In this study, the approach of al-Asma‘ī, one of the critics of classical Arabic poetry, to poets is analyzed within the framework of Fuḥūla al-Shu'arā’, the first critical work of Arabic poetry that has survived to the present day. Fuḥūla, which is a collection of Asma‘ī's answers to the questions of his student Abū Ḥātim al-Sijistānī, is considered to be a turning point in Arabic poetry criticism as it deals with the neglected distinction between "poet" and "superior poet" from different aspects in the poetry tradition that continued orally for a long time. Al-Asma‘ī, who categorized the poets according to their ability to sing poetry, named the poets whom he found superior and talented as faḥl. However, he did not limit the poet's being a faḥl only to his ability to sing poetry; he put forward many conditions based on quality and quantity. Due to their inability to fulfill these conditions, which he implicitly expressed, he considered some competent poets outside the category of faḥl. In this study, the reasons for al-Asma‘ī's exclusion of poets as faḥl despite their qualified poems are emphasized. These evaluations, which consist of short sentences such as "It is not faḥl", are explained by considering the theoretical basis of al-Asma‘ī's concept of faḥl. For a better understanding of the subject, the examples selected from Fuḥūla have been analyzed from a holistic and analytical point of view. In this way, it has been pointed out that the evaluations in Fuḥūla, which gives the impression that it is an easy booklet to read and understand at first, have serious reasons behind them and that they are not made randomly. The main aim of the study is to reveal that poet and faḥl poet are not evaluated in the same category in classical Arabic poetry criticism within the framework of Fuḥūla and to emphasize that every poet can be accepted as a poet, but more serious criteria are required to be a faḥl poet.
Arabic Language and Rhetoric Classical Arabic Poetry Criticism al-Aṣmaʿī Fuḥūla al-Shuʿarāʾ Faḥl Poet
Bu çalışmada klasik Arap şiir eleştirmenlerinden Asmaî’nin, Fuhûletü’ş-Şu‘arâ’ adlı eseri çerçevesinde en üstün şair anlamına gelen fahl kategorisi dışında kalan şairlere yaklaşımı incelenmiştir. Asmaî’nin, öğrencisi Ebû Hâtim es-Sicistânî’nin sorularına verdiği cevapların bir araya getirilmesiyle oluşan Fuhûle, uzun zaman boyunca şifahi olarak devam eden şiir geleneğinde “şair” ile “üstün şair” arasında ihmal edilen ayrımı farklı yönlerden ele almasıyla Arap şiir eleştirisinin dönüm noktalarından kabul edilmiştir. Şairleri şiir söyleme kabiliyetlerine göre sınıflandıran Asmaî, bu eserinde üstün ve yetenekli bulduğu şairleri fahl olarak isimlendirmiştir. Ancak şairin fahl seviyesine yükselebilmesi için sadece şiir söylemesini yeterli bulmamış, nitelik ve niceliği esas alarak birçok şart ileri sürmüştür. Örtük bir şekilde ifade ettiği bu şartları gerçekleştirememeleri dolayısıyla yetenekli bazı şairleri fahl kategorisi dışında değerlendirmiştir. Çalışmada Asmaî’nin, kaliteli şiirleri olduğu hâlde bazı şairleri fahl olarak değerlendirmemesinde hangi gerekçelere dayandığı ele alınmıştır. “Fahl değildir.” şeklinde kısa cümlelerden oluşan bu değerlendirmeler, Asmaî’nin fahl kavramının teorik çerçevesi dikkate alınarak açıklanmıştır. Konunun daha iyi anlaşılması için eserden seçilen örnekler bütüncül ve analitik bir bakış açısıyla tahlil edilmiştir. Bu şekilde okunması ve anlaşılması kolay bir risale olduğu izlenimi veren Fuhûle’deki değerlendirmelerin arka planında ciddi gerekçelerin bulunduğuna ve rastlantısal bir şekilde yapılmadığına dikkat çekilmiştir. Çalışmanın temel amacı, Fuhûle eseri çerçevesinde klasik dönem Arap şiir eleştirisinde şair ile fahl şairin aynı kategoride değerlendirilmediğini ortaya koymak ve yeri geldiğinde her şiir söyleyenin şair kabul edildiği ancak fahl şair olmak için daha ciddi kriterlerin şart koşulduğunu vurgulamaktır.
تَمَّ في هذا البحث، دراسةُ نهج نقد الشعر العربي القديم من خلال سياق كتاب "فحولة الشعراء" الذي يُعد أول عمل نقدي شعري عربي وصل إلينا. حُلِّلَ منهجُ النقد عند الناقد الأديب الأصمعي عبد الملك بن قريب تجاه الشعراء من خلال هذا الكتاب. يتألف كتاب "فحولة الشعراء" كما هو معلوم من إجابات الأصمعي على أسئلة تلميذه أبي حاتم السجستاني، وهو عمل استمر عن طريق الشفاهية ثم الكتابة في النقد التقليدي الشعري لفترة طويلة. يمثل الكتاب نقطةَ تحولٍ في نقد الشعر العربي من خلال التعامل بطرق متعددة مع التفرقة المهملة آنذاك بين "الشاعر" و"الشاعر الفحل أي الخِنْذِيذ المتميز". قام الأصمعي بتصنيف الشعراء وفقًا لقدراتهم في الشعر، وأطلق على الشعراء المتميزين والموهوبين تسمية "فَحْل". ومع ذلك، لم يكتفِ بِتصنيف الشعراء كـ"فَحْل" على مجرد القدرة على الشعر، بل وضع العديد من الشروط استنادًا إلى النوعية والكمية. على الرغم من أنه لم يُعبِّرْ صراحة عن هذه الشروط، إلا أنه قام بتقييم بعض الشعراء الماهرين خارج فئة "فَحْل" بسبب عدم تحقق هذه الشروط. تركَّز البحث على الأسباب التي استند عليها الأصمعي في عدم تصنيف بعض الشعراء كـ"فَحْل" على الرغم من وجود أشعار ذات جودة عالية لديهم. تم توضيح هذه التقييمات الملخصة والمكونة من عبارات مثل "ليس فَحْلاً" =نظريًا لدى الأصمعي= من خلال تحليل أسس مفهوم "الفَحْل".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arabic Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2023 |
Submission Date | September 2, 2023 |
Acceptance Date | October 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |