Research Article
BibTex RIS Cite

YENİ BİR İLMİ KELAM PROJESİ OLARAK BAĞLAMSAL TEOLOJİ

Year 2009, Volume: 1 Issue: 7-8, 23 - 44, 30.11.2009

Abstract

The aim of this article is to emphasize the position and the importance of
the contextual theology that based on the contextual reading in the proje
cts of new ilm al-kalam. We can say that the finding of each one from the
Kalam schools a support from the Quran easily for theirs contradictory
assertions which connected with the same subject is due to their desertion
of the contextual reading and their evaluation either a verses completely
or partially. For they have thought it would be a base for theirs assertions
on a theoretical ground. Thus, we have tried in this article to touch on the
advantages of the contextual theology that based on the contextual rea
ding, as a Project of the new ilm al-kalam, whit a view to rid of this difficult.
Because we believe that, this is one of the useful methods for escaping from
the difficult that marked above.

References

  • Daud Rahbar, God of Justice, Leiden, E. J. Brill 1960.
  • Dean E. Flemming, Contextualization in the New Testament: Patterns for Theology and Mission, Yayınlayan: InterVarsity Press, 2006.
  • Doğan Aksan, Anlambilim, Ankara 1998.
  • Ebu’l-Berekât en-Nesefî, Medârikü’t-Tenzîl, İstanbul 1984.
  • Ebû’l-Hasen el-Eş’arî, İlk Dönem İslam Mezhepleri (Makâlâtü’l-İslâmiyyîn), çevirmenler: Mehmet Dalkılıç, Ömer Aydın, İstanbul 2005.
  • ______, el-İbâne an Usuli’d-Diyâne, tahkik: Abbas Sabbâğ, Beyrut 1994.
  • Ebu’l-Izz, Şerhu’l-Akîdeti’t-Tahâviyye, tahkik; Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Şu ayb el-Arnavut, Beyrut 1993.
  • Ebu’l-Mu’în en-Nesefî, Tabsıratü’l-Edille, tahkik: Hüseyin Atay, Ş. Ali Düzgün, Ankara 2003.
  • Eric Lee Ormsby, İslam Düşüncesinde ‘İlahi Adalet’ Sorunu (Teodise), Çeviren: Metin Özdemir, Ankara 2001.
  • al-Gazzalî, İtikad’da Orta Yol, çeviren: Kemal Işık, Ankara 1971.
  • ______, İhyâ, Dâru’l-Hadis, Kahire 1994.
  • Gerhard Preyer, George Peter, Contextualism in Philosophy, New York 2005.
  • el-Hatîb el-Bağdâdî, Târîhu Bağdâd, Beyrut, tarihsiz. Hâlis Albayrak, Tefsir Usûlü, İstanbul 1998.
  • Ignaz Goldziher, Introduction to Islamic Theology and Law, İngilizceye çeviren: Andras and Ruth Hamori, Princeton University Press, New Jersey 1981.
  • İbnu’l-Cevzî, Telbîsu İblîs, tahkik: es-Seyyid Cemîlî, Beyrut 1985.
  • İbrahim Emiroğlu, Ana Hatlarıyla Klasik Mantık, İstanbul 1999.
  • James Pryor, Highlights of Recent Epistemology, Biritish Society for the Philosophy of Science, 2001.
  • Kâdı Abdülcebbâr, el-Muğnî (et-Ta’dîl ve’t-Tecvîr), tahkik: Ahmed Fuâd el-Ehvânî, Mısır 1962.
  • ______, Tenzîhu’l-Kur’an Ani’l-Metâ’in, Beyrut tarihsiz.
  • ______, el-Muhtasar fî Usuli’d-Dîn, tahkik: Muhammed Ammâra, (Rasâilu’l-Adl ve’t-Tev hîd, Mısır 1971 içinde).
  • Lesslie Newbigin, The Gospel in a Pluralist Society, Wm. B. Eerdmans Publishing, 1989. el-Malatî, et-Tenbîh, tahkik: Muhammed Zâhid el-Kevserî, Kahire 1977.
  • Mehmet Ali Şimşek, Arap Dilinde Çok Anlamlılık ve Karine İlişkisi, Selçuk Ü. S. B. E., Konya-2000, basılmamış Doktora Tezi.
  • Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul 2001.
  • Muhammed Âbid Câbirî, İslâm’da Siyasal Akıl, çeviren: Vecdi Akyüz, İstanbul 1997.
  • Patrick W. Rysiew, Contextualism in Epistemology, Copyright by Bell & Howell İnforma tion and Learning Company, 2000.
  • Peter A. Angeles, A Dictionary of Philosophy, London 1981.
  • Sigurd Bergmann, God in Context: A Survey of Contextual Theology, Ashgate Publishing, Ltd., 2003.
  • eş-Şehristânî, el-Milel ve’n-Nihal, tahkik: Muhammed Seyyid Geylânî, Beyrut, tarihsiz.
  • et-Taberî, Câmiu’l-Beyân, tahkik: Ahmed Muhammed Şâkir, Beyrut 2000.
  • Temmâm Hassan, el-Luğatu’l-Arabiyye Ma’nâhâ ve Mebnâhâ, Mısır 1985.
  • Toshihiko İzutsu, İslâm Düşüncesinde İman Kavramı, çeviren: Selahaddin Ayaz, İstan bul 1984.
  • Wensink, The Muslim Creed, Cambridge 1932.
  • ez-Zemahşerî, el-Keşşâf, Dâru’l-Fikr, 1977
Year 2009, Volume: 1 Issue: 7-8, 23 - 44, 30.11.2009

Abstract

References

  • Daud Rahbar, God of Justice, Leiden, E. J. Brill 1960.
  • Dean E. Flemming, Contextualization in the New Testament: Patterns for Theology and Mission, Yayınlayan: InterVarsity Press, 2006.
  • Doğan Aksan, Anlambilim, Ankara 1998.
  • Ebu’l-Berekât en-Nesefî, Medârikü’t-Tenzîl, İstanbul 1984.
  • Ebû’l-Hasen el-Eş’arî, İlk Dönem İslam Mezhepleri (Makâlâtü’l-İslâmiyyîn), çevirmenler: Mehmet Dalkılıç, Ömer Aydın, İstanbul 2005.
  • ______, el-İbâne an Usuli’d-Diyâne, tahkik: Abbas Sabbâğ, Beyrut 1994.
  • Ebu’l-Izz, Şerhu’l-Akîdeti’t-Tahâviyye, tahkik; Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Şu ayb el-Arnavut, Beyrut 1993.
  • Ebu’l-Mu’în en-Nesefî, Tabsıratü’l-Edille, tahkik: Hüseyin Atay, Ş. Ali Düzgün, Ankara 2003.
  • Eric Lee Ormsby, İslam Düşüncesinde ‘İlahi Adalet’ Sorunu (Teodise), Çeviren: Metin Özdemir, Ankara 2001.
  • al-Gazzalî, İtikad’da Orta Yol, çeviren: Kemal Işık, Ankara 1971.
  • ______, İhyâ, Dâru’l-Hadis, Kahire 1994.
  • Gerhard Preyer, George Peter, Contextualism in Philosophy, New York 2005.
  • el-Hatîb el-Bağdâdî, Târîhu Bağdâd, Beyrut, tarihsiz. Hâlis Albayrak, Tefsir Usûlü, İstanbul 1998.
  • Ignaz Goldziher, Introduction to Islamic Theology and Law, İngilizceye çeviren: Andras and Ruth Hamori, Princeton University Press, New Jersey 1981.
  • İbnu’l-Cevzî, Telbîsu İblîs, tahkik: es-Seyyid Cemîlî, Beyrut 1985.
  • İbrahim Emiroğlu, Ana Hatlarıyla Klasik Mantık, İstanbul 1999.
  • James Pryor, Highlights of Recent Epistemology, Biritish Society for the Philosophy of Science, 2001.
  • Kâdı Abdülcebbâr, el-Muğnî (et-Ta’dîl ve’t-Tecvîr), tahkik: Ahmed Fuâd el-Ehvânî, Mısır 1962.
  • ______, Tenzîhu’l-Kur’an Ani’l-Metâ’in, Beyrut tarihsiz.
  • ______, el-Muhtasar fî Usuli’d-Dîn, tahkik: Muhammed Ammâra, (Rasâilu’l-Adl ve’t-Tev hîd, Mısır 1971 içinde).
  • Lesslie Newbigin, The Gospel in a Pluralist Society, Wm. B. Eerdmans Publishing, 1989. el-Malatî, et-Tenbîh, tahkik: Muhammed Zâhid el-Kevserî, Kahire 1977.
  • Mehmet Ali Şimşek, Arap Dilinde Çok Anlamlılık ve Karine İlişkisi, Selçuk Ü. S. B. E., Konya-2000, basılmamış Doktora Tezi.
  • Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul 2001.
  • Muhammed Âbid Câbirî, İslâm’da Siyasal Akıl, çeviren: Vecdi Akyüz, İstanbul 1997.
  • Patrick W. Rysiew, Contextualism in Epistemology, Copyright by Bell & Howell İnforma tion and Learning Company, 2000.
  • Peter A. Angeles, A Dictionary of Philosophy, London 1981.
  • Sigurd Bergmann, God in Context: A Survey of Contextual Theology, Ashgate Publishing, Ltd., 2003.
  • eş-Şehristânî, el-Milel ve’n-Nihal, tahkik: Muhammed Seyyid Geylânî, Beyrut, tarihsiz.
  • et-Taberî, Câmiu’l-Beyân, tahkik: Ahmed Muhammed Şâkir, Beyrut 2000.
  • Temmâm Hassan, el-Luğatu’l-Arabiyye Ma’nâhâ ve Mebnâhâ, Mısır 1985.
  • Toshihiko İzutsu, İslâm Düşüncesinde İman Kavramı, çeviren: Selahaddin Ayaz, İstan bul 1984.
  • Wensink, The Muslim Creed, Cambridge 1932.
  • ez-Zemahşerî, el-Keşşâf, Dâru’l-Fikr, 1977
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Kalam
Journal Section Articles
Authors

Metin Özdemir

Publication Date November 30, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 1 Issue: 7-8

Cite

ISNAD Özdemir, Metin. “YENİ BİR İLMİ KELAM PROJESİ OLARAK BAĞLAMSAL TEOLOJİ”. İslami İlimler Dergisi 1/7-8 (November 2009), 23-44.

30505
Journal of Islamic Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).