Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 146 - 162, 31.12.2020
https://doi.org/10.47615/issej.746449

Abstract

Bu makale ile Türkiye Cumhuriyeti’nin 100 yıllık geçmişinde, Cumhuriyetimizin evrensel edinimlerinin logolar ile nasıl görselleştirildiği ele alınmıştır. İlk kez 50. yıl logosuyla görselleştirilen Cumhuriyetimiz, ilerleyen yıllardaki logolar ile hangi evrensel edinimlerin konu edildiği araştırılmıştır. Logolarda ele alınan temel konuların, yıllara göre değişip değişmediği, hangi renk ve formlarla vurgulandığı, logo dizgelerinin uluslararası okunurluğunun hangi boyutlarda başarılı olduğu üzerinde durulmuştur. Çoğumuzun farkında bile olmadığı bu garip imgelemlerin, toplumun bilinç altını nasıl şekillendirdiği örneklendirilmiştir. Örnekler ve araştırmalar ile elde edilen bulgular doğrultusunda sonuçlara ulaşılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Değerlendirilmeye alınan Cumhuriyet logoları, yüzüncü yıl logosuyla taçlanmış, olgusal ve algısal anlamda ele alınarak sonuçlar çıkartılmıştır. Cumhuriyetimizi anlatan tüm logolarda ilk bakışta nelerin görüldüğü ve logo tasarlayıcılarının izleyicisine ilk önce hangi olgusal kavramın verilmesini hedefledikleri ortaya koymaya çalışılmıştır.

References

  • Ambrose, G., Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım, Grafik tasarım Temelleri, 01, . İstanbul: Litaratür Yayınları,.
  • Ambrose, G., Harris, P. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü, Çev. Bengisu Bayraktar. İstanbul: Litaratür Yayınları.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: YKY.
  • Çınar, İ. (2018). Neden ve Nasıl Mankurtlaştırılıyoruz. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları, Çev. Yurdanur Salman.
  • Erdal, G. (2017, 5 (11)). Logolar, Dil Ve Semiyotik. Ulakbilge, 683-699.
  • Maden, S. (1985, Yıl 1, S.,1.). Türk Grafik Sanatı Tarihi. Grafik Sanatı, 58-62.
  • Okay, A. (1999). Kurum Kimliği. İstanbul: Medicat Kitapları.
  • Resmi Gazete (1973, Mart 30). Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 50 nci yıldönümünün kutlanması hakkında Kanun. Ankara, Türkiye. Saklı, A. R. (2011). Türkiye Cumhuriyeti Ulus Devleti ve Milliyetçilik Anlayışının Uygunluğu Sorunu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13/1, 1-22.
  • Séguéla, J. (1997). Eğlenceli Şeydir Şu Reklamcılık. İstanbul: Milliyet Yayınları, Çev. Nihal Önol.
  • Taşçı, A. (1985, Temmuz-Ağustos). Marka ve Amblemler. ” Grafik Sanatı(4), 5.
  • Taburoğlu, Ö. (2013). Resim, Söz ve Yazı. İmge Yaratmanın ve Bozmanın Yolları, 2. Basım. İstanbul: Doğubatı.
  • Vardar, M. (2012, Temmuz 27). Dünden bugüne türk grafik tasarım tarihi... bölüm -1. Grafikerler.org: https://www.grafikerler.org/forum/konu/dunden-bugune-turk-grafik-tasarim-tarihi-bolum-1.31098/ adresinden alındı
  • Weill, A. (2015). Grafik Tasarım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Milliyet Gazetesi (1998, Mart 11). 75. Yıl Paylaşımı. Milliyet Gazetesi: Https://Www.Milliyet.Com.Tr/Siyaset/75-Yil-Paylasimi-5366936 Adresinden Alındı İletişim Başkanlığı (2019, 04 20). 19 Mayıs 1919’un 100. Yılına Özel Logo Hazırlandı. İletisim.Gov.Tr: Https://Www.İletisim.Gov.Tr Adresinden Alındı
  • Durmuş, S., Toluk, Z., Ve Olkun, S. (2002, Eylül). Matematik Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Geometri Alan Bilgi Düzeylerinin Tespiti, Düzeylerinin Geliştirilmesi Için Yapılan Araştırma Ve Sonuçları. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nce Düzenlenen V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri, Odtü, Ankara.
  • Fennema, E., & Franke, M. L. (1992). Teachers’ Knowledge And Its Impact. D. A. Grouws (Editör), In Handbook Of Research On Mathematics Teaching And Learning (147–164). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Sarı, M.H., Ve Tertemiz, N. (2017). İlkokul 4. Sınıfta Dienes Ilkelerine Göre Yapılandırılmış Geometri Etkinliklerinin Öğrenci Başarısına Ve Kalıcılığa Etkisi. Eğitim Ve Bilim, 42(190), 1-23.
  • Trends In International Mathematics And Science Study (1999). Timss 1999 Ulusal Rapor. 1 Http://Timss.Meb.Gov.Tr/Wp-Content/Uploads/Timss_1999_Ulusal_Raporu.Pdf Adresinden 10.02.2016 Erişildi.
  • Yıldırım, C. (2000). Matematiksel Düşünme. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Yıldızlı, H. (2015). Özdüzenlemeli Öğrenmenin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarılarına, Tutumlarına Ve Özdüzenleme Becerilerine Etkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.

Arketip against the foundation of the republic of turkey is unconscious messages logo

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 146 - 162, 31.12.2020
https://doi.org/10.47615/issej.746449

Abstract

This article by the Republic of Turkey's 100-year history, with the logos of the universal acquisition of our republic, was discussed how to visualize. Our republic, which was visualized for the first time with the 50th anniversary logo, has been investigated in which universal acquisitions are being discussed with the logos in the following years. It has been focused on whether the main issues in logos have been changed by years, which colors, and forms are highlighted, and in what dimensions the international legibility of the logo strings are successful. It is exemplified how these strange images, which most of us are not even aware of, shape the subconscious of society. Results and suggestions were made in line with the findings obtained through examples and researches. The Republic logos, which were taken into consideration, were crowned with the centenary logo, and the results were drawn by considering them in terms of fact and perception. It has been tried to reveal what is seen at first glance in all logos describing our republic and which factual concepts they intend to give to the audience of the logo designers.

References

  • Ambrose, G., Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım, Grafik tasarım Temelleri, 01, . İstanbul: Litaratür Yayınları,.
  • Ambrose, G., Harris, P. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü, Çev. Bengisu Bayraktar. İstanbul: Litaratür Yayınları.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: YKY.
  • Çınar, İ. (2018). Neden ve Nasıl Mankurtlaştırılıyoruz. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları, Çev. Yurdanur Salman.
  • Erdal, G. (2017, 5 (11)). Logolar, Dil Ve Semiyotik. Ulakbilge, 683-699.
  • Maden, S. (1985, Yıl 1, S.,1.). Türk Grafik Sanatı Tarihi. Grafik Sanatı, 58-62.
  • Okay, A. (1999). Kurum Kimliği. İstanbul: Medicat Kitapları.
  • Resmi Gazete (1973, Mart 30). Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 50 nci yıldönümünün kutlanması hakkında Kanun. Ankara, Türkiye. Saklı, A. R. (2011). Türkiye Cumhuriyeti Ulus Devleti ve Milliyetçilik Anlayışının Uygunluğu Sorunu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13/1, 1-22.
  • Séguéla, J. (1997). Eğlenceli Şeydir Şu Reklamcılık. İstanbul: Milliyet Yayınları, Çev. Nihal Önol.
  • Taşçı, A. (1985, Temmuz-Ağustos). Marka ve Amblemler. ” Grafik Sanatı(4), 5.
  • Taburoğlu, Ö. (2013). Resim, Söz ve Yazı. İmge Yaratmanın ve Bozmanın Yolları, 2. Basım. İstanbul: Doğubatı.
  • Vardar, M. (2012, Temmuz 27). Dünden bugüne türk grafik tasarım tarihi... bölüm -1. Grafikerler.org: https://www.grafikerler.org/forum/konu/dunden-bugune-turk-grafik-tasarim-tarihi-bolum-1.31098/ adresinden alındı
  • Weill, A. (2015). Grafik Tasarım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Milliyet Gazetesi (1998, Mart 11). 75. Yıl Paylaşımı. Milliyet Gazetesi: Https://Www.Milliyet.Com.Tr/Siyaset/75-Yil-Paylasimi-5366936 Adresinden Alındı İletişim Başkanlığı (2019, 04 20). 19 Mayıs 1919’un 100. Yılına Özel Logo Hazırlandı. İletisim.Gov.Tr: Https://Www.İletisim.Gov.Tr Adresinden Alındı
  • Durmuş, S., Toluk, Z., Ve Olkun, S. (2002, Eylül). Matematik Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Geometri Alan Bilgi Düzeylerinin Tespiti, Düzeylerinin Geliştirilmesi Için Yapılan Araştırma Ve Sonuçları. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nce Düzenlenen V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri, Odtü, Ankara.
  • Fennema, E., & Franke, M. L. (1992). Teachers’ Knowledge And Its Impact. D. A. Grouws (Editör), In Handbook Of Research On Mathematics Teaching And Learning (147–164). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Sarı, M.H., Ve Tertemiz, N. (2017). İlkokul 4. Sınıfta Dienes Ilkelerine Göre Yapılandırılmış Geometri Etkinliklerinin Öğrenci Başarısına Ve Kalıcılığa Etkisi. Eğitim Ve Bilim, 42(190), 1-23.
  • Trends In International Mathematics And Science Study (1999). Timss 1999 Ulusal Rapor. 1 Http://Timss.Meb.Gov.Tr/Wp-Content/Uploads/Timss_1999_Ulusal_Raporu.Pdf Adresinden 10.02.2016 Erişildi.
  • Yıldırım, C. (2000). Matematiksel Düşünme. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Yıldızlı, H. (2015). Özdüzenlemeli Öğrenmenin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarılarına, Tutumlarına Ve Özdüzenleme Becerilerine Etkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Gültekin Erdal 0000-0003-0425-6196

Publication Date December 31, 2020
Submission Date June 1, 2020
Acceptance Date December 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Erdal, G. (2020). Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 146-162. https://doi.org/10.47615/issej.746449
AMA Erdal G. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar. ISSEJ. December 2020;6(2):146-162. doi:10.47615/issej.746449
Chicago Erdal, Gültekin. “Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluş yılı logolarında Arketip karşıtı bilinçaltı Mesajlar”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 6, no. 2 (December 2020): 146-62. https://doi.org/10.47615/issej.746449.
EndNote Erdal G (December 1, 2020) Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 6 2 146–162.
IEEE G. Erdal, “Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar”, ISSEJ, vol. 6, no. 2, pp. 146–162, 2020, doi: 10.47615/issej.746449.
ISNAD Erdal, Gültekin. “Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluş yılı logolarında Arketip karşıtı bilinçaltı Mesajlar”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 6/2 (December 2020), 146-162. https://doi.org/10.47615/issej.746449.
JAMA Erdal G. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar. ISSEJ. 2020;6:146–162.
MLA Erdal, Gültekin. “Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluş yılı logolarında Arketip karşıtı bilinçaltı Mesajlar”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, vol. 6, no. 2, 2020, pp. 146-62, doi:10.47615/issej.746449.
Vancouver Erdal G. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yılı logolarında arketip karşıtı bilinçaltı mesajlar. ISSEJ. 2020;6(2):146-62.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International