Research Article
BibTex RIS Cite

Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 15 - 33, 03.02.2020

Abstract

Psikolojik dayanıklılık zorluklarla karşılaşan bireylerin mücadele etmesi ve bu mücadeleyi sürdürebilmesi adına önem taşımaktadır. Psikolojik dayanıklılığı yüksek olan bireyler karşılaştıkları zorluklardan kendilerine yarar sağlayabilen bireylerdir. Psikolojik dayanıklılık geliştirilebilen bir kişilik özelliğidir.
Maria Montessori “Çocuğu çalıştım. Çocuğun bana verdiklerini aldım ve onları ifade ettim. İşte Montessori yöntemi budur.” cümlesi ile kendi adını verdiği yöntemini açıklamaktadır. Kendine has bir eğitim yaklaşımı olan Montessori felsefesi ile eğitim, çocuğu kendi kendine yetebilen bir birey olabilmesi için destekler.
Bu araştırmada Montessori felsefesiyle eğitim alan çocukların psikolojik dayanıklılığı incelenmiştir. Bu çalışmada 24- 72 ay arasında 20 öğrenci gözlenmiş olup, psikolojik dayanıklılığı oluşturan etmenler incelenmiştir. Bu bağlamda Montessori felsefesi ile eğitim alan çocukların psikolojik dayanıklılıkları; girişkenlik- özgüven, yardım alabilme, öz-düzenleme, akran ilişkileri, sosyal yeterlilik, bağlanma, mutluluk, duygu kontrolü, doyum erteleyebilme ve problem çözme becerileri başlıkları altında incelenmiştir. Araştırma sonucunda Montessori felsefesiyle eğitim alan çocukların psikolojik dayanıklılıklarının daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Ek olarak Montessori felsefesinin, çocukların kendi kararlarını verebilen, bu kararların sorumluluğunu alabilen, çalışma özgürlüğüne sahip, kendine yetebilen ve kendini ifade edebilen bireyler olmasına katkı sağladığı gözlenmiştir.

Supporting Institution

Kapadokya Üniversite Çocuk Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi

References

  • Aktan, Ş. B., Önder, A. (2018).Okul Öncesi Dönemde Psikolojik Dayanıklılık. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi. Cilt; 4 Sayı: 2 ss: 20-30. Arı, M. Ve Yaban, E., H. (2012). 9-11 Yaşındaki Çocukların Sosyal Problem Çözme Becerilerinde Ciniyet ve Yaş Farklılıkları. Eğitim ve Bilim Dergisi. Cilt:30 ss:164. Arslan, H. (2018). Psikolojik Danışmanların Mutluluk, Psikolojik Sağlamlık ve Bağımlılık Durumları Arasındaki İlişkiler. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi: sayı: 1 ss:17-35. Aydın, M., Egemberdiyeva, A. (2018). Türkiye Eğitim Dergisi. Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi, cilt: 3 sayı: 1 ss: 37-53. Baynham, H. J. (2016). Çocuğun Ayak İzinden. İstanbul: Optimist Yayınevi. Demir, S. (2018) Başkent Üniversitesi Kültür Yayını. Bütün Dünya 2000. Sayı: 2018/5 ss. 143-146. Durakoğlu, A. (2010). Maria Montessori’ye Göre Çocuğun Doğası ve Eğitimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çiltaş, A. (2011). Eğitimde Öz-Düzenleme Öğretiminin Önemi Üzerine Bir Çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl:3 sayı: 5 ss: 1-11. Eraslan, Y. (2008). Psikolojik Sağlamlık. Marmara Eğitim Kurumları, Rehberlik Danışma Merkezi Kültür Yayını. Sayı: 11. Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okulöncesi Eğitim Çağındaki Özgüven Duygusunun Gelişimine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya,2007. Gürgan, U. (2006). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt: 39 sayı: 2 ss: 45-74. Hefferon, K. Ve Boniwell, I. (2018) Pozitif Psikoloji Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları. Kavi, E., Karakale, B. (2018). Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi. Çalışan Psikolojisi Açısından Psikolojik Dayanıklılık, cilt: 7 yıl: 7 ss: 17. Doi: 10.31199/hakisderg.391826 Keskin, T. (2015). Montessori Yöntemiyle Kendine Güvenen Çocuk Nasıl Yetiştirilir. Ankara: Tutku Yayınevi. Korkmaz, E. (2015). Montessori Metodu. İstanbul: Siyam Kitap. Lillard- Stoll, A.( 2018). Montessori Dehanın Ardındaki Bilim, İstanbul: Kaknüs Yayınları. Ss: 38- 41. Montessori. M. (2016). Çocuğunuz Hakkında Bilmeniz Gerekenler. İstanbul: Kaknüs. Shute, N. (2002).Madam Montessori, EBSCO ISSN: 0037-7333 Accession Number: 7238809, Smithsonien, Vol.33, Issue 6, Eylül 2002, s.70-75. Sapmaz, F. Ve Doğan, T. (2012). Mutluluk ve Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak İyimserlik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 8 sayı:3 ss: 63-69. Ülker- Tümlü, G., Recepoğlu, E. (2013) Üniversite Akademik Personelinin Psikolojik Dayanıklılık ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi DOI: 10,5961/jhes.2013.078. Temel, F. (Ed.). (2016). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar. Ankara: Vize Yayıncılık. Topbaş, E. (2018). Montessori Yöntemiyle Çocuk Eğitimi. Ankara: Panama Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 15 - 33, 03.02.2020

Abstract

References

  • Aktan, Ş. B., Önder, A. (2018).Okul Öncesi Dönemde Psikolojik Dayanıklılık. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi. Cilt; 4 Sayı: 2 ss: 20-30. Arı, M. Ve Yaban, E., H. (2012). 9-11 Yaşındaki Çocukların Sosyal Problem Çözme Becerilerinde Ciniyet ve Yaş Farklılıkları. Eğitim ve Bilim Dergisi. Cilt:30 ss:164. Arslan, H. (2018). Psikolojik Danışmanların Mutluluk, Psikolojik Sağlamlık ve Bağımlılık Durumları Arasındaki İlişkiler. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi: sayı: 1 ss:17-35. Aydın, M., Egemberdiyeva, A. (2018). Türkiye Eğitim Dergisi. Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi, cilt: 3 sayı: 1 ss: 37-53. Baynham, H. J. (2016). Çocuğun Ayak İzinden. İstanbul: Optimist Yayınevi. Demir, S. (2018) Başkent Üniversitesi Kültür Yayını. Bütün Dünya 2000. Sayı: 2018/5 ss. 143-146. Durakoğlu, A. (2010). Maria Montessori’ye Göre Çocuğun Doğası ve Eğitimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çiltaş, A. (2011). Eğitimde Öz-Düzenleme Öğretiminin Önemi Üzerine Bir Çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl:3 sayı: 5 ss: 1-11. Eraslan, Y. (2008). Psikolojik Sağlamlık. Marmara Eğitim Kurumları, Rehberlik Danışma Merkezi Kültür Yayını. Sayı: 11. Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okulöncesi Eğitim Çağındaki Özgüven Duygusunun Gelişimine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya,2007. Gürgan, U. (2006). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt: 39 sayı: 2 ss: 45-74. Hefferon, K. Ve Boniwell, I. (2018) Pozitif Psikoloji Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları. Kavi, E., Karakale, B. (2018). Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi. Çalışan Psikolojisi Açısından Psikolojik Dayanıklılık, cilt: 7 yıl: 7 ss: 17. Doi: 10.31199/hakisderg.391826 Keskin, T. (2015). Montessori Yöntemiyle Kendine Güvenen Çocuk Nasıl Yetiştirilir. Ankara: Tutku Yayınevi. Korkmaz, E. (2015). Montessori Metodu. İstanbul: Siyam Kitap. Lillard- Stoll, A.( 2018). Montessori Dehanın Ardındaki Bilim, İstanbul: Kaknüs Yayınları. Ss: 38- 41. Montessori. M. (2016). Çocuğunuz Hakkında Bilmeniz Gerekenler. İstanbul: Kaknüs. Shute, N. (2002).Madam Montessori, EBSCO ISSN: 0037-7333 Accession Number: 7238809, Smithsonien, Vol.33, Issue 6, Eylül 2002, s.70-75. Sapmaz, F. Ve Doğan, T. (2012). Mutluluk ve Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak İyimserlik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 8 sayı:3 ss: 63-69. Ülker- Tümlü, G., Recepoğlu, E. (2013) Üniversite Akademik Personelinin Psikolojik Dayanıklılık ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi DOI: 10,5961/jhes.2013.078. Temel, F. (Ed.). (2016). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar. Ankara: Vize Yayıncılık. Topbaş, E. (2018). Montessori Yöntemiyle Çocuk Eğitimi. Ankara: Panama Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hacer Saki

Publication Date February 3, 2020
Acceptance Date February 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Saki, H. (2020). Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1(1), 15-33.
AMA Saki H. Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. February 2020;1(1):15-33.
Chicago Saki, Hacer. “Montessori Felsefesi Ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi 1, no. 1 (February 2020): 15-33.
EndNote Saki H (February 1, 2020) Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 1 1 15–33.
IEEE H. Saki, “Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi”, İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, vol. 1, no. 1, pp. 15–33, 2020.
ISNAD Saki, Hacer. “Montessori Felsefesi Ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 1/1 (February 2020), 15-33.
JAMA Saki H. Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2020;1:15–33.
MLA Saki, Hacer. “Montessori Felsefesi Ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, vol. 1, no. 1, 2020, pp. 15-33.
Vancouver Saki H. Montessori Felsefesi ile Eğitim Alan 24-72 Ay Arası Çocukların Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2020;1(1):15-33.