Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerindeki Değişimin COVID-19 Pandemi Süreci Açısından İncelenmesi

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 330 - 343, 31.12.2022
https://doi.org/10.47615/issej.1199979

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin Türkiye'deki COVİD-19 pandemi süreci açısından incelenmesidir. Araştırmaya toplam 264 öğrenci çevrimiçi anketi üzerinden katılım göstermiş, ancak yalnızca 225 (164 kadın, 61 erkek) katılımcının verileri çalışmaya uygun bulunmuştur. Veriler, karantina öncesi ve sırasında haftalık toplam fiziksel aktivite enerji harcamasını (örneğin yürüyüş, orta yoğunlukta ve şiddetli fiziksel aktivite düzeyi toplamı) Metabolik Eşitlik değerleri (MET-dk/hafta) olarak Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-Kısa Formunun (IPAQ-S) uyarlanmış versiyonu yardımıyla toplanmıştır. Öğrencilerin pandemi dönemi fiziksel aktivite düzeyleri, MET değeri açısından, haftalık süre ve sıklık ortalamalarına göre karşılaştırıldığında, hem yürüyüş, orta ve yüksek şiddette hem de toplam fiziksel aktiviteye katılımda pandemi öncesine göre anlamlı azalma (*p<.001) olduğu saptanmıştır. Bu çalışma ayrıca, spor bilimleri öğrencilerinin fiziksel hareketsizlik oranlarının COVID-19 pandemi sürecinde göreceli olarak arttığını göstermiştir.

References

  • Bourdas, D.I., Zacharakis, E.D. (2020) Impact of COVID-19 lockdown on physical activity in a sample of Greek adults, Sports. 8 (10). 1–13.
  • Caner, Z. G., Ünal, M., Apaydın, Z., Dağ, A., Okur, Ş., Kara, E., ve Bildik, C. (2020). Covid-19 hastalığı ve ev egzersizlerinin önemi. Journal of Medical Sciences. 1(3), 25-33.
  • Cihan, E., Şahbaz Pirinççi, C. (2020). COVİD-19 pandemi sürecinde genç popülasyonun yaşam kalitesinin fiziksel aktivite seviyesi ve depresyon düzeyi ile ilişkisi. Selçuk Sağlık Dergisi, 1 (Covid-19 Özel Sayı), 41-53.
  • Vicente Javier Clemente-Su´arez, V. J., Beltr´an-Velasco, A. I., Ramos-Campo, D. J., Mielgo-Ayuso J., Nikolaidis, P.A., Belando, N., Tornero-Aguilera, J. F. (2022). Physical activity and COVID-19. The basis for an efficient intervention in times of COVID-19 pandemic. Physiology & Behavior 244 (113667), 1-11
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjostrom, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E. ve diğ. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports and Exercise, 35, 1381-95.
  • Durstine, J.L. Gordon, B. Wang, Z. Luo, X. (2013) Chronic disease and the link to physical activity, J. Sport Health Sci. 2 (1) 3–11.
  • Ercan ,Ş., Keklicek, H. (2020). COVİD-19 pandemisi nedeniyle üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin incelenmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 69-74.
  • Guthold R, Stevens GA, Riley LM ve diğ. (2018). Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: A pooled analysis of 358 population-based surveys with 1.9 million participants. Lancet Glob Health, 6(10).1077–1086.
  • Honey-Rosés J, Anguelovski I, Chireh KV, Daher C, van den Bosch CK ve diğ. (2020). The impact of COVID-19 on public space: an early review of the emerging questions – design, perceptions and inequities, Cities & Health, 1-17. DOI:10.1080/23748834.2020.1780074
  • Kaya Ciddi, P., Yazgan, E. (2020). COVİD-19 salgınında sosyal izolasyon sırasında fiziksel aktivite durumunun yaşam kalitesi üzerine etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37) (Bahar), 262-279.
  • Korkut Gençalp, D. (2020). COVID-19 salgını döneminde ilk ve acil yardım öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite durumlarının değerlendirilmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Maugeri G, Castrogiovanni P, Battaglia G, Pippi R, D'Agata V, Palma A, & Musumeci G. (2020). The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon, 6(6), e04315.
  • Nieman DC, Wentz LM. (2019). The compelling link between physical activity and the body’s defense system. Journal of Sport and Health Science, 8, 201-217. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jshs.2018.09.009
  • Oliveira Neto L, Elsangedy HM, Tavares VDO, Teixeira CVLS, Behm DG, Da Silva-Grigoletto ME. (2020). #TrainingInHome - training at home during the COVID-19 (SARS-CoV-2) pandemic: Physical exercise and behavior-based approach. Brazilian Journal of Exercise Physiology (Rev Bras Fisiol Exerc), 19(2supl), 9-19. DOI: https://doi.org/10.33233/rbfe.v19i2.4006
  • Ölçücü, B.,Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A., Paktaş, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt 2015, Sayı 4, 294-303
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim öğretim gören öğrencilerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketinin geçerliliği ve güvenilirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Raosoft (2021) http://www.raosoft.com/samplesize.html adresinden 30.08.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Sallis R, Young DR, Tartof SY, Sallis JF ve diğ. (2021). Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: A study in 48 440 adult patients. British Journal of Sports Medicine, 55, 1099–1105. DOI:10.1136/bjsports-2021-104080
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. Ankara. https://covid19.saglik.gov.tr/ adresinden 1 Ocak 2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Troiano, R.P. (2002). Physical inactivity among young people. New England Journal of Medicine, 347(10),706-707.
  • Tural, E. (2020). Covid-19 pandemi dönemi ev karantinasında fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesine etkisi. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı), 10-18.
  • Ünlü, H., Öztürk, B., Aktaş, Ö., Büyüktaş, B. (2020). Bireylerin COVID-19 sürecinde fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin incelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 4(2),79-87.
  • World Health Organization (WHO) (2018) Global action plan on physical activity 2018–2030: More active people for a healthier world. Geneva. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. http://apps.who.int/iris. adresinden 15 ocak 2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • World Health Organization (WHO) (2022). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/ adresinden 13 Nisan 2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.

PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 330 - 343, 31.12.2022
https://doi.org/10.47615/issej.1199979

Abstract

This study aimed to examine changes in physical activity levels of sport sciences students during COVID-19 pandemic in Turkey. A total of 264 subjects completed the online survey, but only 225 (164 females, 61 males) subjects resulted eligible for the study. The questionnaire measured the total weekly physical activity energy expenditure before and during quarantine (i.e. the sum of walking, moderate-intensity physical activities, and vigorous-intensity physical activities) in Metabolic Equivalent Task minutes per week (MET–min/wk) using an adapted version of International Physical Activity Questionnaire-Short Form (IPAQ-S). When the averages of weekly physical activity durations and frequencies in terms of MET were compared according to the physical activity levels of the students, it was seen that there was significant decrease in both walking, moderate intensity, high intensity and total physical activity participation during the pandemic compared to the pre-pandemic period (*p<.001).This study showed that sport sciences students’ physical inactivity rates increased relatively during the COVID-19 pandemic process.

References

  • Bourdas, D.I., Zacharakis, E.D. (2020) Impact of COVID-19 lockdown on physical activity in a sample of Greek adults, Sports. 8 (10). 1–13.
  • Caner, Z. G., Ünal, M., Apaydın, Z., Dağ, A., Okur, Ş., Kara, E., ve Bildik, C. (2020). Covid-19 hastalığı ve ev egzersizlerinin önemi. Journal of Medical Sciences. 1(3), 25-33.
  • Cihan, E., Şahbaz Pirinççi, C. (2020). COVİD-19 pandemi sürecinde genç popülasyonun yaşam kalitesinin fiziksel aktivite seviyesi ve depresyon düzeyi ile ilişkisi. Selçuk Sağlık Dergisi, 1 (Covid-19 Özel Sayı), 41-53.
  • Vicente Javier Clemente-Su´arez, V. J., Beltr´an-Velasco, A. I., Ramos-Campo, D. J., Mielgo-Ayuso J., Nikolaidis, P.A., Belando, N., Tornero-Aguilera, J. F. (2022). Physical activity and COVID-19. The basis for an efficient intervention in times of COVID-19 pandemic. Physiology & Behavior 244 (113667), 1-11
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjostrom, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E. ve diğ. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports and Exercise, 35, 1381-95.
  • Durstine, J.L. Gordon, B. Wang, Z. Luo, X. (2013) Chronic disease and the link to physical activity, J. Sport Health Sci. 2 (1) 3–11.
  • Ercan ,Ş., Keklicek, H. (2020). COVİD-19 pandemisi nedeniyle üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin incelenmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 69-74.
  • Guthold R, Stevens GA, Riley LM ve diğ. (2018). Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: A pooled analysis of 358 population-based surveys with 1.9 million participants. Lancet Glob Health, 6(10).1077–1086.
  • Honey-Rosés J, Anguelovski I, Chireh KV, Daher C, van den Bosch CK ve diğ. (2020). The impact of COVID-19 on public space: an early review of the emerging questions – design, perceptions and inequities, Cities & Health, 1-17. DOI:10.1080/23748834.2020.1780074
  • Kaya Ciddi, P., Yazgan, E. (2020). COVİD-19 salgınında sosyal izolasyon sırasında fiziksel aktivite durumunun yaşam kalitesi üzerine etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37) (Bahar), 262-279.
  • Korkut Gençalp, D. (2020). COVID-19 salgını döneminde ilk ve acil yardım öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite durumlarının değerlendirilmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Maugeri G, Castrogiovanni P, Battaglia G, Pippi R, D'Agata V, Palma A, & Musumeci G. (2020). The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon, 6(6), e04315.
  • Nieman DC, Wentz LM. (2019). The compelling link between physical activity and the body’s defense system. Journal of Sport and Health Science, 8, 201-217. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jshs.2018.09.009
  • Oliveira Neto L, Elsangedy HM, Tavares VDO, Teixeira CVLS, Behm DG, Da Silva-Grigoletto ME. (2020). #TrainingInHome - training at home during the COVID-19 (SARS-CoV-2) pandemic: Physical exercise and behavior-based approach. Brazilian Journal of Exercise Physiology (Rev Bras Fisiol Exerc), 19(2supl), 9-19. DOI: https://doi.org/10.33233/rbfe.v19i2.4006
  • Ölçücü, B.,Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A., Paktaş, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt 2015, Sayı 4, 294-303
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim öğretim gören öğrencilerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketinin geçerliliği ve güvenilirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Raosoft (2021) http://www.raosoft.com/samplesize.html adresinden 30.08.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Sallis R, Young DR, Tartof SY, Sallis JF ve diğ. (2021). Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: A study in 48 440 adult patients. British Journal of Sports Medicine, 55, 1099–1105. DOI:10.1136/bjsports-2021-104080
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. Ankara. https://covid19.saglik.gov.tr/ adresinden 1 Ocak 2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Troiano, R.P. (2002). Physical inactivity among young people. New England Journal of Medicine, 347(10),706-707.
  • Tural, E. (2020). Covid-19 pandemi dönemi ev karantinasında fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesine etkisi. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı), 10-18.
  • Ünlü, H., Öztürk, B., Aktaş, Ö., Büyüktaş, B. (2020). Bireylerin COVID-19 sürecinde fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin incelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 4(2),79-87.
  • World Health Organization (WHO) (2018) Global action plan on physical activity 2018–2030: More active people for a healthier world. Geneva. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. http://apps.who.int/iris. adresinden 15 ocak 2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • World Health Organization (WHO) (2022). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/ adresinden 13 Nisan 2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Fatma Saçlı Uzunöz 0000-0002-2246-4952

Sırrı Cem Dinç 0000-0001-6915-4540

Osman Dişçeken 0000-0003-2500-4932

Early Pub Date December 28, 2022
Publication Date December 31, 2022
Submission Date November 6, 2022
Acceptance Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Saçlı Uzunöz, F., Dinç, S. C., & Dişçeken, O. (2022). PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 8(2), 330-343. https://doi.org/10.47615/issej.1199979
AMA Saçlı Uzunöz F, Dinç SC, Dişçeken O. PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC. ISSEJ. December 2022;8(2):330-343. doi:10.47615/issej.1199979
Chicago Saçlı Uzunöz, Fatma, Sırrı Cem Dinç, and Osman Dişçeken. “PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 8, no. 2 (December 2022): 330-43. https://doi.org/10.47615/issej.1199979.
EndNote Saçlı Uzunöz F, Dinç SC, Dişçeken O (December 1, 2022) PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 8 2 330–343.
IEEE F. Saçlı Uzunöz, S. C. Dinç, and O. Dişçeken, “PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC”, ISSEJ, vol. 8, no. 2, pp. 330–343, 2022, doi: 10.47615/issej.1199979.
ISNAD Saçlı Uzunöz, Fatma et al. “PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 8/2 (December 2022), 330-343. https://doi.org/10.47615/issej.1199979.
JAMA Saçlı Uzunöz F, Dinç SC, Dişçeken O. PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC. ISSEJ. 2022;8:330–343.
MLA Saçlı Uzunöz, Fatma et al. “PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, vol. 8, no. 2, 2022, pp. 330-43, doi:10.47615/issej.1199979.
Vancouver Saçlı Uzunöz F, Dinç SC, Dişçeken O. PHYSICAL ACTIVITY CHANGES OF SPORT SCIENCES STUDENTS IN TERMS OF COVID-19 PANDEMIC. ISSEJ. 2022;8(2):330-43.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International