Kur’an, en son peygamber Hz. Muhammed’e indirilen İlahi bir kitaptır. Cibril vası
tasıyla indirilmiştir. Kaynak, Yüce Allah’ın ezeli ve sonsuz ilminin temsili /sembolik
bir ifadesi olarak nitelediğimiz Levh-i Mahfuzdur. Önceki İlahi kitaplar bir celsede
ve toplu olarak indirilmişlerdi. Kur’an ise yaklaşık yirmi üç yılda ve pasajlar halin
de inzal edilmiştir. Kelamullah’ın Hz. Peygamber’e inzalinde yegâne vasıta Cibril
olarak bilinir. Oysa Abese Suresinde “… bi eydi seferatin kiramin bererah…” ayeti,
Resulullah’a inzal edilen her pasajın temiz ve yüksek sahifeler üzerinde yazılı ola
rak Cibril’e intikal ettirildiği fikrini vermektedir… Kur’an’da açık olmasına rağmen
Kur’an’ın ilk indirildiği zaman ve mekân da ihtilaflıdır. Kur’an’ın Ramazan ayında ve
Kadir gecesinde indirilmeye başladığı, neredeyse müttefekun aleyh iken, bir kısım
müfessirler Şaban ayının on beşinci gecesinde indirildiği iddiasındadırlar. Kur’an’ın
inzal sürecinde de şu üç farklı mekândan söz edilmektedir: Levh-i Mahfuz, Dünya
Seması ve Hz. Peygamber…
Biz bu makalede söz konusu ihtilafları öncelikle dil ve Kur’an bütünlüğü içerisin
de halletmeye çalıştık. Kur’an’ın inzal keyfiyeti, Arap lisanı ile indirilen ayetlerin
mahiyeti ve Kelamullah’ın lafız, nazım, mana ve beyan olarak Allah’a aidiyeti hak
kında Kur’an’a dayalı bilgiler verdik. Ayrıca yaklaşık çeyrek asır boyunca pasaj
lar halinde inzal edilen ayetlerin sureler içerisindeki tanzim şekline /’tevkifi’liğine
açıklık getirdik.
The Qur’an is a holy book which was revealed to the last Prophet Muhammad (pbuh)
through angel Gabriel. The source is Preserved Tablet (al-Lawh al-Mahfuz) which is
a symbolic expression of Allah’s eternal and sempiternal knowledge. Previous holy
books were revealed as a whole and at once but the Qur’an was revealed in a period
of twenty three years in passages. Gabriel is known as the only mean in the revela
tion of Allah’s word to the Prophet. Whereas in the chapter of Abese the verse “... bi
eydi seferatin kiramin bererah” gives us the impression that the passage which was
revealed to the Prophet had been passed to Gabriel in writing on pure and exalted
papers. Although it is clear in the Qur’an, there is disagreement as to the date and
place of the first revelation. While there is almost full agreement that the Qur’an was
first revealed in the month of Ramadan at the night of Kadr, some muslim exegetes
of Qur’an (mufassirs) claim that the first revelation was at the fifteenth night of
Sha’ban. In the process of Qur’an’s revelation three different places are mentioned:
al-Lawh al-Mahfuz, Heaven of the World and the Prophet Muhammad.
In this article we tried to solve these disagreements firstly in the integrity of langu
age and the Qur’an. Based on the Qur’an, we gave information regarding nature of
the Qur’an’s revelation, nature of the verses revealed in Arabic language, and that
Allah’s words are belong to Him with respect to letter and spirit, meaning and exp
lanation. We also tried to clarify the way of arrangement of the passages in Qur’anic
chapters which almost took quarter of a century to reveal.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 1 Issue: 9 |
Journal of Islamic Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).