Bu çalışmanın amacı Kars ilindeki turistik yerlerin çevrimiçi yorumlarını incelemek ve bu doğrultuda paydaşlara öneriler sunmaktır. Bu kapsamda yaygınca kullanılan bir seyahat rehberi platformu olan Tripadvisor’da turistler tarafından en fazla beğenilen ilk 10 (on) yer hakkında, son iki yıl içerisinde yapılan çevrimiçi yorumlar değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizinde sayısal hesaplamaların yanında MAXQDA programından yararlanılmıştır. Turistik yerlerle ilgili yapılan yorumlara içerik analizi yapılmış ve kelime bulutu oluşturulmuştur. Kelime bulutunda olumlu hisler çağrıştıran kelimelerin ön plana çıktığı görülmüştür. Yorumların içerikleri incelendiğinde de genel olarak turistlerin turistik yerleri çok beğendiği ve bölgeden memnun ayrıldıkları tespit edilmiştir. Tabela ve bilgilendirme yetersizliği ile yabancı dil bilen personelin istihdam edilmemesi öne çıkan eksiklikler olarak görülmüştür. Araştırma sonucunda belirlenen bir diğer eksiklik ise rehber hizmeti yetersizliği olmuştur. Araştırmada bu bulgular dikkate alınarak ele alınan turistik destinasyonlar özelinde yöneticilere öneriler yapılmıştır.
The aim of this study is to provide suggestions to stakeholders by examining the online reviews of touristic places in Kars. In this context, online comments made in the last two years about the top ten (10) places most liked by tourists on Tripadvisor, a widely used travel guide platform, were evaluated. In addition to numerical calculations, MAXQDA program was used in the analysis of the data collected in the research. Content analysis was made for the comments about touristic places and a word cloud was created. In the word cloud, it was observed that the words evoking positive feelings came to the fore. When the contents of the comments were examined, it was determined that the tourists generally liked the touristic places very much and they left the region satisfied. Insufficient signage and information, and the absence of foreign language-speaking personnel were seen as prominent deficiencies. Another deficiency determined as a result of the research was the insufficiency of guide service. Considering these findings in the research, suggestions were made to the managers in terms of the touristic destinations discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |