Usûl, müziğin iki temel unsurundan (ses, ritm)
biridir. Köklü geçmişi ile Türk
müziği icrası ve eğitiminde önemli bir yere sahip olmuştur. Notanın mûsikî
dünyasına girmesi ile birlikte usûl uygulamalı eğitim sistemi olan Meşkin
kullanımı giderek azalmış ve Türk müziği eserleri batı nota sistemi esas
alınarak notaya alınan nüshalardan icra edilir olmuştur. Cumhuriyet döneminde
yapılmış olan derleme çalışmalarında, türkülerin notaya alınması da aynı bakış
açısı ile olmuştur. Türkülerin Türk müziği usûl kuramından uzak bir tutum ile
kendi gereklerince irdelenmemesi; türkülerde usûl tespitlerinin yanlış yapılmasına,
türkülerin; okunması zor ve yöre, tür, tavır vb. açıları yansıtmaktan yetersiz
bir şekilde notaya alınmasına sebebiyet vermiştir. Araştırmamıza konu olan
Aksak usûlündeki türkülerin mevcut notalar ile icra edilemediği ve bu notaların
THM eğitiminde kullanılamadığı görülmektedir. Dolayısıyla bu konunun çözüme
kavuşturulması, mevcut âsarın doğru intikal edebilmesi için önemlidir. Bu
araştırmada, TRT THM repertuvarındaki 9 zamanlı ölçülmüş türküler, Aksak
usûlüne göre irdelenmiştir ve Aksak usûlündeki türkülerin öğretimine yönelik
bir öğretim modeli önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 33 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).