Amaç: Bu çalışma, 1970-2017 dönemini kapsayan Türkiye'deki havayolu taşımacılığı ile kalkınma göstergeleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. 21. yüzyılda ulaşım sektörü önceki yıllara göre önemli ölçüde genişleme eğilimindedir. Günümüzde taşımacılığın kapsamı havayolu, karayolu, denizyolu, demiryolu ve boru hatları çerçevesinde oluşmaktadır. Mal ve hizmetlerin ve yolcu taşımacılığının farklı olduğu bu sektörde tercih edilme nedenleri olsa da en hızlı ve güvenli yöntem olarak havayolu taşımacılığı ön plana çıkmıştır.
Yöntem/Tasarım/Metodoloji/Yaklaşım: Havayolu taşımacılığı ekonomik düzeye bağlı olmakla birlikte kalkınmaya da etki etmektedir. Bu bağlamda hedefler iki yönlüdür: makale (i) havayolu taşımacılığı önlemleri ile çok çeşitli kalkınma göstergeleri arasındaki ilişkiyi araştırır ve (ii) dinamik bağlılık yaklaşımına dayalı ampirik bir çerçeve içerir. Bu yöntem, değişkenler arasında bir ilişkisel ağın ayrılmaz parçalarını oluşturan net, ikili ve toplam bağlantılılık parametreleri sağlamaktadır.
Bulgular: Ampirik bulgulara göre, havayolu taşımacılığı, beklenen yaşam süresi ve yeni doğan ölümleri net aktarıcı, havayolu taşımacılığı ve diğer kalkınma göstergelerinin (şehirleşme, insan sermayesi endeksi, CO2 emisyonları ve kişi başına düşen GSYİH) net alıcılardır.
Özgünlük: Dinamik bağlantılılık yöntemiyle elde edilen sonuçlar değişkenler arasındaki ilişki ağının oluşturulması düzleminde konvansiyonel yöntemlerden ayrışmaktadır. Bu çalışma sayesinde, Türkiye kapsamında literatürde katkısı bakımından yeni olan kalkınma göstergeleri ve havayolu taşımacılığı ilişkileri, bir ağ sistemi çerçevesinde ortaya çıkarılmıştır.
Purpose: This study presents the relationship between air transportation and development indicators in Turkey covering the period from 1970 to 2017. The transportation sector tends to expand significantly in the 21st century compared to previous years. Nowadays, there are various transportation methods, especially by air, land, sea, railway, and pipeline. Although the reasons for being preferred in this sector where goods and services and passenger transportation are different, air transportation has come to the fore as the fastest and safest method.
Method/Design/Methodology/Approach: While air transportation depends on the economic level, it also has effects on development. In this context the objectives are twofold: the paper (i) investigates the relationship between air transportation measures and a wide variety of development indicators, and (ii) incorporates an empirical framework based on the dynamic connectedness approach. This method supplies net, pairwise, and total connectedness parameters, which form integral parts of a relational network among variables.
Findings: According to empirical findings, air passenger transportation, life expectancy, and infant mortality are net transmitters, where air freight transportation and other development indicators (urbanization, human capital index, CO2 emissions, and GDP per capita) are net receivers.
Originality: The results obtained by the dynamic connectedness method differ from conventional methods in the plane of creating a relationship network within the variables. Through this paper, the relations between development indicators and air transportation in Turkey have been uncovered under the terms of the contribution to the literature, were revealed as part of a network system.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2021 |
Submission Date | January 30, 2021 |
Acceptance Date | November 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 42 |