Translation
BibTex RIS Cite

Gerçek Dijital Uçurum: Tüketiciye Karşı Vatandaş

Year 2013, Volume: 2 Issue: 4, 13 - 21, 01.11.2013

Abstract

Yeni medya çalışmaları birçok açıdan ele alınabilir. Bu konuda Faydalı olabilecek bir yaklaşım, yeni medyayı farklı perspektifler içinde değerlendirirken kullanıcı veya tüketici açısından incelemektir. Araştırmacılar, izleyici açısından yapılan araştırmalar konusunda üç öne çıkan yaklaşımdan bahsediyorlar:

• Bunlardan birincisi izleyiciyi alınıp satılan bir mal olarak (commodity) görme yaklaşımıdır. Bu yaklaşıma göre izleyici medya sistemi tarafından reklamcılara ve sponsorlara ikna edilerek satılmak için üretilen bir maldır.

• İkincisi, İzleyici medyanın ürettiği bilgi ve eğlenceyi tüketen kişilerdir.

• Üçüncüsü de İzleyiciyi korunmaya muhtaç bir kurban olarak gören yaklaşımdır. Bu yaklaşım akademik çevrelerde genellikle kullanılan bir yaklaşımdır. Belli içerikteki medya mesajlarına sürekli maruz kalan bireyler üzerinde araştırmalar yapılır.

Araştırmacıların bu konuda göz ardı ettikleri bir durum vardır. Bu da izleyicin giderek görmezden gelinen bir kamu alanı paylaşanı olarak onun vatandaşlık kişiliğidir. Bu vatandaş dediğimiz birey, kamunun bir paylaşıcısıdır. Medya, bu izleyiciye medya tecimselleşmeden önce, daha doğrusu, sadece kamu yararına yayın yaptığı zamanlarda da hizmet vermiştir.

Kamu hizmeti verilen bu izleyici bugün de aynı izleyicidir. Bir başka deyişle şimdi tecimsel iletilere maruz kalan vatandaş birey, aynı vatandaş bireydir.

Medyanın tamamen kamusal amaçlarla hizmet verdiği dönemlerde, belki az miktarda tecimsel reklamlar da vardı, ama medya bugün göründüğü şekilde tecimselleşmemişti. Kamusal medya o zamanlar kamu yararını ön plana alıyordu. Bir vatandaş olarak izleyicinin gereksinimleri ile tüketici izleyicinin gereksinimleri doğrultusunda giderek genişleyen açık, sanırım yeni medyayı açıklamamız konusunda bize yardımcı olacaktır. Ana akım çalışmalar yeni medyayı bir dijital dönüşüm olarak açıklasa da, ben yeni medyayı vatandaş birey ile tüketici birey arasındaki farkın büyümesi olarak görüyorum ve bana göre gerçek dijital uçurum, tüketici birey ile vatandaş birey arasındaki uçurumdur.

References

  • Original: The Real Digital Divide: Citizens versus Consumers. In L.A.Lievrouw & S.Livingstone (ed.), Handbook of New Media(pp.449-458).London:SagePublications.
Year 2013, Volume: 2 Issue: 4, 13 - 21, 01.11.2013

Abstract

References

  • Original: The Real Digital Divide: Citizens versus Consumers. In L.A.Lievrouw & S.Livingstone (ed.), Handbook of New Media(pp.449-458).London:SagePublications.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Şermin Tekinalp This is me

Publication Date November 1, 2013
Submission Date July 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Tekinalp, Ş. (2013). Gerçek Dijital Uçurum: Tüketiciye Karşı Vatandaş. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(4), 13-21.