Review
BibTex RIS Cite

OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞUNA SAHİP BİREYLERDE EĞİTİMİN ÖNEMİNE DİKKAT ÇEKMEK ÜZERE HAZIRLANMIŞ DERGİ İLANI TASARIMI ÖRNEKLERİ

Year 2020, , 1423 - 1435, 27.12.2020
https://doi.org/10.46928/iticusbe.765640

Abstract

Otizm spektrum bozukluğu, doğuştan gelen ya da yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan ve bireylerin gelişimini etkilediği için “gelişimsel bozukluk” olarak da adlandırılan bir nörogelişimsel farklılıktır. Beynin yapısını ve işleyişini etkileyen çeşitli sinir sistemi sorunlarından kaynaklanan otizm spektrum bozukluğuna neyin neden olduğu kesin olarak bilinmemekle birlikte genetik bir alt yapısının olduğu düşünülmektedir. OSB tanısı konulan bireylerde; beslenmede problem yaşama, nesneleri döndürme, öfke nöbeti, birbirini tekrarlayan hareketler, yoğun konsantrasyon, alışkanlıkların dışına çıkamama, ses ve ışığa karşı hassasiyet, belirli alanlara takıntılı olma derecesinde ilgi duyma gibi sorunlar görülmektedir. Erken tanı, tedavi ve eğitimde OSB li bireylerin hayata kazandırılması ve topluma uyum sağlamasında etkin bir rol oynamaktadır. Zamanında başlanan doğru bir eğitim programıyla OSB’li bireyler diğer akranları ile aralarındaki gelişim geriliği farkını büyük oranda kapatabilmektedirler. Dolayısıyla günümüz toplumunda OSB li bireylerin eğitimi ve tedavisinin yanı sıra bu bireyleri topluma katmak adına toplumun da bilinçlenmesi gerekmektedir. Bu makalede OSB hakkında içerik araştırılmış ve grafik tasarım alanı olan dergi ilanı tasarımları ile OSB li bireylerin toplumda yaşadığı sıkıntılara dikkat çekilerek otizm hakkında toplumsal farkındalık oluşturulmaya çalışılmıştır.

References

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2001). Psikiyatride Hastalıkların Tanımlanması ve Sınıflandırılması Elkitabı, Yeniden Gözden Geçirilmiş Dördüncü Baskı, (DSM-IV-TR), Amerikan Psikiyatri Birliği, Washington DC, 2000’den çeviren Köroğlu, E. Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
  • Aponte, C.A., Romanczyk, R.G. (2016). Assessment of feeding problems in children with autism specrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 21: 61-73.
  • Birliği, A.P. (2013). Mental bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı, 5. Baskı (DSM 5). Çev. Ed., Ertuğrul Köroğlu. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Berding, K., Donavan, S.M. (2016). Microbiome and nutrition in autism specrtum disorder: current knowledge and research needs. Nutrition Reviews, 74(12): 732-736.
  • Canan Tanıdır, N.M.M. (2016). Otizm Spektrum Bozuklukları, in Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları E.S.E. Aynur Pekcanlar Akay Editor. Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatrisi Derneği Yayınları: Ankara. s. 126-149.
  • Darıca, Nilgün ve diğerleri. (2000). Otizm ve Otistik Çocuklar. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Essa, M.M., Subash S., Braidy N et al. (2013). Role of NAD+, oxidative stress and tryptophan metabolism in autism spectrum disorders. Int J Tryptophan Res, 6, 15-28.
  • Fitzpatrick M. (2007). The end of the road for the campaign against MMR. Br J Gen Pract, 57(541):679.
  • Görgün B. & Melekoğlu A.M. (2016) “Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) Olan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine İlişkin Yapılan Çalışmaların Gözden Geçirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17;3: 347-376.
  • Gürsoy G. & Öztürk S.A. (2019) “Otizm Spektrum Bozukluklarında Beslenme Yaklaşımı”, Aydın Sağlık Dergisi, 5:2, 111-119.
  • Hume, K., & Odom S. (2007). Effects of an individual work system on the independent functioning of students with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1166-1180.
  • Hundley, R.J., A. Shui, and B.A. Malow. (2016). Relationship Between Subtypes of Restricted and Repetitive Behaviors and Sleep Disturbance in Autism Spectrum Disorder. Journal of autism and developmental disorders, 46(11), s. 3448- 3457.
  • Kadak T.M., Demir T. & Doğangün B. (2013) “Otizmde Yüz ve Duygusal İfadelerini Tanıma” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(1):15-29.
  • Kayaalp, V. İnci. (2000). Otizm ve İletişim Problemi Olan Çocukların Eğitimi. İstanbul: Evrim Yayınevi. Kanner L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nerv Child, 2, 217-50.
  • Lee, J., & Porretta, D. L. (2013). Enhancing the motor skills of children with autism spectrum disorders: A pool-based approach. Journal of Psyhsical Educaiton, Recreaiton & Dance, 84(1), 41-45.
  • Lauritsen MB, Ewald H. (2001). The genetics of autism. Acta Psychiatr Scand,103, 411-427.
  • Modabbernia, A., E. (2017). Velthorst, and A. Reichenberg, Environmental risk factors for autism: an evidence-based review of systematic reviews and meta-analyses. Molecular Autism, 8(1), s. 3.
  • Özkan Y.Ş., Ergenekon Y., Adıgüzel C.O., Çolak A. & Kaya Ö. (2016). “Otizm Spektrum Bozukluğu” Ankara, 2, 21-41.
  • Richdale, A.L. and K.A. Schreck. (2009). Sleep problems in autism spectrum disorders: prevalence, nature, & possible biopsychosocial aetiologies. Sleep medicine reviews, 13(6): p. 403-411.
  • R.S. Paul R, Pelphrey KA Volkmar FR. (2005). Genetic influences and autism, in Handbook of autism and pervasive developmental disorders, Editor. New York, s. 425-453.
  • Schopler, E. (1994). A statewide program for the treatment an education of autistic and related communication handicapped children (TEACCH). Pyschosis and Pervasive Developmental Disorders, 3, 91-103.
  • Troyb E, K.K., Barton M. (2011). Phenomenology of ASD: Definition, Syndrome and Major Features., in The Neuropsychology of Autism, D. Fein, Editor. Oxford University Press: New York.
  • Vardacı G. (2011) “Otistik Çocuklu Ailelere Uygulanan Aile Eğitim Programının, Aile İçi İletişim Becerilerine, Ailenin Problem Çözme Becerilerine ve Otistik Çocuklarıyla İlgili Algılarına Etkisi” Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Van Engeland H, B.J. (2008). Autism Spectrum Disorders, in Rutter’s Child and Adolescent Psychiatry 5th Edition, R.M.v. ark., Editor, Blackwell Publishing: Massachussets. s. 759-781.
  • Volkmar, F.R., K. Chawarska, and A. Klin (2008). Autism spectrum disorders in infants and toddlers. Autism spectrum disorders in infants and toddlers: Diagnosis, assessment, and treatment, s. 1-22.
  • Yanardağ M. & Yanardağ İ. “Otistik Bozukluk Gösteren Çocuklarda Bir Müdahale Yaklaşımı: Su İçi Etkinlikler” International Journal of Early Childhood Special Education, 4(1), 32-45.
  • Yosunkaya E. (2013) “Otizm Etyolojisinde Genetik ve Güncel Perspektif”, İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 2013; 76:4.
Year 2020, , 1423 - 1435, 27.12.2020
https://doi.org/10.46928/iticusbe.765640

Abstract

References

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2001). Psikiyatride Hastalıkların Tanımlanması ve Sınıflandırılması Elkitabı, Yeniden Gözden Geçirilmiş Dördüncü Baskı, (DSM-IV-TR), Amerikan Psikiyatri Birliği, Washington DC, 2000’den çeviren Köroğlu, E. Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
  • Aponte, C.A., Romanczyk, R.G. (2016). Assessment of feeding problems in children with autism specrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 21: 61-73.
  • Birliği, A.P. (2013). Mental bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı, 5. Baskı (DSM 5). Çev. Ed., Ertuğrul Köroğlu. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Berding, K., Donavan, S.M. (2016). Microbiome and nutrition in autism specrtum disorder: current knowledge and research needs. Nutrition Reviews, 74(12): 732-736.
  • Canan Tanıdır, N.M.M. (2016). Otizm Spektrum Bozuklukları, in Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları E.S.E. Aynur Pekcanlar Akay Editor. Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatrisi Derneği Yayınları: Ankara. s. 126-149.
  • Darıca, Nilgün ve diğerleri. (2000). Otizm ve Otistik Çocuklar. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Essa, M.M., Subash S., Braidy N et al. (2013). Role of NAD+, oxidative stress and tryptophan metabolism in autism spectrum disorders. Int J Tryptophan Res, 6, 15-28.
  • Fitzpatrick M. (2007). The end of the road for the campaign against MMR. Br J Gen Pract, 57(541):679.
  • Görgün B. & Melekoğlu A.M. (2016) “Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) Olan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine İlişkin Yapılan Çalışmaların Gözden Geçirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17;3: 347-376.
  • Gürsoy G. & Öztürk S.A. (2019) “Otizm Spektrum Bozukluklarında Beslenme Yaklaşımı”, Aydın Sağlık Dergisi, 5:2, 111-119.
  • Hume, K., & Odom S. (2007). Effects of an individual work system on the independent functioning of students with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1166-1180.
  • Hundley, R.J., A. Shui, and B.A. Malow. (2016). Relationship Between Subtypes of Restricted and Repetitive Behaviors and Sleep Disturbance in Autism Spectrum Disorder. Journal of autism and developmental disorders, 46(11), s. 3448- 3457.
  • Kadak T.M., Demir T. & Doğangün B. (2013) “Otizmde Yüz ve Duygusal İfadelerini Tanıma” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(1):15-29.
  • Kayaalp, V. İnci. (2000). Otizm ve İletişim Problemi Olan Çocukların Eğitimi. İstanbul: Evrim Yayınevi. Kanner L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nerv Child, 2, 217-50.
  • Lee, J., & Porretta, D. L. (2013). Enhancing the motor skills of children with autism spectrum disorders: A pool-based approach. Journal of Psyhsical Educaiton, Recreaiton & Dance, 84(1), 41-45.
  • Lauritsen MB, Ewald H. (2001). The genetics of autism. Acta Psychiatr Scand,103, 411-427.
  • Modabbernia, A., E. (2017). Velthorst, and A. Reichenberg, Environmental risk factors for autism: an evidence-based review of systematic reviews and meta-analyses. Molecular Autism, 8(1), s. 3.
  • Özkan Y.Ş., Ergenekon Y., Adıgüzel C.O., Çolak A. & Kaya Ö. (2016). “Otizm Spektrum Bozukluğu” Ankara, 2, 21-41.
  • Richdale, A.L. and K.A. Schreck. (2009). Sleep problems in autism spectrum disorders: prevalence, nature, & possible biopsychosocial aetiologies. Sleep medicine reviews, 13(6): p. 403-411.
  • R.S. Paul R, Pelphrey KA Volkmar FR. (2005). Genetic influences and autism, in Handbook of autism and pervasive developmental disorders, Editor. New York, s. 425-453.
  • Schopler, E. (1994). A statewide program for the treatment an education of autistic and related communication handicapped children (TEACCH). Pyschosis and Pervasive Developmental Disorders, 3, 91-103.
  • Troyb E, K.K., Barton M. (2011). Phenomenology of ASD: Definition, Syndrome and Major Features., in The Neuropsychology of Autism, D. Fein, Editor. Oxford University Press: New York.
  • Vardacı G. (2011) “Otistik Çocuklu Ailelere Uygulanan Aile Eğitim Programının, Aile İçi İletişim Becerilerine, Ailenin Problem Çözme Becerilerine ve Otistik Çocuklarıyla İlgili Algılarına Etkisi” Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Van Engeland H, B.J. (2008). Autism Spectrum Disorders, in Rutter’s Child and Adolescent Psychiatry 5th Edition, R.M.v. ark., Editor, Blackwell Publishing: Massachussets. s. 759-781.
  • Volkmar, F.R., K. Chawarska, and A. Klin (2008). Autism spectrum disorders in infants and toddlers. Autism spectrum disorders in infants and toddlers: Diagnosis, assessment, and treatment, s. 1-22.
  • Yanardağ M. & Yanardağ İ. “Otistik Bozukluk Gösteren Çocuklarda Bir Müdahale Yaklaşımı: Su İçi Etkinlikler” International Journal of Early Childhood Special Education, 4(1), 32-45.
  • Yosunkaya E. (2013) “Otizm Etyolojisinde Genetik ve Güncel Perspektif”, İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 2013; 76:4.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review
Authors

Elmas Alver 0000-0003-4951-4099

Çağrı Gümüş 0000-0001-5901-9708

Publication Date December 27, 2020
Submission Date July 7, 2020
Acceptance Date October 3, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Alver, E., & Gümüş, Ç. (2020). OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞUNA SAHİP BİREYLERDE EĞİTİMİN ÖNEMİNE DİKKAT ÇEKMEK ÜZERE HAZIRLANMIŞ DERGİ İLANI TASARIMI ÖRNEKLERİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 1423-1435. https://doi.org/10.46928/iticusbe.765640