Bu
çalışmanın amacı, 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım ve Tüketim”
öğrenme alanında yer alan “Dünyamıza Sahip Çıkalım” konusunun öğretiminden önce
doğal kaynakların aşırı tüketimi, yenilenemeyen enerji kaynaklarının çevreye
verdiği zararların neler olduğu hakkında öğrencilerin hazır bulunuşluk
düzeylerini karikatür yoluyla belirlemektir. Çalışma, “kaynakların bilinçsizce
tüketilmesinin canlı yaşamına etkilerini analiz eder” kazanımı ile doğrudan
ilgilidir. Bu amaçla, 2018-2019 Öğretim yılında, Aydın ili Köşk ilçesinde
öğretim gören 6. sınıf düzeyinde 50 öğrenci ile bir çalışma yapılmıştır.
Araştırmamızda nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır.
Öğrencilere çalışma yaprakları ile sunulan yedi karikatürden her biri, üç soru
ile değerlendirilmiştir. Sorular; karikatürde verilmek istenen mesajın ne
olduğu, kirlilik/sorunun kaynağının ne olduğu, kirlilik/çevre sorununun
çözümünde neler yapılabileceği şeklinde yöneltilmiştir. Öğrenci çalışma
yaprakları, Ö1, Ö2, Ö3... şeklinde sıralanmış, betimsel analiz yöntemi ile
incelenmiştir. Öğrenci cevapları, doğru algı, yanlış algı, cevapsız, şeklinde
üç alt temada tasnif edilmiştir. Öğrenci cevapları, doğru algı, yanlış algı
şeklinde ayrılırken, uzman görüşlerine de başvurulmuştur. Bulgulara ait edinilen
sonuçlar, tablo haline getirilmiş; öğrencilere ait görüşlere de ilgili alt
temalarda yer verilmiştir. Çalışma
yaprakları incelenirken, öğrencilerin birçoğunun özgün cevaplar verdiği, çevre
sorunları hakkında hazır bulunuşluk düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür.
Karikatürle ilgili yöneltilen ilk iki soruya, öğrenciler yüksek oranda doğru
cevap verirken; kirlilik/sorunun çözümünde neler yapılabilir? sorusuna önceki
iki soruya göre, düşük düzeyde cevap verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın
sonunda öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyi ortalaması, %74,94 bulunmuştur. Buna
göre, karikatür kullanımının Sosyal Bilgiler konularının, hazır bulunuşluk
düzeyinin belirlenmesine katkı sağlayacağı, çevre farkındalığı oluşturmada
karikatür kullanımının etkili bir araç olduğu, öğrencilerde fikir yürütme
becerilerini desteklediği, soyut işlemler dönemine geçememiş öğrencilerde karikatür
kullanımına da dikkat edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.