Career future has become one of the biggest concerns among students in recent years. The Covid-19 pandemic, which has caused radical changes in business life, has made university students' future concerns more evident and negatively affects their career prospects. Based on this assumption, this study aimed to examine the relationships between university students' future anxieties and their career future perceptions. For this purpose, data were collected from 301 students studying at Aksaray University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, via Google Forms. As a result of the findings, high or low future anxiety levels of students do not have a significant effect on the averages of career adaptability and career optimism. However, while the average level of knowledge of the students with low future anxiety about the job market increases, the level of knowledge of the students with high future anxiety about the job market decreases. In other words, whether students' future anxiety levels are high or low has a significant effect on the average level of knowledge they perceive about the job market.
Kariyer geleceği son yıllarda öğrenciler arasında en büyük endişe kaynaklarından birisi haline gelmiştir. Özellikle iş hayatında köklü değişimlere sebep olan Covid-19 pandemisi üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarını daha belirgin hale getirerek, kariyer gelecekleri ile ilgili beklentilerini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu varsayımdan hareketle bu çalışmada üniversite öğrencilerinin gelecek kaygıları ile kariyer geleceği algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde öğrenim gören 301 öğrenciden Google Forms aracılığı ile veri toplanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin gelecek kaygısı düzeylerinin yüksek veya düşük olması, kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliklerinin ortalamaları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip değildir. Ancak gelecek kaygısı düşük olan öğrencilerin iş piyasasına ilişkin bilgi düzeyi ortalamalarını yükselirken, gelecek kaygısı yüksek olan öğrencilerin iş piyasasına ilişkin bilgi düzeyleri düşmektedir. Yani öğrencilerin gelecek kaygısı düzeylerinin yüksek veya düşük olması, iş piyasasına dair algıladıkları bilgi düzeyi ortalaması üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |