Bu makale Hâdî İlelhak döneminde Yemen Zeydî Devleti’nde Hâdî Đlelhak döneminde Yemen Zeydî Devleti’nde imametin seçim ve davetle gerçekleştiğini ve bunun bir esas olarak tesis edildiği tezini ilemektedir.
Makalede 284-298/897-911 tarihleri arasında hilafet görevini yürüten Hâdî’nin seçimle
işbaşına geldiği ve “Emru bi’l-Ma’rûf ve Nehyu ani’l-Münker”i yerine getirmek ve
Kitab’ın hükmüyle hükmetmek üzere imam tayin edildiği vurgulanmaktadır. Bu
çerçevede seçim ilkesinin yanı sıra imamet için kendisine biata davetin mi yoksa
mütegallibin imametinin mi geçerli olduğu üzerinde durulmaktadır. Bu çerçevede klasik
dönemlerdeki görüşlere ilaveten son devir âlimlerinden eş-Şevkâni’nin mütegallibenin
imametini caiz gören ve namaz kılıp küfürlerini izhar etmedikçe zalim yöneticilere karı
ayaklanmanın caiz olmadığı görüü üzerinde durularak eletiri konusu yapılm
This article mentions the thesis that Imâmat occurs by elec
tion and invitation in Zaidiyya State in the period of al-Hâdî
ilâ al-Haqq and this is a basis in that period. It is stressed in
the article that al-Hadi ilâ al-Haqq, the caliph between 284
298/897-911, comes to power by election and he is appointed
as Imam in order to accomplish the duty of ordering the right
and refraining people from the wrong as well as ruling with ‘
the Book.’ In this respect, it is questioned the validity of either
to call for allegiance to him as well as election, or the Imamet
of the despot. Also, in addition to the opinions in the classical
period, the idea of al-Shawkani who approves the Imamet of
the despot and tells that it is not permissible to uprise against
cruel rulers as long as they pray and unless they express the
blasphemy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Islamic Sects |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 11 |
Journal of Islamic Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).