Mevlevî âyînleri Mevlevîhânelerde yetişmiş ve iyi eğitim almış bestekârlarca vücûda getirilmiş eserlerdir. Sanat değeri yüksek olan bu eserler üzerinde yapılacak her araştırma Türk mûsıkîsine büyük katkılar sağlayacaktır. Bu makalede XVIII. asırda bestelenmiş üç Hicâz Mevlevî âyîninde Hicâz makâmı anlayışı konu edilmiştir. Araştırmanın sonucunda XVIII. asırdaki Hicâz makâmı anlayışının, bugünkü nazarî anlayıştan bazı farkları olduğu ortaya çıkmıştır
Compositions for the Mevlevi Ritual Ceremonies were specifically originated by the composers who had taken a formal and sophisticated religious music education in the Mevlevi Lodges. Certainly, any research on these compositions will create an important benefit for the Turkish Music theory and practice. This paper studies the three Mevlevi Ritual rituals composed in Hicaz Maqam during the XVIII. century into its scope and discusses the main melodic characteristics and maqam conception shaping them. At the end of the study, it has been observed some differences between the theoretical perceptions of the Hicaz Maqam in the XVIII. century and the present time
Other ID | JA35UY86BT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2010 |
Submission Date | December 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).