Bu araştırmada 1998 ve 2004 sosyal bilgiler öğretim programlarına göre hazırlanan 7. sınıf ders kitaplarındaki
kavramların program doğrultusunda veriliş biçimleri karşılaştırılmıştır. Ders kitaplarındaki kavramların veriliş
biçimi ve işlenişi, öğretime yardımcı unsurlarla ilişkilendirilmesi, ölçme değerlendirme çalışmalarında ve
sözlükte yer verilişi ortaya konulmaya çalışılmıştır. 2004 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’na göre hazırlanan
kitap setlerinde 1998 yılına göre daha fazla kavrama ve işlenişine, kavramla ilgili öğretime yardımcı unsura,
ölçme değerlendirme çalışmasına ve sözlük anlamına yer verilmiştir. 2004 öğretim programında kavramların
veriliş biçimi ve düzeyine ilişkin yeterli açıklamalar ve bu doğrultuda hazırlanacak ders kitap setlerinde kavram
öğretimi ilkelerine uygun işleniş yapılmalıdır.
This study compares the ways concepts are introduced in the 7th grade textbooks prepared in accordance with the
curricula of 1998 and 2004. As well as laying down the ways concepts are introduced and taught in the textbooks,
the study sets forth how such concepts are consolidated with supportive elements and the way they are included
in the assessment and evaluation studies as well as in the dictionaries. When compared with the textbooks
prepared in accordance with the curriculum of 1998, the set of textbooks prepared in accordance with the Social
Sciences Curriculum of 2004 spares more space for concepts, the way they should be got across to the students,
supportive elements related with the concepts, assessment and evaluation studies and their dictionary meanings.
Sufficient explanation about the way and the level concepts are conveyed should be given in the curriculum of
2004, and the set of textbooks to be prepared in this way should introduce a teaching process which complies
with the concept teaching principles.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2011 |
Submission Date | December 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International