Research Article
BibTex RIS Cite

THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN GRAPHIC DESIGN AND ETHICAL ISSUES

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 164 - 175, 13.10.2024

Abstract

Graphic design is a way of aesthetically communicating an idea or a message to society in the age we live in. Different ethical approaches are used in the context of the relationship with society in the production process. A designer must fulfil his/her ethical responsibilities to his/her colleagues, to society, to him/herself and to the client. Only in this way can the designer’s production be placed in an ethical framework worthy of human dignity. Artificial intelligence applications are widely used in graphic design, as in any other field. Although these applications provide designers with conveniences such as time saving, creativity, content production support, colour, harmony and audience analysis, there are concerns about the ethical dimension of the designs produced. The research will examine the impact of artificial intelligence on graphic design processes and how this impact can become an ethical issue. At this important intersection of creativity and technology, the research will seek to identify the ethical dimensions of ensuring a balance between man and machine, the impact of designs on users and society, and how ethical considerations can be prioritised in design processes. The study will examine some of the applications used in the field of graphic design and the ethical issues that these applications may raise.

References

  • Cube, T. (2021, 12 16). Euro News. Euro News: https://www.euronews.com/my-europe/2021/12/16/facial-recognition-clearview-ai-breaks-eu-data-privacy-rules-says-french-watchdog adresinden alındı
  • Dinçeli, D. (2017). Sanat ve Tasarım Etiği. İdil, s. 585-617.
  • Dursun, N. (2021). Etik Değerler, Normlar ve Grafik Tasarım Etiği. ASR Journal.
  • Ersan, M., & Çeken, M. B. (2022). II. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMINDE PROPAGANDA AFIŞLERİ: ABD VE ALMANYA ÖRNEĞİ. Ulakbilge.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1993). İnsan ve İnsanlar. Üniversiteli Yayınevi.
  • Mamdouh, R. S. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art.
  • Özdemir, U. (2022). FACEBOOK-CAMBRIDGE ANALYTICA SKANDALININ KATILIMCI KÜLTÜR, DİJİTAL EMEK SÖMÜRÜSÜ VE MAHREMİYETİN İHLALİ ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, s. 22-34.
  • Papanek, V. (1973). Design for The Real World: Human Ecology and Social Change. New York: Bantam Books Inc.
  • Şen, E., & Atiker, B. (2020). Grafik tasarım uygulamalarında yeni bir aktör: Yapay zekâ. Journal of Social and Humanities Sciences Research.
  • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intellegence.
  • Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı
  • Yeşilkaya, N. (2022). Yapay Zekâya Dair Etik Sorunlar. Şarkiyat, s. 949-963.
  • http1. Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http2. https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http3. https://www.facinghistory.org/resource-library/hitler-youth-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http4. https://www.loc.gov/pictures/item/90712739/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http5. https://criticalmediaproject.org/sony-playstation-white-is-coming-billboard-2/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http6. https://www.news18.com/tech/adobe-introduces-generative-fill-ai-in-photoshop-enabling-image-creation-through-text-prompts-7903015.html (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http7. https://kaiber.ai/create (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http8. https://stability.ai/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http9. https://wix.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http10. https://huemint.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http11. https://looka.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)

YAPAY ZEKANIN GRAFİK TASARIM ALANINDA KULLANIMI VE ETİK SORUNLAR

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 164 - 175, 13.10.2024

Abstract

Grafik tasarım yaşadığımız çağda bir fikri veya bir mesajı estetik bir biçimde toplumla paylaşmanın bir yoludur. Üretim süreci içinde toplumla kurulan ilişki bağlamında çeşitli etik yaklaşımlar bulunmaktadır. Bir tasarımcının meslektaşlarına karşı, topluma karşı, kendisine karşı ve müşterisine karşı etik sorumluluklarını yerine getirmesi gerekmektedir. Çünkü, ancak bu şekilde tasarımcının ortaya koyduğu üretim insan onuruna yakışır şekilde etik çerçeveye oturtulabilmektedir. Yapay zekâ uygulamaları her alanda olduğu gibi Grafik Tasarım alanında da sıklıkla kullanılmaktadır. Bu uygulamalar tasarımcılara zaman tasarrufu, yaratıcılık, içerik üretimi desteği, renk, uyum ve hedef kitle analizi gibi kolaylıklar sağlıyor olsa da üretilen tasarımların etik boyutu noktasında endişeler bulunmaktadır. Araştırma kapsamında, yapay zekanın grafik tasarım süreçlerine olan etkisi ve bu etkinin etik düşüncelerle nasıl sorun haline gelebileceği mercek altına alınacaktır. Yaratıcılığın ve teknolojinin bu önemli kesişim noktasında, insan ve makine arasındaki dengeyi sağlamanın etik boyutları, yapılan tasarımların kullanıcılar ve toplum üzerindeki etkisi ve tasarım süreçlerinde etik düşünceleri nasıl önceliklendirilebileceği ortaya konmaya çalışılacaktır. Çalışma kapsamında grafik tasarım alanında kullanılan uygulamalardan birkaçı incelenerek, bu uygulamaların doğurabileceği etik sorunlar gündeme getirilecektir.

References

  • Cube, T. (2021, 12 16). Euro News. Euro News: https://www.euronews.com/my-europe/2021/12/16/facial-recognition-clearview-ai-breaks-eu-data-privacy-rules-says-french-watchdog adresinden alındı
  • Dinçeli, D. (2017). Sanat ve Tasarım Etiği. İdil, s. 585-617.
  • Dursun, N. (2021). Etik Değerler, Normlar ve Grafik Tasarım Etiği. ASR Journal.
  • Ersan, M., & Çeken, M. B. (2022). II. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMINDE PROPAGANDA AFIŞLERİ: ABD VE ALMANYA ÖRNEĞİ. Ulakbilge.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1993). İnsan ve İnsanlar. Üniversiteli Yayınevi.
  • Mamdouh, R. S. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art.
  • Özdemir, U. (2022). FACEBOOK-CAMBRIDGE ANALYTICA SKANDALININ KATILIMCI KÜLTÜR, DİJİTAL EMEK SÖMÜRÜSÜ VE MAHREMİYETİN İHLALİ ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, s. 22-34.
  • Papanek, V. (1973). Design for The Real World: Human Ecology and Social Change. New York: Bantam Books Inc.
  • Şen, E., & Atiker, B. (2020). Grafik tasarım uygulamalarında yeni bir aktör: Yapay zekâ. Journal of Social and Humanities Sciences Research.
  • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intellegence.
  • Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı
  • Yeşilkaya, N. (2022). Yapay Zekâya Dair Etik Sorunlar. Şarkiyat, s. 949-963.
  • http1. Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http2. https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http3. https://www.facinghistory.org/resource-library/hitler-youth-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http4. https://www.loc.gov/pictures/item/90712739/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http5. https://criticalmediaproject.org/sony-playstation-white-is-coming-billboard-2/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http6. https://www.news18.com/tech/adobe-introduces-generative-fill-ai-in-photoshop-enabling-image-creation-through-text-prompts-7903015.html (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http7. https://kaiber.ai/create (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http8. https://stability.ai/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http9. https://wix.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http10. https://huemint.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http11. https://looka.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hacer Özyanıkoğlu

Publication Date October 13, 2024
Submission Date December 14, 2023
Acceptance Date April 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Özyanıkoğlu, H. (2024). YAPAY ZEKANIN GRAFİK TASARIM ALANINDA KULLANIMI VE ETİK SORUNLAR. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 3(1), 164-175.

International Journal of Social Sciences and Art Studies
ISSN: 2792-0968

Call for Articles – January 2022
(Volume 2 – Issue 3)

Dear Scientists and Researchers,
The International Journal of Social Sciences and Art Studies, which started its publication life in 2022 with its 1st issue, is an open access international academic journal subject to double refereeing process, which publishes twice a year, in January and July. Our journal covers the fields of history, sociology, psychology, philosophy, archeology, art history, behavioral sciences, linguistics, literature and fine arts, in which the relations of communication science with other disciplines are supported by new and original academic research that will contribute to the field from different perspectives. It publishes theoretical and/or applied original and compilation articles belonging to disciplines such as No fee is charged for the articles during the application and publication process.

Publication Process
All authors are regularly informed about the processes of the articles. The articles sent to the journal are directed to the field editors after the pre-evaluation process of the editorial board and sent to two referees who are experts in the field. Referee returns vary between 6-8 weeks. In line with the evaluation reports from the referees, it is decided to publish the article, request correction from the author or reject the article. Accepted articles enter the publication process for the next issue. Detailed information about the process can be accessed at https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar.

You can submit your article applications via the DergiPark system using the link https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar. The articles to be sent must be arranged in accordance with the principles specified in the "Article Writing Rules" section on the main page of the journal. Thank you in advance for your contribution.

regards

International Journal of Social Sciences and Art Studies Editorial Board
Address: Near East University, Center for Communication Studies, Nicosia
E-Mail: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar