Ahîlik, XIII. yüzyıldan itibaren Anadolu’da var olan tasavvufî bir kurum sayılabilir. Ahîliğin Fütüvvet ile yakın bir ilgisi olduğu ve onun içinden geliştiği benimsenmektedir. Ahîlik, usûl ve erkân açısından Sühreverdiyye ve Kübreviyye’den iktibaslarda bulunmuştur. Evhâdiyye başta olmak üzere diğer tarikatlarla da sıcak ilişkileri olmuştur. Tasavvufî kurumların faaliyet alanı olan tekkeler, asırlar boyu güzel sanatlardan özellikle mûsikînin merkezi olmuştur. Bu kurumlar, mûsikîyi kendilerini ifade açısından önemli bir vasıta olarak görmüşlerdir. Mûsikîde millî heyecanı canlı tutmak, Ahîliğin gayelerinden biri olmuştur. Ahîliğin kendi anlayışı içerisinde mûsikîye yer verdiğini ve onu pratikte kullandığını, İbn Batuta’nın Seyahatnâmesi ve Burgâzi’nin Fütüvvetnâmesi’nden öğrenmekteyiz. İbn Batuta, misafir olduğu Ahî zâviyelerinde dervişlerin semâ ve raks ettiklerini anlatmaktadır. Burgâzi de eserinde semâ etmenin âdâbından bahsetmektedir. Ahî sohbetlerinde bağlama, santur, ney, kudüm ve zilli def gibi mûsikî aletleri kullanılmıştır. Hasan Efendizâde, Ahî unvanını kullanan bir bestekârdır
Akhism, trade guilds’ brotherhood, can be regarded as a Sufi organization that emerged in Anatolia in the thirteenth century. It is usually accepted that Akhism had close connections with Futuwwah and even arose from it. Akhism borrowed its methodology and principles from two Sufi orders, namely Suhrawardiyyah and Kubrawiyyah. It also maintained warm relations with other Sufi orders, particularly with Awhadiyyah. Sufi lodges as the main venues for Sufi activities have always become the centres of many kinds of arts, in particular musical performances for centuries. Sufi orders considered music an important means of expressing themselves. Keeping the social enthusiasm up became one of the aims of Akhism. It is clear from Ibn Batutah’s Seyahatname and Burghazi’s Fütüwwatnamah that Akhism has espoused music and Akhis practised musical performance. Ibn Batutah reports that the dervishes of the Sufi lodges where he stopped over whirled and performed raks. Additionally, Burghazi mentions the principles of whirling (sema) in his work. In the Akhi gatherings, several musical instruments such as ney (reed flute), bağlama (a stringed instrument), santour, kudüm (a small double drum) and def with bell were played. Hasan Efenedizade was a composer who also used the title akhi
Other ID | JA86CR66KG |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Submission Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).