Purpose: In this study, it was aimed to examine the English
teachers’ levels of proficiency to teach English to young learners.
Design & Methodology: This study was conducted according to quantitative
causal-comparative model. The population consisted of 80 English teachers from
62 state and 8 private schools in Kütahya province. The data were collected by
using an achievement test measuring teachers’ theoretical knowledge and
“Foreign Language Teaching Proficiency Scale for Children”.
Findings: As a result of the analyzes, it was found that
teachers' levels of theoritical knowledge and self-efficacy were high in
general. Teachers’ levels of theoretical knowledge were found similar
regardless of their gender, type of faculty they graduated and whether they had
a training about early foreign language teaching; however, English teachers
with a seniority of 6-10 years were more succesful in the test than than their
peers with less and more seniority. Also English teachers' senses of
self-efficacy were found similar regardless of their gender, type of facutly
and seniority, whereas those who had training about early foreign language
teaching were found to have higher self-efficient. Also, it was found that
English teachers’ level of theoretical knowledge was not a statistically
significant predictor of their senses of self-efficacy in teaching young
learners English.
Implications
& Suggestions: Based
on the research findings, it is recommended that in
the 2023 educational vision, the graduate and international certificate
training programs for foreign language teachers should be planned so as to meet
the needs of teachers teaching foreign languages at an early age.
Teaching English to Young Learners Teacher Competence Teacher Self-Efficacy Primary School English Teachers
Amaç: Bu
araştırmada ilkokul düzeyinde İngilizce derslerini yürüten öğretmenlerin erken
yaşta İngilizce öğretimine ilişkin yeterlilik düzeylerinin incelenmesi
amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma
nicel ilişkisel tarama desenlerinden nedensel-karşılaştırma modeline göre
yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Kütahya merkez ilçesindeki 62
devlet, 8 özel okuldaki 80 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler erken
yaşta yabancı dil öğretimine yönelik kuramsal bilgi testi ve “Çocuklara Yabancı
Dil Öğretimi Yeterlik Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Yapılan
analizler sonucunda öğretmenlerin genel olarak erken yaşta yabancı dil
öğretimine ilişkin kuramsal bilgi ve özyeterlik düzeylerinin yüksek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta İngilizce
öğretimine ilişkin kuramsal bilgi düzeylerinin; cinsiyetlerine, mezun oldukları
fakülte türüne ve erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin bir eğitim alma
durumlarına göre benzer olduğu; ancak mesleki kıdemleri açısından ise 6-10 yıl
arası mesleki kıdeme sahip İngilizce öğretmenlerinin kuramsal bilgi
düzeylerinin diğer mesleki kıdemlere sahip öğretmenlere göre daha yüksek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerinin erken yaşta İngilizce öğretimine yönelik
özyeterlik algılarının cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine ve mezun oldukları
fakülte türüne göre benzer olduğu, diğer taraftan erken yaşta yabancı dil
öğretimine ilişkin bir eğitim alanların yeterlilik algılarının almayanlara göre
anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca
İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta İngilizce öğretimine ilişkin kuramsal
bilgi düzeylerinin, erken yaşta yabancı dil öğretimi uygulamalarına yönelik
özyeterlik algılarının istatistiksel açıdan anlamlı bir yordayıcısı olmadığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi Öğretmen Yeterliliği Öğretmen Özyeterliliği İlkokul İngilizce Öğretmenleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | May 28, 2019 |
Acceptance Date | November 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.