Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçe Dersi Dinleme/İzleme Becerisinin Geliştirilmesinde Kısa Filmlerin Kullanımı

Year 2024, Volume: 11 Issue: 22, 67 - 87, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1464490

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi metin işleme sürecinde kısa film kullanımın öğrencilerin dinleme/izleme becerisinin gelişimine katkısının neler olduğunun eylem araştırması deseniyle incelenmesidir. Bu araştırma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde eylem araştırması deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 7. sınıfta öğrenim gören 20 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, gözlem, görüşme, araştırmacı ve öğrenci günlükleri, dokümanlar ve öğrenci değerlendirme formları ile toplanmıştır. Veri toplama araçları ile elde edilen verilerin analizinde nitel araştırma yöntemi veri analizi türlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda metin işleme sürecinde kısa film kullanımının öğrencilerin ilgi ve dikkatlerini canlı tutarak derse yönelik hazırbulunuşluklarını artırdığı, gerçekleştirilen etkinliklere aktif katılımlarını sağladığı, dilsel ve düşünsel becerilerinin gelişimini desteklediği görülmüştür. Bu araştırmada elde edilen bulgular ve bulgulardan ulaşılan sonuçlardan hareketle öğrencilerin dinleme/izleme becerisi başta olmak dilsel ve düşünsel becerilerinin geliştirilmesinde Türkçe dersi metin işleme sürecinde kısa filmlerden yararlanılması önerisinde bulunulmuştur.

References

  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma: örnek bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 360-377. Altuntaş, İ. ve Akyüz, E. (2015). “Üçüncü ve dördüncü sınıf dinleme eğitiminde karşılaşılan güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi: nitel bir çalışma”. International Journal of Language Academy, 3(3), 293-305. Andrzejczak, N., Trainin, G. ve Poldberg, M. (2005). From image to text: Using images in the writing process. International Journal of Education & the Arts, 6(12), 1-17. http://www.ijea.org/v6n12/v6n12.pdf Aslan, C. (2011). Sanatsal bir uyaran olarak kısa filmlerin dil ve edebiyat öğretimi ortamlarında kullanılması -bir kısa film ve etkinlik önerileri-. S. Sever (Ed.), Prof. Dr. Cahit Kavcar Türkçe eğitimi çalıştayı bildiriler kitabı içinde (s. 193-204.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Aydın, N. ve Börekçi, M. (2021). Examining the Effect of Using Short Films on Visual Reading Skills. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(4), 257-270. Bayram, B. (2019). Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi dinleme eğitimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 57-80.
  • Bilgiç Yıldız, A. ve Savaş, B. (2019). Ezop Masallarının Dinleme Becerisine Etkisi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(2), 185-208. https://doi.org/10.32960/uead.607309.
  • Candra, R. (2011). The Effectiveness Of Using Animation Movies as A Medium to Improve the Students’ Writing Skill of Narrative Text. English Department Languages and Arts Faculty Semarang State University. Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of management inquiry, 8(2), 206-217. https://doi.org/10.1177/105649269982016
  • Çarkıt, C. (2018). Ortaokul Türkçe derslerinde dinleme becerisinin değerlendirilme sürecine yönelik öğretmen görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2782–2793. Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2014). Dinleme/İzleme Becerisinin Eğitiminde Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ana Dili Olarak Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Çalışma Toplantısı (s.83-90). Sivas, Türkiye. Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 11 Issue: 22, 67 - 87, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1464490

Abstract

References

  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma: örnek bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 360-377. Altuntaş, İ. ve Akyüz, E. (2015). “Üçüncü ve dördüncü sınıf dinleme eğitiminde karşılaşılan güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi: nitel bir çalışma”. International Journal of Language Academy, 3(3), 293-305. Andrzejczak, N., Trainin, G. ve Poldberg, M. (2005). From image to text: Using images in the writing process. International Journal of Education & the Arts, 6(12), 1-17. http://www.ijea.org/v6n12/v6n12.pdf Aslan, C. (2011). Sanatsal bir uyaran olarak kısa filmlerin dil ve edebiyat öğretimi ortamlarında kullanılması -bir kısa film ve etkinlik önerileri-. S. Sever (Ed.), Prof. Dr. Cahit Kavcar Türkçe eğitimi çalıştayı bildiriler kitabı içinde (s. 193-204.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Aydın, N. ve Börekçi, M. (2021). Examining the Effect of Using Short Films on Visual Reading Skills. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(4), 257-270. Bayram, B. (2019). Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi dinleme eğitimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 57-80.
  • Bilgiç Yıldız, A. ve Savaş, B. (2019). Ezop Masallarının Dinleme Becerisine Etkisi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(2), 185-208. https://doi.org/10.32960/uead.607309.
  • Candra, R. (2011). The Effectiveness Of Using Animation Movies as A Medium to Improve the Students’ Writing Skill of Narrative Text. English Department Languages and Arts Faculty Semarang State University. Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of management inquiry, 8(2), 206-217. https://doi.org/10.1177/105649269982016
  • Çarkıt, C. (2018). Ortaokul Türkçe derslerinde dinleme becerisinin değerlendirilme sürecine yönelik öğretmen görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2782–2793. Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2014). Dinleme/İzleme Becerisinin Eğitiminde Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ana Dili Olarak Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Çalışma Toplantısı (s.83-90). Sivas, Türkiye. Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Primary Education, Other Fields of Education (Other)
Journal Section Manuscripts
Authors

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Okan Akgül 0000-0001-5539-4885

Publication Date November 3, 2024
Submission Date April 4, 2024
Acceptance Date August 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 22

Cite

APA Göçer, A., & Akgül, O. (2024). Türkçe Dersi Dinleme/İzleme Becerisinin Geliştirilmesinde Kısa Filmlerin Kullanımı. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(22), 67-87. https://doi.org/10.29129/inujgse.1464490