ÖZ
İslâm Tarihi’nde veliahtlık usûlü Muâviye’nin oğlu Yezîd’i aday göstermesiyle
başlamış, Emevîler’den sonra hilafete geçen Abbâsîler tarafından
da geliştirilerek devam etmiştir. Abbâsî halîfeleri, yönetimi devredecekleri veliahtların küçük yaştan itibaren
iyi bir eğitimden geçmelerine önem vermişler, onların ilmî, idarî ve askerî
açıdan donanımlı olabilmeleri için dönemin en iyi âlimlerini
görevlendirmişlerdir. Veliahtlar çok küçük yaştan itibaren bu hocalardan
Kur’an, hadîs, fıkıh gibi dinî ilimlerin yanısıra siyaset,
Arap dili, belağat, şiir, hitabet, tarih, felsefe, astronomi gibi pozitif
ilimleri de öğrenmişlerdir. Zekâsı, tecrübesi ve ileri görüşlülüğü ile öne
çıkan bazı âlimler, veliahtlara hilâfete geçtikten sonra da eşlik etmeye devam
etmişler, hatta onların çocuklarını eğitme işini de devralmışlardır.
Bazı veliahtlar, kendilerini eğiten âlimlere tamamen teslim
olmuşlar, onların ikrarı olmadan adım dahi atmamışlardır. Veliahtlar üzerinde güçlü
bir nüfuza sahip olan eğitmenler, zamanla halîfelerin siyaset anlayışı ve
düşünce yapısını dahi şekillendirmişlerdir. Bu bağlamda, biz çalışmamızda
halîfelerin veliahtlık dönemlerini inceleyerek, onlar üzerinde nüfuza sahip
olan eğitmenleri tanımayı hedefledik.
Anahtar sözcükler: Abbâsîler, halîfe, veliaht, eğitmen,
eğitim.
ABSTRACT
Crown prince method
began in Islamic History upon assigning Yezid son of Muaviye as
candidate; after Omayyads it was continued by Abbasids through progressing
it. Abbasîd caliphs gived importance
education of crown princes who will be rulers in future since their early ages;
they assigned the best scholars, teachers of the period in name of making
equipped such candidates in knowledge, administration and military
aspects. The crown princes had education in not only Islamic sciences
like, Qor’an, hadith, Islamic law but also academic courses like
policy, Arabic, poetry, rhetoric, history, philosophy, astronomy since their
early ages. Some scholars whose intelligence, experience and
farsightedness became prominent continued their education even after coming to
throne of those crown princes and even they educated their children.
Some crown princes,
obeyed orders of such teachers completely and they didn’t do anything without
confirmation of their teachers. Such teachers who have strong influence on
crown princes shaped policy understanding and though structure of caliph in time. In this,
regard we will examine crown princes period of caliphs and we aimed to
know their teachers who had great affect on them in
this study.
Key Words: Abbasids, caliph, crown prince,
teacher, education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |