Research Article
BibTex RIS Cite

EDWARD HOOPER, GREGORY CREWDSON ve DAVID FINCHER’İN GÖRSEL KURGULARINDA METİNLERARASILIK BAĞLAMI

Year 2023, Volume: 2 Issue: 1, 28 - 49, 27.01.2023
https://doi.org/10.32955/neuissar202321673

Abstract

Görsel sanat disiplinlerinde; eserlerinin görsel kompozisyon kurgusunun anlatım örüntüsünü oluşturma ve anlamlandırılma süreçlerinde, kültürel birikimin ve de bu birikimle eserler arasında kurulan köprülerin son derece önemli bir rolü bulunmaktadır. Öyle ki; eserin veya anlatının temel estetik yöneliminin ve duygusunun hem oluşturulması hem de anlamlandırılması bu anlamdaki zihinsel ilişkilere/etkileşimlere bağlıdır. Bu bakışla, çalışmanın odağında bulunan metinlerarasılık kavramının içeriği; bu türden kültürel köprülerin kurulabilmesi ve de anlaşılabilmesi süreçlerindeki yeri ve önemi açısından ve de ilişkili bağlamlarla birlikte değerlendirilecektir. Sonrasında, kavrama dair yapılacak değerlendirmelerin verileri ışığında ve metinlerarasılık bağlamının görsel ilişkilerini örnekleme konusundaki verilere yatkınlıkları nedeniyle seçilen sanatçılar; Edward Hopper (Ressam), Gregory Crewdson (Fotoğraf Sanatçısı) ve David Ficher (Sinematograf) ve bazı eserleri incelenecektir. Çözümleme bölümünde de bu sanatçıların bazı eserleri yine metinlerarasılık ilişkileri bakımından, karşılaştırılmalı olarak değerlendirilecektir. Çalışmanın amacı; bu eserlerdeki metinlerarası ilişkilerin sanat üretim ve anlamlandırma süreçlerindeki algı boyutlarını ve de yaratacağı faydalar anlamındaki potansiyeli vurgulayarak bir değerlendirme yapmaktır.

References

  • Adanır, O. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Say.
  • Adanır, O. (2017). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi. İzmir: Eylül Sanat Yayıncılık.
  • Aktulum, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık. İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Arnold, D. (2019). Sanat Hakkında Kısa Bir Kitap. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Bacher, H. P. (2018). Color and Composition for Film. London: Laurence King Publishing Ltd.
  • Banks, R. (2003). Beneath The Roses: Gregory Crewdson . New York: Abrams.
  • Barrett, T. (2022). Sanat Üretimi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Battista, K. (2009, 09). Interview With Gregory Crewdson. RES, 7.
  • Berk, N. (1982). Resim Bilgisi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Beykan, M. (1997). Sanat Kitabı. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Bolla, P. d. (2020). Sanat ve Estetik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2012). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar? İstanbul: VakıfBank Kültür Yayınları.
  • Collishaw, M. (2018). Tresholds/Eşikler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Contino, P. (2016, 11 02). A Look At Edward Hopper's New York House And Studio. www.theculturetrip.com: https://theculturetrip.com/north-america/usa/new-york/new-york-city/articles/a-look-at-edward-hoppers-new-york-house-and-studio/ adresinden alındı
  • Crous, A. (2019, 04 23). "The Arrival Of a Train (1897)"-Reviev. https://www.cinemuse.org: https://www.cinemuse.org/reviews-posts/the-arrival-of-a-train-1897 adresinden alındı
  • Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri. İstanbul : Doğu Kitabevi.
  • Dutton, D. (2017). Sanat İçgüdüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frederick, M. (2007). Mimarlık Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frederick, N. L. (2010). Film Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Goldrich, R. (2020, 10 02). Acclaimed Still Photographer Gregory Crewdson Moves Closer To His Directorial Debut. unculturedmag.tumblr.com: https://unculturedmag.tumblr.com/post/18445384354/gregory-crewdson-brief-encounters-movie/amp adresinden alındı
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Halbwachs, M. (2018). Kolektif Bellek. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hinckel, F. (2013, 04 05). https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/. Hopper chez Wenders: https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/ adresinden alındı
  • Hobbs, R. (2022, 08 27). Excursion Into Philosophy. www.101bananas.com: https://www.101bananas.com/art/hopper4.html adresinden alındı
  • Hunt, R. E., Marland, J., & Rawle, S. (2012). Film Dili. (S. Aytaç, Çev.) İstanbul: Literatür.
  • Keller, M. (1999). Light Fantastic-The Art and Design. New York: Prestel.
  • Kobler, F. (2013). Movie Icons. Köln: Taschen.
  • Koven, M. (2013, 05 14). Protect Me What I Want. www.michelkoven.wordpress.com: https://michelkoven.wordpress.com/2013/05/14/gregory-crewdson/ adresinden alındı
  • Köksal, A. (2020). Bir Eşzamanlılık Durumu Olarak Mekansallık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 10). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Lagacé, R. (2019, 07 10). Every David Fincher Film: A Visual Production Design Retrospective. www.artdepartmental.com: https://artdepartmental.com/blog/every-david-fincher-film-production-design/ adresinden alındı
  • Lindsay, S. (2003, 07 01). Great Directors-27. www.sensesofcinema.com: http://www.sensesofcinema.com/2003/great-directors/fincher/ adresinden alındı Mercado, G. (2011). Sinemacının Gözü. İstanbul: Hil Yayın.
  • Mükerrem, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler. İstanbul: Ayrıntı.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul: Ayrıntı.
  • Ryan, K. (2008, 11 07). FOTOGRAFIA, INFORMAZIONE ED INIZIATIVE, MOSTRE ED ESPOSIZIONI. www.angeloferrillo.org: https://angeloferrillo.org/2008/09/18/gregory-crewdson-dream-house-press-and-photo/ adresinden alındı
  • Sözer, Ö. (2020). Sanatta Mekansallığın Kurucu Öğesi Olarak Eşzamanlılık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 37-38-39). İstanbul: Yeni İnsn Yayınevi.
  • Şenyapılı, Ö. (2003). Sinema Tasarım. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan. İstanbul: Yem Yayın.
  • Ünal, Y. (2008). Dram Sanatı ve Sinema. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Wakefield, A. (2019, 07 02). Artwork Analysis: Nighthawks by Edward Hopper. blog.artsper.com: https://blog.artsper.com/en/a-closer-look/artwork-analysis-nighthawks-by-edward-hopper/ adresinden alındı
  • Yenipazarlı, G. (2022). Post Fotoğraf. E. E. Simber Atay içinde, Post Fotoğraf (s. 170). İstanbul: Eğitim Yayınevi.

INTERTEXTICAL CONTEXT IN THE VISUAL FICTIONS OF EDWARD HOOPER, GREGORY CREWDSON and DAVID FINCHER

Year 2023, Volume: 2 Issue: 1, 28 - 49, 27.01.2023
https://doi.org/10.32955/neuissar202321673

Abstract

In visual art disciplines; Cultural accumulation and the bridges established between this accumulation and art works have an extremely important role in the processes of creating the narrative pattern of the visual composition of design and making sense of them. So that; Both the creation and interpretation of the basic aesthetic orientation and emotion of the art piece or narrative depend on mental relations/interactions in this sense. With this perspective, the content of the concept of intertextuality, which is at the center of the study; will be evaluated in terms of its place and importance in the processes of building and understanding such cultural bridges, and together with related contexts. Afterwards, the artists selected in the light of the data of the evaluations to be made about the concept and because of their predisposition to the data on sampling the visual relations of the intertextuality context; Edward Hopper (Painter), Gregory Crewdson (Art Photographer) and David Ficher (Cinematographer) and some of their works will be examined. In the analysis part, some works of these artists will be evaluated comparatively in terms of intertextuality relations. The aim of the study; To make an evaluation by emphasizing the perception dimensions of the intertextual relations in these works in the processes of art production and interpretation, as well as the potential in terms of the benefits they will create.

References

  • Adanır, O. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Say.
  • Adanır, O. (2017). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi. İzmir: Eylül Sanat Yayıncılık.
  • Aktulum, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık. İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Arnold, D. (2019). Sanat Hakkında Kısa Bir Kitap. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Bacher, H. P. (2018). Color and Composition for Film. London: Laurence King Publishing Ltd.
  • Banks, R. (2003). Beneath The Roses: Gregory Crewdson . New York: Abrams.
  • Barrett, T. (2022). Sanat Üretimi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Battista, K. (2009, 09). Interview With Gregory Crewdson. RES, 7.
  • Berk, N. (1982). Resim Bilgisi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Beykan, M. (1997). Sanat Kitabı. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Bolla, P. d. (2020). Sanat ve Estetik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2012). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar? İstanbul: VakıfBank Kültür Yayınları.
  • Collishaw, M. (2018). Tresholds/Eşikler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Contino, P. (2016, 11 02). A Look At Edward Hopper's New York House And Studio. www.theculturetrip.com: https://theculturetrip.com/north-america/usa/new-york/new-york-city/articles/a-look-at-edward-hoppers-new-york-house-and-studio/ adresinden alındı
  • Crous, A. (2019, 04 23). "The Arrival Of a Train (1897)"-Reviev. https://www.cinemuse.org: https://www.cinemuse.org/reviews-posts/the-arrival-of-a-train-1897 adresinden alındı
  • Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri. İstanbul : Doğu Kitabevi.
  • Dutton, D. (2017). Sanat İçgüdüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frederick, M. (2007). Mimarlık Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frederick, N. L. (2010). Film Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Goldrich, R. (2020, 10 02). Acclaimed Still Photographer Gregory Crewdson Moves Closer To His Directorial Debut. unculturedmag.tumblr.com: https://unculturedmag.tumblr.com/post/18445384354/gregory-crewdson-brief-encounters-movie/amp adresinden alındı
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Halbwachs, M. (2018). Kolektif Bellek. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hinckel, F. (2013, 04 05). https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/. Hopper chez Wenders: https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/ adresinden alındı
  • Hobbs, R. (2022, 08 27). Excursion Into Philosophy. www.101bananas.com: https://www.101bananas.com/art/hopper4.html adresinden alındı
  • Hunt, R. E., Marland, J., & Rawle, S. (2012). Film Dili. (S. Aytaç, Çev.) İstanbul: Literatür.
  • Keller, M. (1999). Light Fantastic-The Art and Design. New York: Prestel.
  • Kobler, F. (2013). Movie Icons. Köln: Taschen.
  • Koven, M. (2013, 05 14). Protect Me What I Want. www.michelkoven.wordpress.com: https://michelkoven.wordpress.com/2013/05/14/gregory-crewdson/ adresinden alındı
  • Köksal, A. (2020). Bir Eşzamanlılık Durumu Olarak Mekansallık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 10). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Lagacé, R. (2019, 07 10). Every David Fincher Film: A Visual Production Design Retrospective. www.artdepartmental.com: https://artdepartmental.com/blog/every-david-fincher-film-production-design/ adresinden alındı
  • Lindsay, S. (2003, 07 01). Great Directors-27. www.sensesofcinema.com: http://www.sensesofcinema.com/2003/great-directors/fincher/ adresinden alındı Mercado, G. (2011). Sinemacının Gözü. İstanbul: Hil Yayın.
  • Mükerrem, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler. İstanbul: Ayrıntı.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul: Ayrıntı.
  • Ryan, K. (2008, 11 07). FOTOGRAFIA, INFORMAZIONE ED INIZIATIVE, MOSTRE ED ESPOSIZIONI. www.angeloferrillo.org: https://angeloferrillo.org/2008/09/18/gregory-crewdson-dream-house-press-and-photo/ adresinden alındı
  • Sözer, Ö. (2020). Sanatta Mekansallığın Kurucu Öğesi Olarak Eşzamanlılık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 37-38-39). İstanbul: Yeni İnsn Yayınevi.
  • Şenyapılı, Ö. (2003). Sinema Tasarım. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan. İstanbul: Yem Yayın.
  • Ünal, Y. (2008). Dram Sanatı ve Sinema. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Wakefield, A. (2019, 07 02). Artwork Analysis: Nighthawks by Edward Hopper. blog.artsper.com: https://blog.artsper.com/en/a-closer-look/artwork-analysis-nighthawks-by-edward-hopper/ adresinden alındı
  • Yenipazarlı, G. (2022). Post Fotoğraf. E. E. Simber Atay içinde, Post Fotoğraf (s. 170). İstanbul: Eğitim Yayınevi.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Atay Gergin 0000-0001-8362-2312

Publication Date January 27, 2023
Submission Date September 1, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Gergin, A. (2023). EDWARD HOOPER, GREGORY CREWDSON ve DAVID FINCHER’İN GÖRSEL KURGULARINDA METİNLERARASILIK BAĞLAMI. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 2(1), 28-49. https://doi.org/10.32955/neuissar202321673

International Journal of Social Sciences and Art Studies
ISSN: 2792-0968

Call for Articles – January 2022
(Volume 2 – Issue 3)

Dear Scientists and Researchers,
The International Journal of Social Sciences and Art Studies, which started its publication life in 2022 with its 1st issue, is an open access international academic journal subject to double refereeing process, which publishes twice a year, in January and July. Our journal covers the fields of history, sociology, psychology, philosophy, archeology, art history, behavioral sciences, linguistics, literature and fine arts, in which the relations of communication science with other disciplines are supported by new and original academic research that will contribute to the field from different perspectives. It publishes theoretical and/or applied original and compilation articles belonging to disciplines such as No fee is charged for the articles during the application and publication process.

Publication Process
All authors are regularly informed about the processes of the articles. The articles sent to the journal are directed to the field editors after the pre-evaluation process of the editorial board and sent to two referees who are experts in the field. Referee returns vary between 6-8 weeks. In line with the evaluation reports from the referees, it is decided to publish the article, request correction from the author or reject the article. Accepted articles enter the publication process for the next issue. Detailed information about the process can be accessed at https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar.

You can submit your article applications via the DergiPark system using the link https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar. The articles to be sent must be arranged in accordance with the principles specified in the "Article Writing Rules" section on the main page of the journal. Thank you in advance for your contribution.

regards

International Journal of Social Sciences and Art Studies Editorial Board
Address: Near East University, Center for Communication Studies, Nicosia
E-Mail: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar