İslam düşünce geleneğinde tabakat, sebet, ta‘rifat, müfredat ve mustalahat gibi birçok telif türü bulunmaktadır. Bu çalışma mezkûr telif modellerinden sebet yazım türünde kaleme alınan çalışmalara yoğunlaşmakta ve bunların tefsir tabakat geleneğine yeni bir alan olmasının imkânını irdelemeyi amaçlamaktadır. Zira sebet türünde kaleme alınan eserlerin muhtevasından hareketle ilim adamlarının nesebi, ailesi, doğumu, kültürel birikimi, ilmî şahsiyeti, seyahatleri, hocaları, talebeleri, meclis arkadaşları, çağdaşları, eserleri, mezhebi, vefatı gibi hayat hikâyelerine dair kapsamlı malumatlar, ilgili döneme dair belirgin kanıtlar elde edilebilir. Bir diğer ifadeyle biyo-bibliyografik türde kaleme alınan eserlerin aksine sebet edebiyatına başvurularak ilim adamlarının hangi tarihte hangi hocaların rahle-yi tedrisinde bulundukları, hangi kitapları okudukları, kendi dönemlerinin eğitim müfredatı, hangi tarihte nereye ne maksatla seyahat ettikleri gibi ayrıntılı veriler yaygın olarak saptanabilmektedir. Dolayısıyla sebet geleneği, başta hadis yönü bulunan müfessirlerin kartografyasını çıkarmada önemli kaynak olma niteliği taşımaktadır. Son tahlilde bu çalışmada İbn Akīle el-Mekkî gibi hadis ilminde otorite olup başta tefsir olmak üzere diğer ilimlerde de yetkin kabul edilen müfessirlerin hayat hikâyeleri, ilmî şahsiyetleri, entelektüel ilişkileri, yolculukları ve eserlerine dair kapsamlı malumatları tespit etmenin imkânından hareketle sebet geleneğinin tefsir tabakatına yeni bir halka olduğu kanaatine ulaşılmaktadır
Tefsir müfessir tefsir biyografi edebiyatı (tabakātü’l-müfessirîn) sebet geleneği İbn Akīle el-Mekkî
Numerous genres of writing have emerged in the tradition of Islāmic thought including ṭabaqāt, thabat, ta‘rīfāt, mufradāt, and muṣṭalaḥāt. The present study delves into the possibility that the genre of thabat is a new field within the tradition of ṭabaqāt almufassirīn. By ascertaining the works written in the genre of thabat, one can obtain comprehensive information about the life stories of scholars including such details as their lineage, family, birth, patronymic-teknonymic and toponymic names, cultural background, scholarly personality, intellectual journeys, masters, pupils, contemporaries, works, denomination, and time of death. Unlike bio-bibliographical works, details such as the dates when the polymaths were students of which teachers, what books they read, the curriculum of their training periods, and where and for what purpose they travelled on which date can be commonly determined by referring to the thabat literature. Therefore, the tradition of thabat is an important referential source for finding out the biographies of the commentators, particularly those specialized in ḥadīth narratives. In the final analysis this study elucidates that the tradition of thabat is convenient for being a subsidiary link to the tafsīr ṭabaqāt, inferring from its possibility of providing comprehensive information about the life stories, erudite personalities, travels, and works of exegetes like Ibn ‘Aqīlah al-Makkī, who was also an authority in the science of ḥadīth and proved his knowledgeable maturity in other fields particularly tafsīr.
Tafsīr (Qur’ānic Exegesis) al-Mufassir (Exegete) Ṭabaqāt al-mufassirīn (the Literature of Historiography of Tafsīr) the Tradition of Thabat (Intellectual Autobiography) Ibn ‘Aqīlah al-Makkī
This study was supported by Siirt University Scientific Research Projects (SIU-BAP) Commission (Project No: 2022-SİÜİLH-043)
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Biography, Tafsir |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2025 |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | October 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 53 |