The aim of this study is to measure the information security awareness levels of people working in public institutions and private sectors. The research, using the screening model, was carried out with the participation of 138 people working in the field of informatics in various public institutions and private sectors in Ankara. According to the results of the study in which this model was used, there was no significant difference in terms of gender, institution type, age, position, the source from which the concept of information security was learned, and the frequency of training/course on information security awareness. A significant difference was observed in terms of providing training/course on information security awareness in the workplace and having an information security policy of the workplace, the degree of benefit of the information security awareness training/courses given at the workplace and the degree of implementation of the information security policy. The research results are discussed in the context of information security culture.
Bu çalışmanın amacı, kamu kurumu ve özel sektörde çalışan kişilerin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerini ölçmektir. Tarama modeli kullanılan araştırma, Ankara ilinde çeşitli kamu kurumu ve özel sektörde bilişim alanında çalışan 138 kişinin katılımı ile gerçekleşmiştir. Araştırma sonuçlarına göre cinsiyet, kurum türü, yaş, pozisyon, bilgi güvenliği kavramının öğrenildiği kaynak, bilgi güvenliği farkındalığı hakkında eğitim/kurs verilme sıklığı bakımından anlamlı farklılaşma olmamıştır. İşyerinde bilgi güvenliği farkındalığı hakkında eğitim/kurs verilme ve işyerinin bilgi güvenliği politikasına sahip olma, işyerinde verilen bilgi güvenliği farkındalığı eğitim/kursların fayda derecesi ve bilgi güvenliği politikasının uygulanma derecesi bakımından anlamlı fark gözlenmiştir. Araştırma sonuçları bilgi güvenliği kültürü bağlamında tartışılmıştır.
Bilgi güvenliği bilgi güvenliği farkındalığı kurumsal bilgi güvenliği bilgi güvenliği kültürü kurum politikası
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 30, 2022 |
Acceptance Date | May 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |