The aim of this research is to analyze the relation between self-construals and psychological well-being. The study group has been formed with randomly elected 252 undergraduate students from Gazi University. The % 58.3 of students (n=147) were girl and % 41.7 of students (n=105) were boy. Self-Construal Scale (Singelis, 1994) and Psychological Well-being Scale (Ryff, 1989) were used as data instruments. Pearson – Moment Correlation, t test and regression analysis were used for analysis. The results of correlation analyses showed that self-construal predicted psychological well-being. There were no differences between men and women with variables.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin benlik kurguları (bağımsız benlik, ilişkisel benlik) ve psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma betimsel yöntemdedir. Çalışma grubu, Gazi Üniversitesi öğrencileri arasından tesadüfî seçim yöntemiyle belirlenen 252 öğrenciden oluşturulmuştur. Çalışmaya katılan öğrencilerin %58.3’ü (n=147) kadın, % 41.7’si (n= 105) erkektir. Veri toplama araçları, Benlik Kurgusu Ölçeği (Singelis, 1994) ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (Ryff, 1989) dir. Analiz yöntemi olarak Pearson Momentler çarpımı korelâsyonu, t testi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunu benlik kurgularının psikolojik iyi oluşu yordadığını göstermiştir. Cinsiyete göre değişkenler farklılaşmamıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2012 |
Submission Date | December 22, 2016 |
Acceptance Date | December 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International