Bu çalışmanın amacı
Almanca öğretmenlerinin yaratıcılığı teşvik etme davranışlarını gösterme
sıklıklarını ve derslerde kullandıkları yaratıcı aktiviteleri incelemektir.
Katılımcılar Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel ve devlet okullarında
çalışmakta olan Almanca öğretmenleridir. Veriler likert tipi maddelerin ve açık
uçlu soruların bulunduğu bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen
veriler nicel ve nitel açıdan incelenmiş ve yorumlanmıştır. Bulgular ışığında
katılımcıların yaratıcılığı teşvik eden davranışları sıklıkla sergiledikleri
görülmektedir. En sık kullanıldığı görülen davranışların hayal kırıklığını
önleyerek yaratıcı güdülenmeyi artırmaya yönelik olan davranışlar olduğu
görülmüştür. Sınıflarda kullanılan yaratıcı dil öğretim aktiviteleri sınırlı
olmakla birlikte, müfredatta Almanca dersleri için ayrılan zamanın yetersizliği
ve öğrencilerin dil becerilerinin yüksek olmayışı bu tarz aktivitelerin
kullanımına engel teşkil eden iki önemli etken olarak ifade edilmiştir.
The aim of this study is to investigate frequency of
German language teachers’ creativity fostering behavior and the creative
activities that they use in the classroom. The participants are German language
teachers teaching at private and public schools in the Ministry of Education.
The data were collected through a questionnaire containing likert items and
open ended questions. The data obtained were analyzed and interpreted both
quantitatively and qualitatively. The results indicated that the participants
used creativity fostering behavior frequently. It was observed that the most
frequently used behavior was the one used to decrease student disappointment
and so that foster increase their creativity motivation. Together with the fact
that creative activities used in the classrooms were limited, it was claimed
that the limited time allocated to German language courses and learners’ low
proficiency level were two main factors that limit the use of such activities.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 17, 2017 |
Submission Date | September 30, 2017 |
Acceptance Date | November 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International