Research Article
BibTex RIS Cite

Examining of Attribution Complexity and Identity Status of University Students in Terms of Some Demographic Variables

Year 2021, , 18 - 34, 30.06.2021
https://doi.org/10.52911/itall.795431

Abstract

In this study, it was aimed to examine whether the attribution complexity differs according to the variables of gender and place of growth according to the identity status of university students. In this study, it was aimed to describe an existing situation and accordingly, the level of relationship between variables was investigated. Based on the above, this research is a scientific study in relational scanning method. The data of the research were obtained from 300 students studying at Ondokuz Mayıs University in the fall semester of the 2019-2020 academic year. "Personal Information Form", " Attribution Complexity Scale" and "Expanded Objective Ego Identity Status Scale" were used as data collection tools. Pearson moments product correlation, unrelated samples t test and one-way analysis of variance test were used to analyze the data. When the results of the study are examined, attribution complexity shows a significant difference according to the identity status of the students. While there is a positive and significant relationship between successful identity scores and attribution complexity score; there is a significant negative relationship between moratorium, mortgaged and scattered identity scores and attribution complexity. The attribution complexity of university students according to gender, place of growth and income does not show a significant difference. Successful identity status score average of female students is higher than that of males. It is seen that the scattered identity status scores of university students differ significantly according to the place they grew up.

References

  • Atak, A. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: Kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 3(1), 163-213.
  • Bacanlı, H. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bennion, L.D. ve Adams, G.R. (1986). A revision of the extended version of the objective measure of ego-identity status: An identity instrument for use with late adolescents. Journal of Adolescent Research, 1(1), 183-198.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal Psikoloji Sözlüğü. Kavramlar, Yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Buluş, M. (2000). Öğretmen Adaylarında Yükleme Karmaşıklığı, Düşünme Stilleri ve Bilişsel Tutarlılık Tercihinin Bazı Psikososyal Özellikler ve Akademik Basarı Çerçevesinde İncelenmesi. (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (14. Baskı). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Dinçer, F. (2016). Rehber öğretmenlerin kişilerarası ilişkilerinin yükleme karmaşıklığı ve cinsiyetçilik bağlamında incelenmesi: İstanbul ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ergin, E. (2015). Beliren Yetişkinlik Döneminde Kimlik Statüleri ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Erikson, E. H. (1959). Identity and the life cycle: Selected papers by Erik H. [Adobe Digital Editions version] https://books.google.com.tr/books/about/Identity_and_the_Life_Cycle.html?id=PZW0nAEACAAJ&redir_esc=y
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. Psychological Issues, 1, 1–171.
  • Fletcher, G. J. O., Danilovics, P., Fernandez, G., Peterson, D. ve Reedet, G.D. (1986), Attributional complexity. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 875-884.
  • İlhan, T., ve Özdemir, Y. (2012). Beliren yetişkinlerde yaş, cinsiyet ve bağlanma stillerinin kimlik statüleri üzerindeki yordayıcı rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(19), 227-241.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara : Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Bas.). Ankara: Nobel Akdemi Yayıncılık.
  • Marcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego Identity Status. Journal of Personality and Social Psycology, 3(5), 551-558
  • Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology. New York: Wiley.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Morsünbül Ü. (2010). Ergenlikte kimlik gelişimini açıklayan yaklaşımlar/ modeller: Ergen ruh sağlığı açısından sonuçları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 17(1), 105-111.
  • Oskay, G. (1997). Genişletilmiş objektif ego kimlik statüsü ölçeğinin (extended objective measure of ego ıdentity status)-eom-eıs’in türkçeye uyarlanmaşı-geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(9), 17-24.
  • Özdikmenli-Demir, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde kimlik gelişimi: kimlik statülerinin sosyal sermaye ve kimlik sermayesi ile olan ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1-10. Paker, K. O. (2004). Bireysel bir farklılık olarak atıf karmaşıklığı: kavramsal analiz ve ölçek uyarlaması. Psikoloji Çalışmaları, 24(1), 1-24.
  • Rathus, S. A. ve Nevid, J. S. (1989), Psychology and the Challenges of Life. Orlando: Holt Rinehart and Winston.
  • Ross, M., & Fletcher, G. J. O. (1985). Attribution and social perception. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology. New York: Random House.

Üniversite Öğrencilerinin Atıf Karmaşıklığı Ve Kimlik Statülerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2021, , 18 - 34, 30.06.2021
https://doi.org/10.52911/itall.795431

Abstract

Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin kimlik statülerine göre atıf karmaşıklığının cinsiyet ve büyüdüğü yer değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma ilişkisel tarama yönteminde bilimsel bir çalışmadır. Araştırmanın verileri Ondokuz Mayıs Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 300 öğrenciden 2019-2020 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, ‘Atıf Karmaşıklığı Ölçeği’’ ve ‘’ Genişletilmiş Objektif Ego Kimlik Statüleri Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizi için pearson momentler çarpımı korelasyonu, ilişkisiz örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde, öğrencilerin kimlik statülerine göre atıf karmaşıklığı anlamlı farklılık göstermektedir. Başarılı kimlik puanları ile atıf karmaşıklığı puanı arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki varken; moratoryum, ipotekli ve dağınık kimlik puanları ile atıf karmaşıklığı arasında negatif yönlü anlamlı ilişki vardır. Üniversite öğrencilerinin cinsiyete, büyüdüğü yere ve gelir durumuna göre atıf karmaşıklığı anlamlı bir fark göstermemektedir. Kız öğrencilerin başarılı kimlik statüsü puan ortalaması erkeklere göre daha yüksektir. Üniversite öğrencilerinin büyüdükleri yere göre dağınık kimlik statüsü puanlarının anlamlı farklılık gösterdiği görülmektedir.

References

  • Atak, A. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: Kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 3(1), 163-213.
  • Bacanlı, H. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bennion, L.D. ve Adams, G.R. (1986). A revision of the extended version of the objective measure of ego-identity status: An identity instrument for use with late adolescents. Journal of Adolescent Research, 1(1), 183-198.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal Psikoloji Sözlüğü. Kavramlar, Yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Buluş, M. (2000). Öğretmen Adaylarında Yükleme Karmaşıklığı, Düşünme Stilleri ve Bilişsel Tutarlılık Tercihinin Bazı Psikososyal Özellikler ve Akademik Basarı Çerçevesinde İncelenmesi. (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (14. Baskı). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Dinçer, F. (2016). Rehber öğretmenlerin kişilerarası ilişkilerinin yükleme karmaşıklığı ve cinsiyetçilik bağlamında incelenmesi: İstanbul ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ergin, E. (2015). Beliren Yetişkinlik Döneminde Kimlik Statüleri ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Erikson, E. H. (1959). Identity and the life cycle: Selected papers by Erik H. [Adobe Digital Editions version] https://books.google.com.tr/books/about/Identity_and_the_Life_Cycle.html?id=PZW0nAEACAAJ&redir_esc=y
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. Psychological Issues, 1, 1–171.
  • Fletcher, G. J. O., Danilovics, P., Fernandez, G., Peterson, D. ve Reedet, G.D. (1986), Attributional complexity. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 875-884.
  • İlhan, T., ve Özdemir, Y. (2012). Beliren yetişkinlerde yaş, cinsiyet ve bağlanma stillerinin kimlik statüleri üzerindeki yordayıcı rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(19), 227-241.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara : Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Bas.). Ankara: Nobel Akdemi Yayıncılık.
  • Marcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego Identity Status. Journal of Personality and Social Psycology, 3(5), 551-558
  • Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology. New York: Wiley.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Morsünbül Ü. (2010). Ergenlikte kimlik gelişimini açıklayan yaklaşımlar/ modeller: Ergen ruh sağlığı açısından sonuçları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 17(1), 105-111.
  • Oskay, G. (1997). Genişletilmiş objektif ego kimlik statüsü ölçeğinin (extended objective measure of ego ıdentity status)-eom-eıs’in türkçeye uyarlanmaşı-geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(9), 17-24.
  • Özdikmenli-Demir, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde kimlik gelişimi: kimlik statülerinin sosyal sermaye ve kimlik sermayesi ile olan ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1-10. Paker, K. O. (2004). Bireysel bir farklılık olarak atıf karmaşıklığı: kavramsal analiz ve ölçek uyarlaması. Psikoloji Çalışmaları, 24(1), 1-24.
  • Rathus, S. A. ve Nevid, J. S. (1989), Psychology and the Challenges of Life. Orlando: Holt Rinehart and Winston.
  • Ross, M., & Fletcher, G. J. O. (1985). Attribution and social perception. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology. New York: Random House.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşegül Kalafat 0000-0003-3706-9186

Publication Date June 30, 2021
Submission Date September 15, 2020
Acceptance Date November 16, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kalafat, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Atıf Karmaşıklığı Ve Kimlik Statülerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Instructional Technology and Lifelong Learning, 2(1), 18-34. https://doi.org/10.52911/itall.795431

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.