Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Programlarına Bağlılıkları

Year 2021, Volume: 8 Issue: 16, 85 - 103, 09.10.2021
https://doi.org/10.29129/inujgse.915003

Abstract

Amaç: Öğretmenlerin öğretim programlarını aslına sadık kalarak uygulamaları programa bağlılık olarak adlandırılır. Programa bağlılık öğrencilerin başarılarında ve programların değerlendirilmesinde önemli rol oynamaktadır. Alanyazında öğretmenlerin programa bağlılıklarını etkileyen çeşitli etkenlerin olduğu belirtilmektedir.

Yöntem: Bu çalışmanın amacı ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim programlarına bağlılıklarının düzeyini belirlemek ve programa bağlılıklarını; cinsiyet, mesleki kıdem, mezun oldukları fakülte, mezuniyet türü, görev yaptıkları okul, görev yeri ve haftalık ders saati değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmada nicel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Hatay ili merkezinde görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri, örneklemini ise seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 239 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler; değişkenlerin karşılaştırılmasına bağımsız t testi, Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Post-Hoc. testleri kullanılmıştır.

Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin programa bağlılıklarında mesleki kıdemleri 16-20 yıl olan öğretmenler ve ilkokul öğretmenleri lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Cinsiyet, mezun olunan fakülte, mezuniyet türü, görev yeri ve haftalık ders saati değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.

Sonuçlar ve Öneriler: Uzun uğraşlar sonucunda hazırlanan öğretim programlarının tasarlandığı şekliyle uygulanması öğretmenlerin programa bağlılıklarına bağlıdır. Öğretmenlerin programa bağlılıkları düzenlenecek olan hizmet içi eğitimler yoluyla sağlanabilir. Eğitim fakültelerinde ve lisansüstü eğitimde öğretmenlerin alanlarına yönelik programların uygulanması ve bağlılıkları üzerinde araştırmalar yapmaları önerilebilir. Lise öğretmenlerinin öğretim programlarına bağlılıkları üzerinde çalışmalar yapılabilir.

References

  • Anılan, H., ve Sarıer, Y. (2008). Altıncı sınıf matematik öğretmenlerinin matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 128-141.
  • Aslan, M. & Erden, R.Z.(2020) Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 17(1)175-199.
  • Arslan, A., Ercan, O. & Tekbıyık, A. (2014). Fizik dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 201, 215-235.
  • Aşçı, M & Yıldırım, R (2020). Öğretmen failliği ile öğretim programına bağlılık arasındaki ilişki: Yunus Emre ilçesi örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(Eğitim ve Toplum Özel Sayısı), 6126-6149. DOI: 10.26466/opus.806477
  • Bay, E., Kahramanoğlu, R., Döş, B. & Turan-Özpolat, E. (2017). Programa bağlılığı etkileyen faktörlerin analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43 , 110-137.
  • Benli-Özdemir, E. & Arık, S. (2017). 2005 yılı fen ve teknoloji dersi ve 2013 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (Özel Sayı), 31-44.
  • Burul, C. (2018) Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercihlerinin öğretim programına bağlılıklarıyla olan ilişkisinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Butakın, V. & Özgen, K. (2007). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının (4. ve 5. sınıf) uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Diyarbakır ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 82-94.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 203-228.
  • Carroll, C., Patterson, M., Wood, S., Booth, A., Rick, J. & Balain, S. (2007). A conceptual framework for implementation fidelity. Implementation Science, 2, 1-9.
  • Chen, H.T. (1998). Theory-Driven evaluations. Adv Educ Productivity, 7, 15-34.
  • Deniz, S. & Çaylı, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme ortamlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 97-116.
  • Dikbayır, A. & Bümen, N. T. (2016). Dokuzuncu Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programına Bağlılığın İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 6(11), 17-38.
  • Dusenbury, L., Brannigan, R., Falco, M., & Hansen, W. B. (2003). A Review of research on fidelity of implementation: implications for drug abuse prevention in school settings. Health Education Research, 18(2), 237-256.
  • Gerstner, J. J. & Finney, S. J. (2013). Measuring the implementation fidelity of student affairs programs: a critical component of the outcomes assessment cycle. Research & Practice in Assessment ( Winter 2013) , 8, 15-28.
  • Kabaoğlu, K. (2015). Predictors of curriculum implementation level in elementary mathematics education: Mathematics-related beliefs and teacher self-efficacy beliefs. Masters thesis, Middle East Technical University, Ankara. etd.lib.metu.edu.tr/upload/12619214/index.pdf (Erişim:05.05.2019)
  • Kauchak, D. & Eggen, P. (2012). Learning and teaching: Research-based methods. Boston: Pearson.
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Transformation of centralized curriculum into classroom practice: An analysis of teachers’ experiences. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2(3), 103-113.
  • Kıncal, R. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kim, O. K., & Atanga, N. A. (2014). Teacher Fidelity Decisions and Their Impact on Lesson Enactment. Paper presented at 2014 National Council of Teachers of Mathematics Research Conference in New Orleans, LA.
  • MEB (2018) http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329 (Erişim:26.04.2019)
  • Nevenglosky, E.(2018). Barriers to Effective Curriculum Implementation Unpublished Doctoral Dissertations, Walden Universty. Ornstein, A.C. & Hunkins F.P.(2016), Eğitim programı (Çeviri Asım Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Özçelik, D. A. (2010). Eğitim programları ve öğretim (Genel öğretim yöntemi) (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk-Akar, E. (2005). Lise biyoloji dersi öğretim programının uygulanmasında okul düzeyinde görülen farklılıklar. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 51-67.
  • Pence, K., Justice, L., & Wiggins, A. (2008). Preschool teachers’ fidelity in implementing a comprehensive language-rich curriculum. Language Speech, & Hearing Services in Schools, 39(3), 329-341.
  • Richards, J., & Skolits, G. (2009). Sustaining instructional change: The impact of professional development on teacher adoption of a new instructional strategy. Research in the Schools, 16(2), 41-58.
  • Ringwalt, C. L., Ennett, S., Johnson, R., Rohrbach, L. A., Simons-Rudolph, A., Vincus, A., & Thorne, J. (2003). Factors associated with fidelity to substance use prevention curriculum guides in the nation's middle schools. Health Education & Behavior, 30(3), 375-391.
  • Robert G. LaChausse, Kim R. Clark & Sabrina Chapple (2014). Beyond Teacher Training: The Critical Role of Professional Development in Maintaining Curriculum Fidelity, Journal of Adolescent Health, 54(3), 53 – 58. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.12.029.
  • Uyar, A., Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 1-11. Vartuli, S. & Rohs, J. (2009). Assurance of Outcome Evaluation: Curriculum Fidelity. Journal of Research in Childhood Education, 23(4), 502-512.
  • Turan-Özpolat, E. & Bay, E. (2015). Program uyumluluğu ve program uyumluluğunu etkileyen faktörlere yönelik literatür taraması. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 200-227.
  • Yazıcılar Ü. & Bümen N. T. (2015). Öğretmenlerin öğretim programlarını uyarlama süreci üzerine kuramsal bir inceleme. 24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi “Herkes İçin Sürdürülebilir Eğitim” Niğde, 16-18 Nisan 2015, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, ss. 107-108.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 16, 85 - 103, 09.10.2021
https://doi.org/10.29129/inujgse.915003

Abstract

References

  • Anılan, H., ve Sarıer, Y. (2008). Altıncı sınıf matematik öğretmenlerinin matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 128-141.
  • Aslan, M. & Erden, R.Z.(2020) Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 17(1)175-199.
  • Arslan, A., Ercan, O. & Tekbıyık, A. (2014). Fizik dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 201, 215-235.
  • Aşçı, M & Yıldırım, R (2020). Öğretmen failliği ile öğretim programına bağlılık arasındaki ilişki: Yunus Emre ilçesi örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(Eğitim ve Toplum Özel Sayısı), 6126-6149. DOI: 10.26466/opus.806477
  • Bay, E., Kahramanoğlu, R., Döş, B. & Turan-Özpolat, E. (2017). Programa bağlılığı etkileyen faktörlerin analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43 , 110-137.
  • Benli-Özdemir, E. & Arık, S. (2017). 2005 yılı fen ve teknoloji dersi ve 2013 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (Özel Sayı), 31-44.
  • Burul, C. (2018) Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercihlerinin öğretim programına bağlılıklarıyla olan ilişkisinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Butakın, V. & Özgen, K. (2007). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının (4. ve 5. sınıf) uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Diyarbakır ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 82-94.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 203-228.
  • Carroll, C., Patterson, M., Wood, S., Booth, A., Rick, J. & Balain, S. (2007). A conceptual framework for implementation fidelity. Implementation Science, 2, 1-9.
  • Chen, H.T. (1998). Theory-Driven evaluations. Adv Educ Productivity, 7, 15-34.
  • Deniz, S. & Çaylı, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme ortamlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 97-116.
  • Dikbayır, A. & Bümen, N. T. (2016). Dokuzuncu Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programına Bağlılığın İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 6(11), 17-38.
  • Dusenbury, L., Brannigan, R., Falco, M., & Hansen, W. B. (2003). A Review of research on fidelity of implementation: implications for drug abuse prevention in school settings. Health Education Research, 18(2), 237-256.
  • Gerstner, J. J. & Finney, S. J. (2013). Measuring the implementation fidelity of student affairs programs: a critical component of the outcomes assessment cycle. Research & Practice in Assessment ( Winter 2013) , 8, 15-28.
  • Kabaoğlu, K. (2015). Predictors of curriculum implementation level in elementary mathematics education: Mathematics-related beliefs and teacher self-efficacy beliefs. Masters thesis, Middle East Technical University, Ankara. etd.lib.metu.edu.tr/upload/12619214/index.pdf (Erişim:05.05.2019)
  • Kauchak, D. & Eggen, P. (2012). Learning and teaching: Research-based methods. Boston: Pearson.
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Transformation of centralized curriculum into classroom practice: An analysis of teachers’ experiences. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2(3), 103-113.
  • Kıncal, R. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kim, O. K., & Atanga, N. A. (2014). Teacher Fidelity Decisions and Their Impact on Lesson Enactment. Paper presented at 2014 National Council of Teachers of Mathematics Research Conference in New Orleans, LA.
  • MEB (2018) http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329 (Erişim:26.04.2019)
  • Nevenglosky, E.(2018). Barriers to Effective Curriculum Implementation Unpublished Doctoral Dissertations, Walden Universty. Ornstein, A.C. & Hunkins F.P.(2016), Eğitim programı (Çeviri Asım Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Özçelik, D. A. (2010). Eğitim programları ve öğretim (Genel öğretim yöntemi) (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk-Akar, E. (2005). Lise biyoloji dersi öğretim programının uygulanmasında okul düzeyinde görülen farklılıklar. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 51-67.
  • Pence, K., Justice, L., & Wiggins, A. (2008). Preschool teachers’ fidelity in implementing a comprehensive language-rich curriculum. Language Speech, & Hearing Services in Schools, 39(3), 329-341.
  • Richards, J., & Skolits, G. (2009). Sustaining instructional change: The impact of professional development on teacher adoption of a new instructional strategy. Research in the Schools, 16(2), 41-58.
  • Ringwalt, C. L., Ennett, S., Johnson, R., Rohrbach, L. A., Simons-Rudolph, A., Vincus, A., & Thorne, J. (2003). Factors associated with fidelity to substance use prevention curriculum guides in the nation's middle schools. Health Education & Behavior, 30(3), 375-391.
  • Robert G. LaChausse, Kim R. Clark & Sabrina Chapple (2014). Beyond Teacher Training: The Critical Role of Professional Development in Maintaining Curriculum Fidelity, Journal of Adolescent Health, 54(3), 53 – 58. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.12.029.
  • Uyar, A., Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 1-11. Vartuli, S. & Rohs, J. (2009). Assurance of Outcome Evaluation: Curriculum Fidelity. Journal of Research in Childhood Education, 23(4), 502-512.
  • Turan-Özpolat, E. & Bay, E. (2015). Program uyumluluğu ve program uyumluluğunu etkileyen faktörlere yönelik literatür taraması. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 200-227.
  • Yazıcılar Ü. & Bümen N. T. (2015). Öğretmenlerin öğretim programlarını uyarlama süreci üzerine kuramsal bir inceleme. 24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi “Herkes İçin Sürdürülebilir Eğitim” Niğde, 16-18 Nisan 2015, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, ss. 107-108.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Manuscripts
Authors

Akın Karakuyu 0000-0001-7370-5464

Aytunga Oğuz 0000-0003-1815-6866

Publication Date October 9, 2021
Submission Date April 13, 2021
Acceptance Date August 16, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 16

Cite

APA Karakuyu, A., & Oğuz, A. (2021). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Programlarına Bağlılıkları. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), 85-103. https://doi.org/10.29129/inujgse.915003