Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN GRAPHIC DESIGN AND ETHICAL ISSUES

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 164 - 175, 13.10.2024

Öz

Graphic design is a way of aesthetically communicating an idea or a message to society in the age we live in. Different ethical approaches are used in the context of the relationship with society in the production process. A designer must fulfil his/her ethical responsibilities to his/her colleagues, to society, to him/herself and to the client. Only in this way can the designer’s production be placed in an ethical framework worthy of human dignity. Artificial intelligence applications are widely used in graphic design, as in any other field. Although these applications provide designers with conveniences such as time saving, creativity, content production support, colour, harmony and audience analysis, there are concerns about the ethical dimension of the designs produced. The research will examine the impact of artificial intelligence on graphic design processes and how this impact can become an ethical issue. At this important intersection of creativity and technology, the research will seek to identify the ethical dimensions of ensuring a balance between man and machine, the impact of designs on users and society, and how ethical considerations can be prioritised in design processes. The study will examine some of the applications used in the field of graphic design and the ethical issues that these applications may raise.

Kaynakça

  • Cube, T. (2021, 12 16). Euro News. Euro News: https://www.euronews.com/my-europe/2021/12/16/facial-recognition-clearview-ai-breaks-eu-data-privacy-rules-says-french-watchdog adresinden alındı
  • Dinçeli, D. (2017). Sanat ve Tasarım Etiği. İdil, s. 585-617.
  • Dursun, N. (2021). Etik Değerler, Normlar ve Grafik Tasarım Etiği. ASR Journal.
  • Ersan, M., & Çeken, M. B. (2022). II. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMINDE PROPAGANDA AFIŞLERİ: ABD VE ALMANYA ÖRNEĞİ. Ulakbilge.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1993). İnsan ve İnsanlar. Üniversiteli Yayınevi.
  • Mamdouh, R. S. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art.
  • Özdemir, U. (2022). FACEBOOK-CAMBRIDGE ANALYTICA SKANDALININ KATILIMCI KÜLTÜR, DİJİTAL EMEK SÖMÜRÜSÜ VE MAHREMİYETİN İHLALİ ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, s. 22-34.
  • Papanek, V. (1973). Design for The Real World: Human Ecology and Social Change. New York: Bantam Books Inc.
  • Şen, E., & Atiker, B. (2020). Grafik tasarım uygulamalarında yeni bir aktör: Yapay zekâ. Journal of Social and Humanities Sciences Research.
  • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intellegence.
  • Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı
  • Yeşilkaya, N. (2022). Yapay Zekâya Dair Etik Sorunlar. Şarkiyat, s. 949-963.
  • http1. Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http2. https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http3. https://www.facinghistory.org/resource-library/hitler-youth-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http4. https://www.loc.gov/pictures/item/90712739/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http5. https://criticalmediaproject.org/sony-playstation-white-is-coming-billboard-2/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http6. https://www.news18.com/tech/adobe-introduces-generative-fill-ai-in-photoshop-enabling-image-creation-through-text-prompts-7903015.html (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http7. https://kaiber.ai/create (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http8. https://stability.ai/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http9. https://wix.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http10. https://huemint.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http11. https://looka.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)

YAPAY ZEKANIN GRAFİK TASARIM ALANINDA KULLANIMI VE ETİK SORUNLAR

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 164 - 175, 13.10.2024

Öz

Grafik tasarım yaşadığımız çağda bir fikri veya bir mesajı estetik bir biçimde toplumla paylaşmanın bir yoludur. Üretim süreci içinde toplumla kurulan ilişki bağlamında çeşitli etik yaklaşımlar bulunmaktadır. Bir tasarımcının meslektaşlarına karşı, topluma karşı, kendisine karşı ve müşterisine karşı etik sorumluluklarını yerine getirmesi gerekmektedir. Çünkü, ancak bu şekilde tasarımcının ortaya koyduğu üretim insan onuruna yakışır şekilde etik çerçeveye oturtulabilmektedir. Yapay zekâ uygulamaları her alanda olduğu gibi Grafik Tasarım alanında da sıklıkla kullanılmaktadır. Bu uygulamalar tasarımcılara zaman tasarrufu, yaratıcılık, içerik üretimi desteği, renk, uyum ve hedef kitle analizi gibi kolaylıklar sağlıyor olsa da üretilen tasarımların etik boyutu noktasında endişeler bulunmaktadır. Araştırma kapsamında, yapay zekanın grafik tasarım süreçlerine olan etkisi ve bu etkinin etik düşüncelerle nasıl sorun haline gelebileceği mercek altına alınacaktır. Yaratıcılığın ve teknolojinin bu önemli kesişim noktasında, insan ve makine arasındaki dengeyi sağlamanın etik boyutları, yapılan tasarımların kullanıcılar ve toplum üzerindeki etkisi ve tasarım süreçlerinde etik düşünceleri nasıl önceliklendirilebileceği ortaya konmaya çalışılacaktır. Çalışma kapsamında grafik tasarım alanında kullanılan uygulamalardan birkaçı incelenerek, bu uygulamaların doğurabileceği etik sorunlar gündeme getirilecektir.

Kaynakça

  • Cube, T. (2021, 12 16). Euro News. Euro News: https://www.euronews.com/my-europe/2021/12/16/facial-recognition-clearview-ai-breaks-eu-data-privacy-rules-says-french-watchdog adresinden alındı
  • Dinçeli, D. (2017). Sanat ve Tasarım Etiği. İdil, s. 585-617.
  • Dursun, N. (2021). Etik Değerler, Normlar ve Grafik Tasarım Etiği. ASR Journal.
  • Ersan, M., & Çeken, M. B. (2022). II. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMINDE PROPAGANDA AFIŞLERİ: ABD VE ALMANYA ÖRNEĞİ. Ulakbilge.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1993). İnsan ve İnsanlar. Üniversiteli Yayınevi.
  • Mamdouh, R. S. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art.
  • Özdemir, U. (2022). FACEBOOK-CAMBRIDGE ANALYTICA SKANDALININ KATILIMCI KÜLTÜR, DİJİTAL EMEK SÖMÜRÜSÜ VE MAHREMİYETİN İHLALİ ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, s. 22-34.
  • Papanek, V. (1973). Design for The Real World: Human Ecology and Social Change. New York: Bantam Books Inc.
  • Şen, E., & Atiker, B. (2020). Grafik tasarım uygulamalarında yeni bir aktör: Yapay zekâ. Journal of Social and Humanities Sciences Research.
  • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intellegence.
  • Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı
  • Yeşilkaya, N. (2022). Yapay Zekâya Dair Etik Sorunlar. Şarkiyat, s. 949-963.
  • http1. Wohlner, R. (2023). How AI is Shaping the Advisory Landscape. Investopedia: https://www.investopedia.com/financial-advisor/how-ai-shaping-advisory-landscape/ adresinden alındı (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http2. https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http3. https://www.facinghistory.org/resource-library/hitler-youth-propaganda (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http4. https://www.loc.gov/pictures/item/90712739/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http5. https://criticalmediaproject.org/sony-playstation-white-is-coming-billboard-2/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http6. https://www.news18.com/tech/adobe-introduces-generative-fill-ai-in-photoshop-enabling-image-creation-through-text-prompts-7903015.html (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http7. https://kaiber.ai/create (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http8. https://stability.ai/ (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http9. https://wix.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http10. https://huemint.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
  • http11. https://looka.com (Erişim tarihi: 29.09.2023)
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hacer Özyanıkoğlu

Yayımlanma Tarihi 13 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2023
Kabul Tarihi 17 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özyanıkoğlu, H. (2024). YAPAY ZEKANIN GRAFİK TASARIM ALANINDA KULLANIMI VE ETİK SORUNLAR. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 3(1), 164-175.

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi
ISSN: 2792-0968

Makale Çağrısı – Temmuz 2024
(Cilt 3 – Sayı 1)

Değerli Bilim İnsanları ve Araştırmacılar,
Yayın hayatına 2022 yılında 1. Cilt 1. Sayısı ile başlayan Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Ocak ve temmuz aylarında olmak üzere yılda iki yayın yapan açık erişimli çift hakem sürecine tabi uluslararası akademik bir dergidir. Dergimiz, iletişim biliminin diğer disiplinler ile ilişkilerinin, farklı perspektiflerden hareketle, alana katkı sağlayacak, kuramsal temeli kuvvetli, yeni ve özgün akademik araştırmalarla desteklendiği tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe, arkeoloji, sanat tarihi, davranış bilimleri, dil bilimi, edebiyat ve güzel sanatlar gibi disiplinlerine ait olan teorik ve/veya uygulamalı özgün ve derleme makaleler yayımlamaktadır. Makaleler için başvuru ve yayın sürecinde herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

Yayın Süreci
Makalelerin süreçlerine yönelik tüm yazarlar düzenli bir şekilde bilgilendirilmektedir. Dergiye gönderilen makaleler editör kurulu ön değerlendirme süreci sonrası alan editörlerine yönlendirilerek yine alan uzmanı iki hakeme gönderilmektedir. Hakem geri dönüşleri 6-8 hafta arasında değişmektedir. Hakemlerden gelen değerlendirme raporları doğrultusunda makalenin yayımlanmasına, yazardan düzeltme istenmesine ya da makalenin geri çevrilmesine karar verilmektedir. Kabul alan makaleler sıradaki sayı için yayın sürecine girmektedir. Süreçle ilgili detaylı bilgiye https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar adresinden erişilebilir.

Makale başvurularınızı DergiPark sistemi üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar bağlantısını kullanarak gönderebilirsiniz. Gönderilecek makalelerin derginin ana sayfasında yer alan “Makale Yazım Kuralları” kısmında belirtilen esaslara uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Saygılarımızla

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi Editör Kurulu
Adres: Yakın Doğu Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Merkezi Lefkoşa
E-Posta: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar