Political, economic and historical circumstances
in the world and Cyprus have affected Socio-cultural structure of Turkish
Cypriots. Cyprus, is an island that has hosted to many civilizations and that
brings cultural diversity to the island. This article were examined
approximately two and a half years archive covering the years of 1946-1948 by
scanning of newspaper advertisements published in Hursoz Newspaper. The reason
for investigating 1946-1948 years, has precisely spread around the world of
mass production in these years.
In the article, has been tried it to lay out the reflection of the
multiculturalism of the written press by ads. Particularly British and American
product ads have come to the fore in Turkish newspaper and It has effects on
socio-cultural structure and consumption habits of Turkish Cypriot community.
The socio-cultural implications of ads has been examined based on periodical
conditions and lifestyles in this study. Published advertisements were
investigated by means of quantitative and qualitative content analysis and by
looking to the meanings of these ads has been tried to study out the effects on
Turkish Cypriots lifestyles. The ads has been read in the triangle of the
media, shareholders and consumer.
Ads Hursoz Newspaper Turkish Cypriot Consumption Habits Life Style
Dünyada ve Kıbrıs’ta siyasi, ekonomik ve tarihsel koşullar Kıbrıslı Türk Sosyo-kültürel yapısını etkilemiştir. Tarihsel bağlamda birçok uygarlığa ev sahipliği yapmış bir ada olması kültürel çeşitliliği de beraberinde getirmiştir. Bu makalede Hürsöz Gazetesinde yayınlanan gazete reklamları taranarak 1946-1948 yıllarını kapsayan yaklaşık iki buçuk yıllık arşiv incelenmiştir. 1946-1948 yıllarının araştırılma nedeni, bu yıllarda seri üretimin dünya geneline yayılmış olmasıdır.
Makalede, reklamlar tarafından yazılı basın çok-kültürlülük yansımasını
ortaya koymak için çalışılmıştır. Özellikle İngiliz ve Amerikan ürün reklamları
Türk gazetesinde ön plana çıkmış ve bunun Kıbrıs Türk toplumunun sosyo-kültürel
yapısı ve tüketim alışkanlıkları üzerinde etkileri vardır. Reklamların
sosyo-kültürel etkileri bu çalışmada dönemsel koşullara ve yaşam tarzlarına
göre incelenmiştir. Yayınlanan reklamlar içerik analizi vasıtasıyla nicel ve
nitel olarak incelenmiş ve bu reklamların anlamlarına bakarak Kıbrıslı Türk
yaşam tarzları üzerindeki etkilerini incelemek için çalışılmıştır. Reklamlar,
medya, sermayedar ve tüketici üçgeninde okunmuştur.
Reklam Hürsöz Gazetesi Kıbrıslı Türk Tüketim Alışkanlıkları Yaşam Biçimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 8 |