Background: The Geological Timeline is a reference to various branches of science and is a constantly updated and living chart. For this reason, Geological Timeline should be emphasized in geography education.
Objectives: In this research, in order to understand the importance of the Geological Timeline in terms of Geography education, it is explained how the documents related to the geological timeline work in the National Education system in Turkey, in Higher Education and abroad.
Methods: The research was conducted with document analysis, one of the qualitative research methods. The content analysis method was used to evaluate the data obtained by document analysis.
Results: As a result of the examinations, it has been revealed that the Geological Timeline resources used or benefited by secondary and higher education institutions in Turkey have differences in various aspects or do not contain the same conceptual unity. However, it is seen that the Geological Timeline of various countries abroad coincide with the timeline prepared by the International Stratigraphy Commission.
Conclusions: In the light of the Geological Timeline and the data obtained from different branches of science, the table should be used in its original form and a unity of concept should be established in order to create an international use.
Arka Plan: Jeolojik Zamanlar Çizelgesi çeşitli bilim dallarına referans olmakla birlikte sürekli güncellenen ve yaşamakta olan bir çizelgedir. Bu sebeple coğrafya eğitiminde Jeolojik Zamanlar Çizelgesi üzerine önemle durulmalıdır.
Amaç: Bu araştırmada Coğrafya eğitimi açısından Jeolojik Zamanlar Çizelge’sinin önemi bağlamında, Türkiye’de Milli Eğitim sisteminde jeolojik zamanlar, Yükseköğretimde jeolojik zamanlar ve yurt dışında jeolojik zamanlar nasıl ele alınmaktadır sorularına cevap aranmıştır.
Yöntem: Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile yürütülmüştür. Doküman analizi ile elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır.
Bulgular: Yapılan incelemeler neticesinde Türkiye’deki ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarının kullandığı veya yararlandığı kaynaklarda Jeolojik Zamanlar Çizelgesinde çeşitli yönlerden farklılıkları olduğu veya aynı kavram birliklerini barındırmadığı ortaya konmuştur. Bununla birlikte yurt dışında çeşitli ülkelerdeki Jeolojik Zamanlar Çizelge’sinin Uluslararası Stratigrafi Komisyonu tarafından hazırlanan çizelge ile örtüştüğü görülmektedir.
Sonuç: Jeolojik Zamanlar Çizelgesi ve beraberinde farklı bilim dallarından elde edilen verilerin aslına uygun kullanılması, uluslararası bir kullanımı yakalamak açısından kavram ve söylem birliği sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Learning Sciences |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 14, 2024 |
Acceptance Date | June 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458