Digital marketing is a type of marketing which is done by not using traditional marketinf
methods (television, radio, newspaper, journal) but by using any device of internet. This
marketing style which is also called as e-marketing or online marketing is getting popular
in Turkey and the world in espacially last 10 years. Digital marketing brought some new
concenpts different from traditional marketing concepts because it changes all the platforms
which advertisement, marketing, buying, selling and paying processes are made.This study
aims to investigate the brand-consumer relationship in Turkey’s digital marketing. For this
purpose, first of all, the definition of digital marketing and a literature survey were given.
After that, current problems about digital marketing and solution recommendationd for each
problem were presented. Finally, a questionnaire was made to measure the digital awareness
level of Turkey and to investigate the brand-consumer relationship; and the results of this
questionnaire was presented.
Digital marketing digital media social media brand and consumer relationship digital marketin awareness
Dijital pazarlama, geleneksel pazarlama yöntemleri (televizyon, radyo, gazete, dergi) değil,
internetin herhangi bir aracı kullanılarak gerçekleştirilen pazarlama şeklidir. E-pazarlama ya
da çevrimiçi pazarlama gibi isimlerle de anılan bu pazarlama şekli, dünyada ve Türkiye’de
özellikle son 10 yıldır popüler bir hale gelmektedir. Dijital pazarlama, reklamcılığın, pazarlama,
alım-satım ve ödeme işlemlerlerinin tamamının yapıldığı platfformları değiştirdiğinden
klasik pazarlamadaki kavramlara ek olarak pek çok kavramı beraberinde getirmiştir. Bu
çalışma Türkiye’de dijital pazarlama sektöründeki marka ve tüketici ilişkisini incelemeyi
amaçlamaktadır. Bu amaçla, ilk olarak dijital pazarlamanın tanımı yapılmış ve literatürdeki
benzer çalışmalar incelenmiştir. Ardından, dijital pazarlama ile ilgili mevcut problemler
incelenmiş ve çeşitli çözüm önerileri sunulmuştur. Son olarak Türkiye’deki dijital pazarlama
farkındalığını ölçmek ve dijital pazarlamada marka ve tüketicilerin ilişkisini incelemek için
bir anket çalışması yapılmış ve bu anketteki sonuçlar değerlendirilmiştir.
Dijital pazarlama dijital medya sosyal medya marka ve tüketici ilişkisi dijital pazarlama farkındalığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 14 |