Bu araştırmanın amacı, uzaktan eğitimde tüm eğitim faaliyetlerinin yürütüldüğü çevrimiçi öğrenme ortamının öğrenciler açısından kullanılabilirliğinin analiz edilmesidir. Çalışma Ahmet Yesevi Üniversitesi TÜRTEP uzaktan eğitim çevrimiçi öğrenme ortamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma nicel modele uygun olarak düzenlenmiş, Ahmet Yesevi Üniversitesi TÜRTEP uzaktan eğitim programlarında gönüllülük esasına göre 483 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri “Web Sitesi Kullanılabilirlik Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler; Betimsel İstatistiksel Analiz ve Tek Yönlü Varyans Analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamı kullanılabilirlik alt boyutları “Program Türü”, “Öğrenim Süreleri”, “Ders İçeriği Çalışma Süreleri”, “Canlı Derslere Katılım Süreleri” faktörlerine göre incelendiğinde anlamlı farklılıklar bulunurken “Yaş” faktörüne göre incelendiğinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of this research is to analyze the usability of the online learning environment in which all educational activities are carried out in distance education for students. The study was carried out in Ahmet Yesevi University TÜRTEP distance education online learning environment. The research was organized in accordance with the quantitative model and was carried out with 483 students on a voluntary basis in Ahmet Yesevi University TÜRTEP distance education programs. Research data were collected through the “Website Usability Scale”. The data obtained was analyzed using Descriptive Statistical Analysis and One-Way Analysis of Variance methods. As a result of the research, when the online learning environment usability sub-dimensions of the students were examined according to the factors of "Program Type", "Learning Periods", "Course Content Study Duration", "Time to Attend Live Classes", there were significant differences, while when analyzed according to the "Age" factor, there was no significant difference. Suggestions were made according to the results obtained from the research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 1, 2021 |
Acceptance Date | December 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |