The aim of this study is to evaluate the 2nd grade English language curriculum revised in 2018 according to Stufflebeam's Context-Input-Process-Product (CIPP) Model. In this study, concurrent embedded mixed design was used. This study was conducted with 100 English teachers working in primary schools of Van, determined using the cluster sampling method. In this study, “2nd Grade English Curriculum Evaluation Questionnaire” and "Semi-Structured Interview Form" were used. Frequency, percentage, arithmetic mean values and descriptive analysis technique was used for data analysis. As a result of the study, it was concluded that teachers generally agreed with the statements regarding the context dimension at a moderate level, the time allocated to the curriculum was insufficient and the physical conditions in primary schools were not suitable for the implementation of the curriculum. It was concluded that teachers moderately agreed with the statements regarding the input dimension and the student, teacher and curriculum characteristics were sufficient for the implementation of the curriculum. It was concluded that the teachers agreed at a high level with the statements regarding the process dimension. Listening, speaking and writing activities were involved in English teaching-learning process by the participant teachers. Moreover, those teachers had some difficulties arising from the student, physical conditions of the classroom/school, and the education system in this process. Also, it was concluded that teachers agreed with the statements regarding the product dimension at a moderate level and the curriculum increased the motivation of the students to learn English. However, the teachers stated that the language skills of the students were not fully developed at the end of the curriculum.
Bu araştırmanın amacı, 2018 yılında güncellenen 2. sınıf İngilizce öğretim programını Stufflebeam’in Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (BGSÜ) Modeline göre değerlendirmektir. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırma, küme örnekleme yöntemi ile belirlenen ve Van ilindeki ilkokullarda görev yapan 100 İngilizce öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmada “2. Sınıf İngilizce Öğretim Programını Değerlendirme Anketi” ve “Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin genel olarak bağlam boyutuna ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde katıldıkları ve programa ayrılan sürenin yetersiz olduğu, programın uygulanabilmesi için ilkokullardaki fiziki koşulların ve olanakların elverişli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenler girdi boyutuna ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde katılmakla birlikte öğrenci, öğretmen ve program özelliklerinin programın uygulanması için yeterli olduğunu, fakat eğitim materyallerinin programın amacına uygun olmadığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin süreç boyutuna ilişkin madde ifadelerine yüksek düzeyde katıldıkları, İngilizce öğretme-öğrenme sürecinde uygulamalı etkinliklere, dinleme, konuşma ve yazma etkinliklerine, ölçme-değerlendirme etkinliklerine yer verdikleri ve öğretmenlerin bu süreçte bazı zorluklar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin ürün boyutuna ilişkin madde ifadelerine ise orta düzeyde katıldıkları ve programın öğrencilerin İngilizce öğrenmeye ilişkin motivasyonlarını artırmakla birlikte program sonunda öğrencilerin dil becerilerinin tam anlamıyla gelişmediğini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.
2. sınıf İngilizce öğretim programı program değerlendirme İngilizce öğretmenleri Stufflebeam’in bağlam-girdi-süreç-ürün (BGSÜ) Modeli
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Basic Training (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 4, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | February 12, 2024 |
Acceptance Date | October 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.