Bu araştırmanın amacı, ilkokul ikinci sınıf matematik dersi paralarımız konusuna yönelik Assure modeli kullanılarak ve disiplinler arası yaklaşımdan faydalanılarak tasarlanan öğretimin değerlendirilmesidir. Bu nedenle bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden Tasarım ve Geliştirme Araştırma Modeli (TGAM) kullanılmıştır. Assue Modelli öğretimin tasarlanması sürecinde , matematik eğitimi alanında konu ile ilgili gerekli literatür incelemesi yapılmış, matematik eğitimi alan uzmanının görüşü alınmış ve öğretim tasarımına son şekli verilmiştir. Tasarım, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Bursa ilinde öğrenim gören 24 ilkokul ikinci sınıf öğrencisine, matematik dersinde uygulanmıştır. Tasarımın değerlendirilmesine yönelik verilerin toplanmasında iki yol izlenmiştir. Birincisi; uygulama boyunca araştırmacı tarafından süreç gözlenmiş ve sürece dair notlar alınmış, dersin işlenişi hakkında uygulamayı yapan öğretmenin ve öğrencilerin görüşü alınmış, uygulama sonunda, öğrencilerin belirlenen hedeflere ulaşma durumu, kazanım değerlendirme testi ile belirlenmiştir. İkincisi; Tasarımda yer alan Assure modelinin her bir aşaması Tasarım ve Geliştirme Araştırma Modeli’ne uygun olarak değerlendirilmiş, bu bağlamda öğretim tasarımı revize edilmiş, tasarıma son şekli verilmiştir. Araştırmanın verilerinin analizinden elde edilen sonuca göre, tasarımın öğrenme hedeflerine ulaşma sürecinde verimli ve etkili olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle, sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının, ilkokul matematik dersi, öğretimi tasarlama sürecinde Assure modeli ve disiplinler arası yaklaşımdan faydalanmaları önerilmektedir.
The present study aimed to evaluate the teaching designed by using Assure Model and taking advantage of the interdisciplinary approach for the subject of money which belongs to primary school second grade mathematics lesson. Therefore, in this research Design and Development Research Model, which is one of the qualitative research models, was used. During the preparation of the teaching design the necessary literature investigation was performed within the mathematics field, the design was given its final shape after taking expert opinion who took mathematics education. The design was carried out during mathematics class to 24 primary school second grade students class who attend school in Bursa in 2017-2018 education year. Two procedures were followed to collect the data aiming to evaluate the design. Firstly, throughout the research the process was observed and notes were taken regarding to the process. The opinions on the teaching of the teacher who conducted the design and students were get. At the end of the application the state of students’ reaching determined goals, was determined with acquisition evaluation test. Secondly, each stage of Assure model, which takes place in the design, was evaluated appropriately for the Design and Development Research Model, within this context teaching design as revised, and it was determined that the design was productive and effective within the process of reaching learning goals. Therefore, elementary school teachers and elementary school teacher candidates are advised to benefit from Assure model and interdisciplinary approach within the process of designing the teaching in primary school mathematics lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | November 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.