The aim of the study is to analyze the differentiation of the success level of the lessons given with the support of a PowerPoint presentation in accounting education compared to the lessons held in the classical method. General Accounting Information questions are developed to measure the accounting knowledge level of the students so that the instructors can see the issues that the students feel lacking, and it can be determined as a sub-target. The study is carried out at FEAS, Aksaray University. It is applied to 757 students studying in the departments of Business Administration, Finance and Management Information Systems. While 396 of these students created the pre-training data, 357 of them created the post-training data. At the beginning of the semester, the knowledge levels of the groups are determined by the General Accounting Knowledge questions, and they are divided into two groups as experimental and control groups. While the lesson is being taught to the experimental group with the support of a PowerPoint presentation, the lesson is being taught to the control group in the classical way. At the end of the 14-week course period, measurements are made again with the General Accounting Information questions and the results are analyzed and supported by the final grades of the General Accounting I course. Although there is a difference in the average score in favor of the PowerPoint group between the students who are taught in Powerpoint and the Classical Method, it does not create a statistically significant difference at the 95% confidence interval.
Çalışmanın amacı muhasebe eğitiminde PowerPoint sunum desteğiyle yapılan derslerin, klasik usulde yapılan derslere göre başarı düzeyinin farklılaşmasını analiz etmektir. Öğrencilerin muhasebe bilgi düzeyini ölçmek için Genel Muhasebe Bilgi soruları geliştirilmiş, bu sayede öğretim elemanlarının öğrenciler de eksiklik hissettiği konuları görmesi de alt hedef olarak belirlenebilir. Çalışma Aksaray Üniversitesinde İİBF okuyan İşletme, Maliye ve Yönetim Bilişim Sistemleri bölümlerinde öğrenim görmekte olan 757 öğrenciye uygulanmıştır. Bu öğrencilerin 396’sı eğitim öncesi verileri oluştururken, 357’si eğitim sonrası verileri oluşturmaktadır. Gruplar dönem başında bilgi seviyeleri Genel Muhasebe Bilgi sorularıyla belirlenmiş, deney ve kontrol grubu olarak iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna PowerPoint sunum desteğiyle ders anlatılırken, kontrol grubuna klasik usulde ders anlatılmıştır. 14 haftalık ders dönemi sonunda Genel Muhasebe Bilgi sorularıyla tekrar ölçüm yapılmış ve Genel Muhasebe I dersinin final notları ile de desteklenerek analizler yapılmıştır. PowerPoint ve Klasik Usulde ders yapılan öğrenciler arasında PowerPoint grubunun lehine olmak üzere ortalama puan olarak bir farklılık bulunmasına karşın, istatistiksel olarak %95 güven aralığında anlamlı fark oluşturmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 21, 2023 |
Publication Date | March 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |