Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 112 - 127, 31.12.2018

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik
tutumlarını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2016-2017 akademik yılı bahar
döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana Bilim
Dalında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmanın
örneklemi ise bu evren içerisinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak
belirlenen birinci ve dördüncü sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan toplam
235 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Korkmaz,
Şahin ve Yeşil (2011) tarafından 5’li likert türünde geliştirilen ”Bilimsel
Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Kişisel bilgi formundaki veriler, cinsiyet ve sınıf düzeyi olarak belirlenmiştir.
Veriler istatistik paket programa kodlanırken olumlu ve olumsuz maddeler
dikkate alınmış ve tersine kodlanması gereken maddeler bu şekilde kodlanarak
puanlama yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde
aritmetik ortalama, yüzde ve frekans tekniğinin yanı sıra, ilişkisiz
örneklemler için bağımsız t-testi kullanılmıştır. Verilerin dağılımın homojen
olması nedeniyle bağımsız t-testi analizi yapılması uygun görülmüştür. Araştırmanın
bulgularına göre, dördüncü sınıftaki öğretmen adaylarının birinci sınıftaki
öğretmen adaylarına göre bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının daha
olumlu olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, bilimsel araştırma yapan
araştırmacılara yardımcı olma hususunda da dördüncü sınıftaki öğretmen
adaylarının daha istekli oldukları belirlenmiştir. Bulgular incelendiğinde,
araştırmaya katılan kadın ve erkek sınıf öğretmeni adaylarının ölçekten elde
ettikleri ortalama puanları arasında, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
fark olmadığı belirlenmiştir. 

References

  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (4.Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Biçer, M., Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 50, 327-342.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Eğitim Yönetimi Dergisi 18, 257–69.
  • Çakmak, Z., Taşkıran, C. ve Bulut, B. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), -266-287.
  • Çelik, V. (1998). Bilgi toplumunun eğitim sistemi ve geleceğe yönelik eğilimler. Yeni Türkiye Dergisi 21.Yüzyıl Özel Sayısı. 4(19), 829-836.
  • Çepni, S., Küçük, M., ve Gökdere, M. (2002). Hizmet öncesi öğretmen eğitimi programlarındaki araştırmalara yönelik derslerin incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi bildiri kitabı (s.283-284). ODTÜ, Ankara.
  • Demirbaş, M. ve Yağbasan, R. (2006). Fen bilgisi öğretiminde bilimsel tutumların işlevsel önemi ve bilimsel tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanma çalışması. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi XIX (2), 271-299.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ‘Öğretim Paketi’ ödevine yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 161-172.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw- Hill International Edition.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, A. ve Acat, M. B. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Kıncal, R.Y. (2004). Ögretmenlik meslegine giris. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011a). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10 (3), 962-973.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011b). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumları. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1169-1194.
  • MEB. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Oruç, Ş. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. SÜ Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yetenekleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 17, 187-199.5.
  • Saracaloğlu, A.S., (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi,5(2), 179–208.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, G. F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin., A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaları inceleme yeterlikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 343-353.
  • Uyanık, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Boylamsal bir araştırma. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 5(2), 196-206.
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yenilmez, K. ve A. Ata (2012). Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiri e-Kitabı, 27-30 Haziran 2012, Niğde Üniversitesi, Niğde.

Attitudes of Classroom Teacher Candidates towards Scientific Research

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 112 - 127, 31.12.2018

Abstract

The aim of this research is to determine the attitudes of classroom teacher candidates towards scientific research. The survey model was used in the research from quantitative research methods. The universe of the research consists of prospective teachers who are studying at Kastamonu University Faculty of Education Class Education Department, during spring semester of 2017-2018 academic year. The sample of the research consists of 235 prospective classroom teachers who are studying at the first and fourth grade levels determined by using the criterion sampling technique from within this universe. As a data collection tool, "Attitude Scale Towards Scientific Research" which was developed by Korkmaz, Şahin and Yeşil (2011) and personal information form was used. The data on the personal information form are determined as gender and grade level. Positive and negative items are taken into account while the data is encoded in the statistical package program, and the items that need to be encoded in reverse are coded and scored. In the analysis of the data obtained from the research, the arithmetic mean, percentage and frequency technique as well as independent t-test for unrelated samples were used. Independent t-test analysis was deemed appropriate because of the homogeneous distribution of data. According to the findings of the research, it was determined that the teacher candidates of the fourth grade are more positive attitudes towards scientific researches than the first grade teacher candidates. However, it has been determined that the fourth-tier teacher candidates are more willing to help researchers engaged in scientific research. When the findings were examined, it was determined that there was no significant difference between the mean scores of female and male teacher candidates who participated in the research from the scale compared to the gender variable.

References

  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (4.Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Biçer, M., Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 50, 327-342.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Eğitim Yönetimi Dergisi 18, 257–69.
  • Çakmak, Z., Taşkıran, C. ve Bulut, B. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), -266-287.
  • Çelik, V. (1998). Bilgi toplumunun eğitim sistemi ve geleceğe yönelik eğilimler. Yeni Türkiye Dergisi 21.Yüzyıl Özel Sayısı. 4(19), 829-836.
  • Çepni, S., Küçük, M., ve Gökdere, M. (2002). Hizmet öncesi öğretmen eğitimi programlarındaki araştırmalara yönelik derslerin incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi bildiri kitabı (s.283-284). ODTÜ, Ankara.
  • Demirbaş, M. ve Yağbasan, R. (2006). Fen bilgisi öğretiminde bilimsel tutumların işlevsel önemi ve bilimsel tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanma çalışması. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi XIX (2), 271-299.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ‘Öğretim Paketi’ ödevine yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 161-172.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw- Hill International Edition.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, A. ve Acat, M. B. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Kıncal, R.Y. (2004). Ögretmenlik meslegine giris. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011a). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10 (3), 962-973.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011b). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumları. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1169-1194.
  • MEB. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Oruç, Ş. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. SÜ Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yetenekleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 17, 187-199.5.
  • Saracaloğlu, A.S., (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi,5(2), 179–208.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, G. F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin., A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaları inceleme yeterlikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 343-353.
  • Uyanık, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Boylamsal bir araştırma. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 5(2), 196-206.
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yenilmez, K. ve A. Ata (2012). Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiri e-Kitabı, 27-30 Haziran 2012, Niğde Üniversitesi, Niğde.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Gökhan Uyanık 0000-0002-5653-6475

Publication Date December 31, 2018
Submission Date September 12, 2018
Acceptance Date December 4, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Uyanık, G. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(2), 112-127.
AMA Uyanık G. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları. ISSEJ. December 2018;4(2):112-127.
Chicago Uyanık, Gökhan. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 4, no. 2 (December 2018): 112-27.
EndNote Uyanık G (December 1, 2018) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 4 2 112–127.
IEEE G. Uyanık, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları”, ISSEJ, vol. 4, no. 2, pp. 112–127, 2018.
ISNAD Uyanık, Gökhan. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 4/2 (December 2018), 112-127.
JAMA Uyanık G. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları. ISSEJ. 2018;4:112–127.
MLA Uyanık, Gökhan. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, vol. 4, no. 2, 2018, pp. 112-27.
Vancouver Uyanık G. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları. ISSEJ. 2018;4(2):112-27.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International