Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin cinsiyet rolüne göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Araştırma grubunu Dokuz Eylül Üniversitesi’nde lisans eğitimine devam eden 327 (193 kız, 134 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kariyer Geleceği Ölçeği, BEM Cinsiyet Rolleri Envanteri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin cinsiyet rolüne göre farklılaşıp farklılaşmadığını değerlendirmek için Tek Yönlü varyans analizi yapılmıştır. Farkın kaynağını belirlemek için Tukey testi yapılmıştır. Elde edilen bulgular, maskülen ve androjen cinsiyet rolüne sahip üniversite öğrencilerinin kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin feminen ve belirsiz cinsiyet rolüne sahip üniversite öğrencilerinden daha yüksek olduğunu göstermektedir.
The aim of this study was to examine whether or not there have any differentiation of career adaptability and career optimism among university students according to the gender role variable. The participants consisted of 327 (193 females, 134 males) university students from Dokuz Eylul University. Participants completed the Turkish version of the Career Future Inventory, BEM Gender Roles Inventory, and information sheet. To examine the differentiation of career adaptability and career optimism according to the gender role was performed the one-way ANOVA analysis. Also Tukey’s test was performed to determine the source of the difference. Results showed that career adaptability and career optimism scores of university students who belonged masculinity and androgny gender roles higher than others. To sum up, career adaptability and career optimism differed by gender role, university students possess an obvious gender role is extremely important to the future of their career, so this studies advised to give attention to the gender role in education.
Other ID | JA22UH38GK |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 17 Issue: 1 |