions. New York: Cornell University Pres.
  • Çakır, M. (2011). Teknoloji-donanımlı ve kazanım odaklı öğrenme ortamı envanterinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 1949-1963.
  • Çankaya, İ. (2005). Sivil toplum örgütlerinin eğitim amaçlı faaliyetleri (Elazığ ili sendika örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu,G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik, SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem
  • Demir, Ş. (2009). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin sendikal bağlılıklarının demografik özelliklerine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirbilek, T., & Çakır, Ö. (2004). Sendikal bağlılık. Petrol-İş Yayını.
  • Gemici, Y. (2008). Eğitimde Sendika-Yönetim İlişkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi. İzmir
  • Hüner, M. (2004). Sendikalaşmayı etkileyen faktörler ve işgörenlerin sendikalaşmaya ilişkin tutumlarına yönelik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, R. (1962). Sendika hakkının tanınması ve kanuni sınırları. AÜHF. Ankara.
  • Öz, Ü. (2010). Bir siyasal katılma aracı olarak memur sendikaları: Isparta örnek olayı (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Seçer, B. (2009). Kadınların sendikalara yönelik tutumları ile cinsiyet ayrımcılığı algılarının sendika üyesi olma isteğine etkisi. Çalışma ve Toplum, 2009/4, 27-60.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlik, Ankara: Seçkin.
  • Şimşek, Ö.F. (2007) Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları). Ankara: Ekinoks.
  • Talu, N. (2008). Sendikaların doğuşu; türkiye ve batı avrupa ülkeleri karşılaştırması (Yüksek Lisans Tezi), Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, A. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük. (2015). http://tdk.gov.tr/index. php?option=com _bts &arama=kelime&guid=TDK.GTS.555cba4a0f2e44.85078380. Erişim Tarihi: 20.05.2015
  • Turan, K. (1979). Milletlerarası sendikal hareketler. Ankara: Kalite Matbaası.
  • Urhan, B., ve Selamoğlu, A. (2008). İşçilerin sendikalara yönelik tutum ve davranışları; Kocaeli örneği. Çalışma ve Toplum, 2008/3, 171-197.
  • Uzun, N.B., Gelbal, S. ve Öğretmen, T. (2010). TIMMS-R Başarı ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkinin modellenmesi ve modelin cinsiyetler bakımından karşılaştırılması, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 531-544.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Manuscripts
Authors

Celal Teyyar Uğurlu

Cihat Arslan

Publication Date April 30, 2019
Submission Date June 4, 2018
Acceptance Date September 22, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2019). Sendikal Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 78-90. https://doi.org/10.29129/inujgse.430254