Purpose: When the science lesson curriculum is examined, it is seen that the main purpose is to raise science literate individuals. In order to achieve this goal, constructivist approaches are needed instead of traditional teaching approaches. Predict Observe Explain (POE) is also one of the tools suitable for constructivism and includes a demonstration experiment and related prediction and observation steps.This study aims to investigate the effects of the Predict-Observe-Explain (POE) strategy on fourth grade students’ academic achievement, scientific process skills, and attitude towards science
Design & Methodology: In this semi-experimental research design, 17 students were in the control group and 15 were in the experimental group. For data collection, three different scales were used. The scales were administered to all participants at the beginning and at the end of the implementation. The experimental group was exposed to POE during their lessons for six weeks and the control group received regular instruction which is suggested by the Ministry of National Education.
Findings: The results revealed that students in the experimental group had significantly higher scores than the students in the control group in terms of academic achievement and scientific process skills. However, no difference was observed in their attitude towards science.
Implications & Suggestions: In subsequent studies, the effects of POE on different age groups can be analyzed.
Academic Achievement Attitude towards Science Predict-Observe-Explain Scientific Process Skills
-
-
-
Amaç: Fen bilimleri dersi öğretim programı incelendiğinde temel amacının fen okuryazarı bireyler yetiştirmek olduğu görülmektedir. Bu amaca ulaşmak için geleneksel öğretim yaklaşımları yerine yapılandırmacılığa uygun yaklaşımlara ihtiyaç duyulmaktadır. Tahmin Et Gözle Açıkla (TGA) da yapılandırmacılığa uygun araçlardan biri olup bir gösteri deneyi ve buna bağlı tahmin ve gözlem basamaklarını içermektedir. Bu çalışma Tahmin Et Gözle Açıkla (TGA) stratejisinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, bilimsel süreç becerileri ve fene karşı tutumlarına olan etkisini araştırmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu yarı deneysel araştırma deseninde 17 öğrenci kontrol grubunda ve 15 öğrenci deney grubundadır. Veri toplama için üç farklı ölçek kullanılmıştır. Ölçekler, uygulamanın başında ve sonunda tüm katılımcılara uygulanmıştır. Deney grubunda altı hafta boyunca dersler TGA’ya göre işlenmiş ve kontrol grubuna ise Milli Eğitim Bakanlığı'nın önerdiği şekilde eğitim verilmiştir.
Bulgular: Sonuçlar deney grubundaki öğrencilerin akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri açısından kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek puanlara sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ancak bilime karşı tutumlarında bir farklılık gözlenmemiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Sonraki çalışmalarda, TGA’nın farklı yaş grupları üzerindeki etkileri analiz edilebilir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | November 5, 2020 |
Submission Date | August 27, 2020 |
Acceptance Date | October 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.