Bu araştırmanın amacı, Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) konusunun münazara yöntemi kullanılarak ele alındığı durumlarda üniversite öğrencilerinin konuya ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılar, 2024-2025 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 23 gönüllü öğrenciden oluşmuştur. Örneklem seçiminde olasılık dışı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu öğrencilerden 8’i aktif münazara gruplarına atanırken, diğerleri jüri ve dinleyici rollerine atanmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uzman görüşleriyle şekillendirilen 6 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Görüşmeler, münazara etkinliği tamamlandıktan sonra çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma, münazara yönteminin öğrencilerde eleştirel düşünme, empati, çok boyutlu düşünme ve iletişim becerilerini geliştirdiğini; konuya olan ilgi ve katılımı artırdığını göstermiştir. Ancak zaman yönetimi, katılım dengesizliği ve sosyal etkileşim gibi bazı zorluklar gözlemlenmiştir. Sonuç olarak münazara yönteminin öğrenmeye önemli katkılar sağladığı, ancak uygulamada zorluklarla karşılaşılabileceği görülmektedir.
The aim of this research is to examine university students’ views on Genetically Modified Organisms (GMOs) when the topic is explored through the debate method. The research used the case study method, which is one of the qualitative research designs. The participants consisted of 23 volunteer students studying at a state university in the 2024-2025 academic year. The non-probability sampling method was used in the sample selection. Eight of these students were assigned to active debate groups, while the others were assigned to jury and listener roles. Data were collected through a semi-structured interview form consisting of 6 open-ended questions developed by the researchers and shaped by expert opinions. The interviews were conducted online after the debate activity was completed, and the obtained data were evaluated using descriptive analysis and content analysis methods. The research showed that the debate method developed critical thinking, empathy, multi-dimensional thinking and communication skills in students; and increased interest and participation in the subject. However, some difficulties such as time management, imbalance of participation and social interaction were observed. As a result, it shows the debate method makes significant contributions to learning, but difficulties may arise during application.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Basic Training (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 2, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | July 8, 2025 |
| Acceptance Date | October 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.