This study examines the relationship between the Life Sciences course and specific days and weeks. Specific days and weeks are special periods of time set aside to celebrate, commemorate, or emphasize the cultural, historical, and social values of societies. The Life Sciences course, on the other hand, aims to develop students' social responsibilities, ethical values, and individual awareness. There is a strong connection between these two concepts because specific days and weeks provide important opportunities for students to learn and internalize these values. The use of specific days and weeks in the Life Sciences course allows students to learn about historical, cultural, and social events. These days not only provide opportunities for commemoration or celebration, but also develop social skills, teach cooperation, and instill a sense of social responsibility in students. The 2024 Life Sciences Curriculum recommends the effective use of specific days and weeks in education. Consequently, specific days and weeks are an important teaching tool for the Life Sciences course. While supporting students' social, emotional, and ethical development, they also contribute significantly to the learning and adoption of social values. The effective use of these activities in the Life Sciences course supports not only the students' acquisition of knowledge but also their personal and social development.
Bu çalışma, Hayat Bilgisi dersi ile belirli gün ve haftalar arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Belirli gün ve haftalar, toplumların kültürel, tarihsel ve sosyal değerlerini kutlamak, anmak veya vurgulamak için ayrılmış özel zaman dilimleridir. Hayat Bilgisi dersi ise öğrencilerin toplumsal sorumluluklar, etik değerler ve bireysel farkındalıklarını geliştirmeyi amaçlayan bir derstir. Bu iki kavram arasında güçlü bir ilişki bulunmaktadır çünkü belirli gün ve haftalar, öğrencilerin bu değerleri öğrenmeleri ve içselleştirmeleri için önemli bir fırsat sunmaktadır. Hayat Bilgisi dersinde belirli gün ve haftaların kullanılması, öğrencilerin tarihsel, kültürel ve toplumsal olayları öğrenmelerine olanak tanır. Bu günler, sadece anma veya kutlama fırsatları sunmakla kalmaz, aynı zamanda öğrencilere sosyal beceriler kazandırır, işbirliği yapmayı öğretir ve toplumsal sorumluluk duygusu aşılar. 2024 Hayat Bilgisi Öğretim Programı, belirli gün ve haftaların eğitimde etkin bir şekilde kullanılmasını önerir. Sonuç olarak, belirli gün ve haftalar, Hayat Bilgisi dersi için önemli bir öğretim aracıdır. Öğrencilerin sosyal, duygusal ve etik gelişimlerini desteklerken, toplumsal değerlerin öğrenilmesine ve benimsenmesine de büyük katkı sağlar. Bu etkinliklerin Hayat Bilgisi dersinde etkin bir şekilde kullanılması, öğrencilerin sadece bilgi kazanmasını değil, aynı zamanda kişisel ve toplumsal gelişimlerini de destekler.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Research, Science and Technology Policy |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 8, 2025 |
| Submission Date | August 12, 2025 |
| Acceptance Date | October 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |