Achievement tests, which are one of the measurement and evaluation tools that determine the level of achievements, have an important place in education systems. The preparation and use of achievement tests is an issue that should be given importance in order for educational systems to respond to expectations. In this framework, it was aimed to develop an achievement test that measures the achievements of the third grade primary school Life in Our Country unit, whose validity and reliability were ensured by taking into account the stages of the Revised Bloom's Taxonomy, and to examine the achievement of students in two schools with similar socioeconomic levels in two districts located in the earthquake zone of the earthquake that affected 11 provinces centered in Kahramanmaraş on February 6, 2023 in line with some variables. The nine outcomes of the unit in the 2023 Life Science Curriculum were classified within the framework of CBT cognitive process and knowledge dimensions, and a 27-item multiple-choice achievement test consisting of three items for each outcome was prepared. The content validity of the achievement test was ensured by the review of a faculty member who is an expert in the field, three classroom education teachers with doctoral degrees, and a language expert teacher. A pilot test was conducted to test the comprehensibility and duration of the items. Subsequently, the actual implementation was carried out with 413 students from two primary schools with similar socioeconomic levels in two districts that experienced the earthquake intensively. After five items with low discrimination values were removed from the 27-item achievement test in the actual application, p (0.64), d (0.44), KR-20 (0.76) were found in the 22-item test. When the data were analyzed within the framework of the achievement levels of the two equivalent schools, no significant difference emerged; however, a significant difference emerged in favor of girls in the gender variable. With the current study, a valid and reliable achievement test taking into account the knowledge and cognitive process dimensions of YBT and a study on learning situations in the earthquake process have been brought to the literature. In the last part of the study, some suggestions were made for the researchers.
Kazanımların hangi düzeyde kazandırıldığının belirlendiği ölçme değerlendirme araçlarından biri olan başarı testleri eğitim sistemlerinde önemli bir yer tutmaktadır. Başarı testlerinin hazırlanması, kullanımı da eğitim sistemlerinin beklentilere cevap vermesi adına önem verilmesi gereken bir konudur. Bu çerçevede, ilkokul üçüncü sınıf Ülkemizde Hayat ünitesi kazanımlarını ölçen, Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin (YBT) aşamaları dikkate alınarak geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirmek ve 6 Şubat 2023 tarihinde Kahramanmaraş merkezli 11 ilimizi etkileyen depremin, deprem bölgesinde yer alan iki ilçenin benzer sosyoekonomik düzeye sahip iki okulundaki öğrenci başarısını bazı değişkenler doğrultusunda incelemek amaçlanmıştır. 2023 Hayat Bilgisi Öğretim Programında yer alan ünitenin dokuz kazanımı YBT bilişsel süreç ve bilgi boyutları çerçevesinde sınıflandırılmış, her kazanım için üçer maddeden oluşan 27 soruluk çoktan seçmeli başarı testi hazırlanmıştır. Alanda uzman bir öğretim üyesi, doktora mezunu üç sınıf eğitimi ve bir dil uzmanı öğretmenin incelemesiyle, başarı testinin kapsam geçerliği sağlanmıştır. Maddelerin anlaşılırlığı ve sürenin test edilmesi amacıyla, pilot uygulama gerçekleştirilmiştir. Akabinde depremi yoğun yaşamış iki ilçedeki benzer sosyoekonomik düzeye sahip iki ilkokulun 413 öğrenciyle asıl uygulama yapılmıştır. Asıl uygulamada 27 maddelik başarı testinde ayırt edicilik değerleri düşük olan beş madde çıkarıldıktan sonra, 22 maddelik testte p (0,64), d (0,44), KR-20 (0,76) olarak bulunmuştur. Veriler eşdeğer iki okulun başarı düzeyleri çerçevesinde incelendiğinde anlamlı fark ortaya çıkmazken; cinsiyet değişkeninde kızlar lehine anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Mevcut çalışma ile YBT bilgi ve bilişsel süreç boyutları dikkate alınarak geçerli ve güvenilir bir başarı testi ile deprem sürecindeki öğrenme durumlarını konu edinen bir çalışma literatüre kazandırılmıştır. Çalışmanın son bölümünde araştırmacılar için bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Learning Sciences |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International