Today, we are exposed to various information clusters spread globally as the use of social media
has become a part of the life of individuals of all ages. It is known that social media has positive
effects by providing useful content, as well as negative content posing a danger especially
for children, such as in the case of Youtube. The social media usage habits and preferences
of the Youtube user Generation Z were investigated in this study. The aim was to know the
social media usage levels of the Generation Z, which is the youngest generation by including
children, and to provide data for preventive studies for the negative effects. According to the
general survey model, Generation Z students attending middle and high school participated in
the study and it was conducted with 250 participants. According to the data collected through
the “Social Media Usage Questionnaire”, some conclusions were reached: (a) Covering the
younger stage of the Generation Z, secondary school students use Youtube, the most while
high school students prefer Instagram more, b) It was found that men’s usage is more than
women in terms of excessive use of social media, (c) Video/music is the favorite content of
the Generation Z and sports comes second. In line with the results of the research, some
suggestions are included at the end of the research for families of Generation Z and school
administrators
Sosyal medya kullanımının her yaştan bireyin hayatının bir parçası haline geldiği günümüzde
küresel çapta yayılım gösteren çeşitli enformasyon yığınlarına maruz kalmaktayız. Sosyal
medyanın faydalı içerikler sağlayarak olumlu etkilerinin olmasının yanında, Youtube
örneğinde olduğu gibi olumsuz içeriklerin de dolaştığı ve özellikle çocuklar açısından
tehlike arz ettiği de biliniyor. Çocukları da kapsayan en genç kuşak olan Z kuşağının sosyal
medya kullanımlarının bilinmesi ve söz konusu olumsuz etkileri önleyici çalışmalara veri
sağlaması amaçlandığından bu araştırmada, Youtube kullanıcısı olan Z kuşağının sosyal
medya kullanım alışkanlıkları ve tercihleri incelenmiştir. Genel tarama modeline göre 250
katılımcı ile yürütülen araştırmaya, ortaokul ve lise kademesinde öğrenim gören Z kuşağı
öğrencileri katılmıştır. “Sosyal Medya Kullanım Anketi” ile toplanan veriler doğrultusunda
birtakım sonuçlara ulaşılmıştır: (a) Z kuşağının yaşça daha küçük kademesini kapsayan
ortaokul öğrencileri en yoğun Youtube kullanırken, lise öğrencileri daha çok Instagram’ı
tercih etmektedir, (b) Erkeklerin aşırı kullanım boyutunda kadınlara göre daha fazla sosyal
medyayı kullandığı bulunmuştur, (c) Z kuşağının en çok beğendiği içerik video/müzik olup,
ikinci sırada spor gelmektedir. Araştırma sonuçları doğrultusunda Z kuşağı aileleri ve okul
yöneticilerine yönelik birtakım öneriler araştırmanın sonunda verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2020 |
Submission Date | May 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 16 |