The main purpose of the research is to examine the effectiveness of the social skills training given to increase the social skill levels of university students. The research was carried out using a pretest-posttest experimental-control group experimental design. The study group consists of a total of 120 university students, who participated in the 2nd grade of Çanakkale Onsekiz Mart University Education Faculty, 60 experimental group and 60 control group in 2021-2022. The "Social Skills Scale (SST)" developed by Uslu and Genç (2022) was applied to the experimental-control groups determined within the scope of the research model. With social skills training, 90-minute and 8-week sessions based on the use of group and individual activities such as games, drama, music, storytelling within the scope of development of social adaptation, self-control, cooperation, conflict resolution, verbal communication, nonverbal communication and participation skills. The training aimed at supporting the ongoing social skills development was implemented. According to the results of the research, it was determined that there was no significant difference between the mean scores of the Social Skills Scale of the experimental-control groups before the education (p>.05). As a result of social skills training, a significant difference was determined in favor of the training group between the mean scores of the experimental and control groups from the Social Skills Scale (p<.05). It was concluded that the applied program had an effect on the social skill development of university students and contributed positively to the development of social skills.
Araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin arttırılmasına yönelik verilen sosyal beceri eğitiminin etkililiğinin incelenmesidir. Araştırma ön test- son test deney-kontrol gruplu deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2021-2022 yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinden 2. Sınıfta eğitim gören 60 deney grubu ve 60 kontrol grubuna katılım sağlayan toplam 120 üniversite öğrencisi çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada katılımcıların demografik bilgileri test etmek amacıyla araştırma araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma modeli kapsamında belirlenen deney- kontrol gruplarına Uslu ve Genç (2022) tarafından geliştirilen “Sosyal Beceri Ölçeği (SBÖ)” uygulanmıştır. Sosyal beceri eğitimi ile “sosyal uyum, öz denetim, iş birliği, çatışma çözme, sözlü iletişim, sözsüz iletişim ve katılım becerileri gelişimi kapsamında oyun, drama, müzik, hikâye anlatımı gibi etkinlik çeşitlerinin grup ve bireysel çalışmaların kullanımını temel alan 90 dakikalık ve 8 hafta süren sosyal beceri gelişimini desteklemeyi amaçlayan eğitim uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre eğitim öncesinde deney- kontrol gruplarının Sosyal Beceri Ölçeğinden aldıkları ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>.05). Sosyal beceri eğitimi sonucunda deney ve kontrol gruplarının Sosyal Beceri Ölçeğinden aldıkları ölçek puan ortalamaları arasında eğitim alan grup lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<.05). Uygulanan programın üniversite öğrencilerinin sosyal beceri gelişimi üzerine etkisi olduğu, sosyal beceri gelişimine olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 23, 2022 |
Acceptance Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |