Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF MEVLANA’S IDEAS SPECIFIC TO MANAGEMENT ON KONYA ENTREPRENEURS AND MANAGERS

Year 2020, Volume: 19 Issue: Temmuz 2020(Özel Ek) - Prof. Dr. Sabri ORMAN Özel Sayısı, 160 - 173, 31.07.2020

Abstract

While the studies in the field of social sciences shape vertically in respect to their narrow areas of expertise while in many cases, horizontal development including different sciences and disciplines are also being observed. In this context, it worths nothing that the studies carried out in the field of business, especially on the discussion of basic issues related to business within the scope of intellectual history, are multidimensional. With this study, questionnaires are formed by using Mevlana Celaleddin Rumi’s couplets in Mathnawi work and they are mostly merged under the name of business management and strategy so as to say, a Likert scale style was formed. The aim of the study is to determine the intensity and extent of meaning of Mevlana entrepreneurs and managers in Konya's business life, using the expressions of the business world and management that we have prepared inspired by Mevlana's teachings about life and the essence of man.For this purpose, the scale prepared by us was applied on entrepreneurs-managers based in Konya and the results were examined and interpreted.

References

  • Altıntaş, H. (2014). “Farabi Düşüncesi Doğrultusunda Bugün Yönetim Nasıl Olmalıdır?”, Medeniyet Düşünürü Farabi Uluslararası Sempozyum, 243-249.
  • Altunışık, R., Çoşkun R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. İstanbul: Avcı Ofset.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağrıaçık, M. Z. (2012). “Mevlâna’nın Rubailerine Dair Sosyolojik Bir Okuma -I”, Batman Üniversitesi Journal of Life Sciences, 1(1), 739-746.
  • Can, Ş. (2013). Mevlâna Hayatı – Şahsiyeti – Fikirleri. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Can, Ş. (2014). Mevlâna: Konularına Göre Açıklamalı Mesnevi Tercümesi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Cora, İ. (2016). “Yönetim ve Organizasyon Bilimi Açısından Koçi Bey Risalelerinin Analizi: Tarihsel Bir Araştırma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 221-244.
  • Çiğdem, R. (2007). “Mevlana’da Yönetim-Halk İlişkisi”, Harran Üniversitesi Uluslararası Mevlâna ve Mevlevilik Sempozyumu.
  • Esen, A. (2007). Mevlâna Celâleddin Rûmî’nin İktisat Anlayışı. Konya: Rûmî Yayınları.
  • Köktürk, A. (2011). “Modern Öncesi Devletin Yönetim Anlayışı”, Güvenlik Stratejileri Dergisi, 13, 73-97.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri SPSS Uygulamalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, Sağlık ve Davranış Bilimlerinde Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. New York: John Wiley.
  • Şencan, H. (1995). İşletmeciler ve İktisatçılar İçin Rapor Yazımı. İstanbul: Şahinkaya Matbaası.
  • Şimşekler, N. (2010). Mevlâna’yı Anlayabilmek. Konya: Rûmî Yayınlar.
  • Tarhan, N. (2014). Mesnevi Terapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yüksel, M. Ş. (2009). “Timurlu Siyaset (Devlet) Teorisi’nde Sultan”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 28(46), 231-247.

MEVLÂNA’NIN YÖNETİME ÖZGÜ FİKİRLERİNİN KONYALI GİRİŞİMCİ VE YÖNETİCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Year 2020, Volume: 19 Issue: Temmuz 2020(Özel Ek) - Prof. Dr. Sabri ORMAN Özel Sayısı, 160 - 173, 31.07.2020

Abstract

Sosyal bilimler alanında yapılan çalışmalar bir taraftan dar uzmanlık alanlarına göre dikey ilerlerken birçok durumda da farklı bilim dalları ve disiplinleri de kapsayacak şekilde yatay bir gelişme seyri göstermektedir. Bu bağlamda işletme alanında yapılan çalışmaların çok boyutlu olduğuna dikkati çekerek düşünce tarihi kapsamında işletme ile ilgili temel konuların ele alınarak irdelenmesi büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmayla Mevlâna Celâleddin Rumî’nin Mesnevî adlı eserindeki beyitlerden yararlanılarak hazırladığımız ve Mevlâna’da yönetim ve strateji ölçeği ismini verdiğimiz Likert tarzı bir anket geliştirilmiştir. Çalışmanın amacı, Mevlâna’nın hayata ve insanın özüne dair düşünceleri doğrultusunda oluşturulan iş dünyası ve yönetime ait öğretilerinin Konyalı girişimci, yöneticilerin iş hayatına etkisini tespit etmektir. Bu amaçla tarafımızdan hazırlanmış olan ölçek Konyalı girişimci-yöneticiler üzerinde uygulanarak sonuçlar yorumlanmıştır.

References

  • Altıntaş, H. (2014). “Farabi Düşüncesi Doğrultusunda Bugün Yönetim Nasıl Olmalıdır?”, Medeniyet Düşünürü Farabi Uluslararası Sempozyum, 243-249.
  • Altunışık, R., Çoşkun R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. İstanbul: Avcı Ofset.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağrıaçık, M. Z. (2012). “Mevlâna’nın Rubailerine Dair Sosyolojik Bir Okuma -I”, Batman Üniversitesi Journal of Life Sciences, 1(1), 739-746.
  • Can, Ş. (2013). Mevlâna Hayatı – Şahsiyeti – Fikirleri. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Can, Ş. (2014). Mevlâna: Konularına Göre Açıklamalı Mesnevi Tercümesi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Cora, İ. (2016). “Yönetim ve Organizasyon Bilimi Açısından Koçi Bey Risalelerinin Analizi: Tarihsel Bir Araştırma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 221-244.
  • Çiğdem, R. (2007). “Mevlana’da Yönetim-Halk İlişkisi”, Harran Üniversitesi Uluslararası Mevlâna ve Mevlevilik Sempozyumu.
  • Esen, A. (2007). Mevlâna Celâleddin Rûmî’nin İktisat Anlayışı. Konya: Rûmî Yayınları.
  • Köktürk, A. (2011). “Modern Öncesi Devletin Yönetim Anlayışı”, Güvenlik Stratejileri Dergisi, 13, 73-97.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri SPSS Uygulamalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, Sağlık ve Davranış Bilimlerinde Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. New York: John Wiley.
  • Şencan, H. (1995). İşletmeciler ve İktisatçılar İçin Rapor Yazımı. İstanbul: Şahinkaya Matbaası.
  • Şimşekler, N. (2010). Mevlâna’yı Anlayabilmek. Konya: Rûmî Yayınlar.
  • Tarhan, N. (2014). Mesnevi Terapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yüksel, M. Ş. (2009). “Timurlu Siyaset (Devlet) Teorisi’nde Sultan”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 28(46), 231-247.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Canan Yıldıran 0000-0001-8245-197X

Yahya Fidan 0000-0002-5012-3629

Publication Date July 31, 2020
Submission Date July 4, 2020
Acceptance Date July 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 19 Issue: Temmuz 2020(Özel Ek) - Prof. Dr. Sabri ORMAN Özel Sayısı

Cite

APA Yıldıran, C., & Fidan, Y. (2020). MEVLÂNA’NIN YÖNETİME ÖZGÜ FİKİRLERİNİN KONYALI GİRİŞİMCİ VE YÖNETİCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(Temmuz 2020(Özel Ek), 160-173.